נשיא איראן חסן רוחאני טען הבוקר (שבת) כי 25 מיליון איראנים נדבקו בנגיף הקורונה, זאת בניגוד לנתונים הרשמיים שפורסמו, לפיהם 270 אלף נדבקו עד כה בלבד. לדבריו, המספר הוא הערכה של משרד הבריאות במדינה. נזכיר כי באיראן חיים 80 מיליון בני אדם.
2 צפייה בגלריה
איראן נגיף קורונה נשיא חסן רוחאני ישיבת ממשלה
איראן נגיף קורונה נשיא חסן רוחאני ישיבת ממשלה
נשיא איראן חסן רוחאני
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
רוחאני, שאמר את הדברים במהלך דיון של הוועדה הלאומית למאבק בקורונה, לא התייחס לשונות בין הנתונים והוסיף כי עד כה אושפזו 200 אלף איראנים בבתי החולים לאחר שנדבקו בנגיף. הוא הזהיר שהמספר עלול להכפיל את עצמו וטען: "עלינו להתכונן לגרוע מכל בבתי החולים".
לגבי מספר המתים מהנגיף, הוא חזר על הנתונים הרשמיים שעומדים על כ-14,000 בני אדם. "ישנה אפשרות ש-35 מיליון בני אדם נוספים יידבקו בנגיף", אמר.
באיראן מתמודדים כעת עם התפרצות מחודשת של הנגיף, בעקבותיו הכריזה על חובת עטיית מסכות במקומות ציבוריים סגורים, והתירה למחוזות שבהם מכה הנגיף בצורה הקשה במיוחד לחדש הגבלות מחמירות יותר על התושבים.
2 צפייה בגלריה
רופאים באיראן
רופאים באיראן
רופאים באיראן. רוחאני חושש מקריסת בתי החולים
(צילום: AP)
איראן, נזכיר, סגרה בסוף מרץ את בתי הספר, ביטלה אירועים ואסרה תנועה בין מחוזות, אך הממשלה החלה באפריל להסיר את ההגבלות הללו במטרה לחדש את פעילות הכלכלה שממילא קורסת תחת נטל הסנקציות האמריקניות. ההגבלות על התאספויות פרטיות או ציבוריות – כמו מסיבות, חתונות ולוויות – עדיין תקפות.
רוחאני אמר לפני שבוע כי ארצו לא יכולה להרשות לעצמה סגר נוסף, גם אם ההתפרצות תחמיר. איראן, אמר רוחאני בנאום ששודר בטלוויזיה האיראנית, חייבת להמשיך ב"פעילויות הכלכליות, החברתיות והתרבותיות" – תוך הקפדה על הנחיות גורמי הבריאות.
המנהיג העליון עלי חמינאי נזף לפני שבוע באיראנים שלא נשמעים לדבריו להנחיות, ואמר שהוא "מתבייש" באלו שלא עומדים אפילו ב"משימה הפשוטה" של עטיית מסכה. בשיחת ועידה עם מחוקקים איראנים, חמינאי כינה את ההתפרצות החדשה "טראגית מאוד". לדבריו, "על כולנו למלא את חלקנו בצורה הטובה ביותר כדי לשבור את שרשרת ההדבקה – ולהציל את המדינה".