כאוס בתל אביב: מפגינים חסמו אתמול (רביעי) את איילון צפון במשך יותר משלוש שעות, חלקם אף יידו אבנים לעבר שוטרים ורכבים, ובתגובה המשטרה השתמשה ברימוני הלם ומכת"זית. במהלך מחאת "צדק לרפאל" שוטר כבן 25 נדקר על ידי מפגין ונפצע באורח בינוני בדרך מנחם בגין. הוא פונה עם פצע דקירה בכתפו לבית החולים איכילוב בעיר. החשוד נמלט מהמקום, המשטרה מנהלת מצוד אחריו.
במהלך האירוע נעצרו 8 מפגינים בחשד ליידוי אבנים, תקיפות שוטרים והפרות סדר לאחר שמקומות נוספים נחסמו בעיר מלבד איילון צפון, ובהם גם איילון דרום. לקראת סוף ההפגנה משפחתו של רפאל מסרה למוחים כי "המשפחה מודה לכם, לא צריך להתעמת. נמשיך להיאבק על צדק, אבל מספיק להיום". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למחאה, ומסר כי "דקירה של שוטר היא חציית קו אדום".

3 צפייה בגלריה
זירת אירוע דקירת השוטר בהפגנה למען הצדק לרפאל אדנה
זירת אירוע דקירת השוטר בהפגנה למען הצדק לרפאל אדנה
השוטר שנדקר והזירה בתל אביב
לדברי נתניהו, "הפגנות הן זכות מקודשת במדינה דמוקרטית, אבל לא נקבל ולא נעביר לסדר היום כל סוג של אלימות. אני שולח איחולי החלמה מהירה. אני קורא לכל אזרחי ישראל לכבד את החוק ואת אנשי כוחות הביטחון".
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס להפגנה, וציין כי "דקירת שוטר היא קו אדום בוהק. חופש המחאה הוא זכות יסוד, אבל לא יעלה על הדעת שימוש באלימות, ובוודאי שלא פעולה חמורה כל כך של דקירת שוטר. חשוב שמחאת הקהילה האתיופית תישמע וטענותיהם הצודקות לא אחת, יבדקו, אך פגיעה בשוטרים וכוחות הביטחון זו חציית כל גבול ואנחנו נמצה את הדין עם הדוקר. מגבה את המשטרה באכיפת החוק ושמירה על הסדר הציבורי ושולח איחולי החלמה מהירה לשוטר שנפגע".
המשטרה ציינה כי מלבד השוטר שנדקר נפצעו ארבעה שוטרים נוספים. אחד מהם שבר את האצבע כתוצאה מאבן שפגעה בו, ושוטר אחר נפגע בראשו מחפץ שנזרק לעברו. המשטרה ציינה כי מפגינים השליכו כאמור אבנים ואמצעים פירוטכניים לעבר שוטרים.

מלבד ארבעת השוטרים נפצע במהלך המחאה גם מפגין כבן 35 שנמלט משוטר, ובעקבות זאת קפץ מגשר בגובה כארבעה מטרים. הוא נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים איכילוב.
המפגינים הגיעו לרחוב קפלן כדי למחות על השתהות ההליכים לטענתם נגד נהגת בת 80 מנתניה, שחשודה בדריסה למוות לפני כשלושה חודשים של רפאל אדנה בן הארבע בנתניה - ונמלטה מהמקום. ההפגנה החלה בצומת עזריאלי, ומשם עברה לאיילון צפון ולמקומות נוספים ברחבי תל אביב.
במהלך המחאה טענה המשטרה כי המפגינים לא נשמעו להוראות השוטרים. היא מסרה כי "אנו רואים את אירוע הדקירה בחומרה רבה ונפעל באפס סובלנות כלפי פגיעה בשוטרים הפועלים במסגרת החוק לאכיפת הסדר הציבורי ואבטחת המפגינים". בתום ההפגנה הגיע מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, לבקר בבית החולים את השוטר שנדקר.
3 צפייה בגלריה
זירת אירוע פציעות שוטרי מגב בהפגנה למען הצדק לרפאל אדנה
זירת אירוע פציעות שוטרי מגב בהפגנה למען הצדק לרפאל אדנה
השוטר שנפצע בראשו
3 צפייה בגלריה
זירת אירוע פציעות שוטרי מגב בהפגנה למען הצדק לרפאל אדנה
זירת אירוע פציעות שוטרי מגב בהפגנה למען הצדק לרפאל אדנה
האצבע השבורה של אחד השוטרים
זיו אדנה, אביו של רפאל, אמר מוקדם יותר אתמול במהלך ההפגנה כי "אנחנו דורשים שיגיעו לחקר, אנחנו דורשים 'חוק רפאל' שתהיה בו החמרה משמעותית בענישה כנגד נהגים שבורחים, מפקירים ובורחים מאחריות. אנחנו מבקשים כתב אישום בנסיבות מחמירות".
לדבריו, "יש כאן תיק דגל שבו אנחנו צריכים לעביר מסר לכל נהג ונהגת במדינת ישראל איך לא מתנהגים ומהי התנהלות פושעת. ההתנהלות של הנהגת הפוגעת מרגע קרות האירוע ועד לרגע זה מצביעה על היותה אדם ובכלל נהגת לא סבירה במקרה הטוב, ובמקרה שלה פשוט פושעת. לא נרפה עד שיוגש כתב אישום חמור בנסיבות מחמירות של הפקרה. הפושעת לדין, פושעי פגע וברח לדין".
פורסם לראשונה: 21:17, 23.08.23