יועץ לשעבר של דונלד טראמפ קרא אתמול (חמישי) לנשיא להגיב בחומרה על הפריצה למערכות של כמה סוכנויות פדרליות. טום בוסרט, שהיה היועץ של טראמפ לביטחון המולדת, אמר כי "קשה להפריז בגודל המתקפה הממושכת" שמיוחסת להאקרים רוסים. הוא הזהיר שללא תגובה מיידית ונחרצת מידע רגיש של הממשל הפדרלי יישאר בידי הקרמלין.
"בעיתוי הגרוע ביותר, כשארה"ב הכי פגיעה – במהלך העברת השלטון ובמשבר במערכת הבריאות הציבורית – רשתות של הממשל הפדרלי ושל חלק גדול מאמריקה התאגידית נפגעו על ידי מדינה זרה. אנחנו צריכים להבין את ההיקף והמשמעות של מה שקרה", כתב בוסרט בטור שפורסם בניו יורק טיימס.
3 צפייה בגלריה
היועץ לשעבר טום בוסרט
היועץ לשעבר טום בוסרט
היועץ לשעבר טום בוסרט
(צילום: AP)
בעבודתו בממשל טראמפ הוביל בוסרט את ההתגוננות מפני מתקפות סייבר, ואת התגובה להתערבות הרוסית במערכת הבחירות של 2016. באפריל 2018 הודיע על התפטרותו. בטור כתב בוסרט: "ייקח שנים עד שנדע בוודאות באלו רשתות הרוסים שולטים, ואלו רשתות הם רק הצליחו 'לכבוש'". הוא הוסיף שיש להשקיע מאמצים אדירים כדי לתקן את הנזק שנגרם. "יש לבנות רשתות שלמות מחדש – ולבודד אותן מרשתות שנפגעו", כתב בוסרט.
"המסקנה ההגיונית היא שאם ממשלת רוסיה שולטת בכל הרשתות שהיא פרצה אליהן – אנחנו חייבים לפעול. אבל לא ברור מה הרוסים מתכוונים לעשות בהמשך. הגישה שהרוסים נהנים ממנה כעת יכולה לשמש אותם להרבה יותר מסתם ריגול".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
"אם זו רוסיה - טראמפ צריך להבהיר לפוטין שזה לא מקובל"
(צילום: AP)
מערכות של שלוש סוכנויות ממשלתיות לפחות – המחלקות לביטחון המולדת, החקלאות והמסחר – נפרצו במתקפת הסייבר. בנוסף פרצו ההאקרים למחשבים של חברות פרטיות בענפי הייעוץ, הטכנולוגיה, התקשורת והאנרגיה. בארה"ב עדיין חוקרים את היקף הפריצה, אך כבר ברור שמדובר באחת ממתקפות הסייבר הגדולות ביותר נגד הממשל האמריקני מזה שנים.
טראמפ עדיין לא התייחס באופן פומבי למתקפת הסייבר. קיילי מקנאני, הדוברת של הבית הלבן, אמרה השבוע שהממשל בוחן את הנושא ומתייחס בחומרה רבה לכל מתקפת סייבר. בטור בניו יורק טיימס כתב בוסרט שארה"ב ובעלות בריתה צריכות להטיל באופן פומבי את האחריות על האחראים למתקפה. "אם זו רוסיה, הנשיא טראמפ צריך להבהיר לוולדימיר פוטין שמעשים כאלה בלתי מקובלים", כתב היועץ לשעבר של הנשיא היוצא. "הוא חייב להשתמש בכל אמצעי מינוף שיש לו כדי להגן על ארה"ב ולהעניש בחומרה את הרוסים".
בתוך כך, האקרים הפועלים ככל הנראה מרוסיה פרצו בלילה לשרתי מיקרוסופט - כך מסרו גורמים המעורים בפרטי המקרה לסוכנות הידיעות רויטרס. על פי הדיווח, הפורצים השתמשו בתוכנה SolarWinds, המשמשת לניהול רשתות עסקיות גדולות. טרם התבררה מידת הנזק כתוצאה מהפריצה, והמחלקה לביטחון המולדת פתחה בחקירת המקרה.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר נאום לאחר הצבעת אלקטורים
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר נאום לאחר הצבעת אלקטורים
"לא אשב בחיבוק ידיים כשיש מתקפות סייבר נגד ארה"ב"
(צילום: AFP)
גורמים פדרליים אמרו אתמול שבינתיים התברר שההאקרים שפרצו למחשבים ביצעו מתקפות נוספות, ומצאו דרך חדשה לפרוץ למערכות הממשל האמריקני. מחלקת אבטחת הסייבר במשרד לביטחון המולדת אמרה הערב שהפריצה "מהווה איום גדול" על הממשל הפדרלי ועל הרשויות השונות בארה"ב. אתר פוליטיקו דיווח שלמשרד האנרגיה ולמנהל הלאומי לביטחון גרעיני, הגוף שאחראי על מאגר הנשק הגרעיני של ארה"ב, יש ראיות לכך שההאקרים הצליחו לפרוץ לרשתות שלהן.
הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, ציין אמש שמתקפת הסייבר שנחשפה היא סיבה לדאגה גדולה והתחייב לפעול במהירות כשייכנס לתפקיד ב-20 בינואר. "היריבים שלנו צריכים לדעת שכנשיא אני לא אשב בחיבוק ידיים מול מתקפות סייבר נגד האומה שלנו", מסר ביידן.
פורסם לראשונה: 18:20, 17.12.20