3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
נתניהו. יקיים דיון פנימי בנוגע לקידום החוק
(צילום: גיל יוחנן)
על רקע לחץ בינלאומי על ישראל להימנע מהעברת חוק העמותות בוועדת השרים לחקיקה – חוק שיזם ח"כ אריאל קלנר מהליכוד ואשר עלול להגביל סיוע מממשלות זרות ומגופים זרים לפלסטינים - אמר גורם מדיני כי החוק "ייבחן".
על פי החוק, עמותה שתקבל תרומה מממשלה זרה לא תקבל הכרה כמוסד ציבורי או כמוסד ללא כוונות רווח ותצטרך לשלם 65% מס על כל תרומה והתורמים לה לא יהיו זכאים לזיהוי במס. ככל הנראה, יוחלט לדחות את קידום החוק, גם אם ידונו בו מחר כמתוכנן בוועדת השרים. אחת הסיבות לכך היא שגם עמותות ימין עלולות להיפגע ממנו.
במקביל, הממשלה אמורה להצביע על הצעת החלטה שמקדם השר יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית ליישום חוק הלאום במשרדי הממשלה. גם במקרה זה יש התנגדות אירופית ואמריקנית עזה לחוק, אבל כמעט כל השרים הודיעו על תמיכה בהצעה.
לשכת ראש הממשלה ובכירי משרד המשפטים מקיימים מגעים אינטנסיביים במטרה להגיע לנוסח מוסכם שיאפשר הצבעה בממשלה על אותה הצעה, ולפיה "ערכי הציונות יהיו ערכים מנחים". בין המשרדים עוברות הצעות נוסחים במטרה לאפשר את העלתה להצבעה. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, טרם מסרה רשמית את עמדתה בנושא.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן
שר החוץ כהן. שרי החוץ של בריטניה וגרמניה פנו אליו
(צילום: רויטרס)
ובחזרה לחוק העמותות: בסוף השבוע פנו באופן אישי שר החוץ של בריטניה ג'יימס קלברלי ושרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק לשר החוץ אלי כהן, וביקשו ממנו שישראל תימנע מאישור החוק. כהן השיב להם שישראל לא תקבל התערבות בענייניה הפנימיים וגם לא התערבות זרה בסוגיות הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
עמדתו של כהן ביחס לחוק העמותות היא שאם יש תרומה מממשלות זרות לנושאים הומניטריים כגון בניית בית חולים או רכישת תרופות או מזון יש לאפשר אותה ללא חובת מס ולא צריך לקחת אפילו שקל אחד. ואולם, אם כספים של ממשלות זרות הולכים לדברים כבנייה בשטחי C, הסתה בספרי לימוד או תמיכה בארגונים שמזוהים עם ארגוני טרור – יש למנוע את העברתם לחלוטין.
בימים האחרונים שורה של מדינות הביעו התנגדות עזה לחוק העמותות, ובהן ארה"ב, גרמניה, צרפת, בריטניה, שבדיה, בלגיה, אירלנד והאיחוד האירופי. שגריר גרמניה בישראל שטפן סייברט צייץ לפני כמה ימים ש"טיוטת הצעת החוק בנושא מיסוי של ארגונים חוץ-ממשלתיים היא עניין שמדאיג אותנו ואת רבים מהשותפים הבינלאומיים של ישראל. ליחסים ללא הפרעות בין חברות אזרחיות יש ערך מהותי בדמוקרטיות הליברליות שלנו. נמשיך להעלות את הנושא עם חברינו הישראלים".
3 צפייה בגלריה
יריב לוין ואריאל קלנר  מליאת הכנסת
יריב לוין ואריאל קלנר  מליאת הכנסת
יוזם החוק ח"כ קלנר, לצד שר המשפטים לוין
(צילום: רפי קוץ)
שגרירות צרפת בישראל מסרה כי "טיוטת הצעת החוק מדאיגה. אנו מאשרים מחדש את מחויבותנו לתפקידה הקריטי של החברה האזרחית בחייה של כל דמוקרטיה, בישראל ובעולם כולו. באחריותן של מדינות ליצור ולשמור על מרחב וסביבה המתאימים לעבודתן, שכן חברה אזרחית תוססת יכולה להביא גם תרבות של שלום וגיוון".
דובר משרד החוץ האמריקני אמר שארצות הברית מתנגדת לחוק וסבורה כי יש לאפשר לארגונים אזרחיים לגייס כספים בעולם. "ארצות הברית סבורה שהארגונים קריטיים לדמוקרטיה ויש לאפשר להם לפעול ברחבי העולם ללא הפרעה", הדגיש.
שגריר שבדיה בישראל אריק אולנהג צייץ: "חברה אזרחית חיונית וחזקה היא הכרחית לכל דמוקרטיה. לכן אנו מודאגים מאוד מטיוטת הצעת החוק בנושא מיסוי של ארגונים לא ממשלתיים – היא תגביל מאוד את החברה האזרחית הישראלית. כחבר של ישראל העליתי את העניין ואמשיך להעלות את הנושא". גם שגרירויות בלגיה ואירלנד פרסמו ציוצים דומים.