הדיל הפוליטי בין הליכוד לרע"מ הושלם בהצלחה אחר הצהריים (ב') כאשר הוועדה המסדרת אישרה במפתיע הקמת ועדה "לענייני ערבים" שבראשה יעמוד מנסור עבאס. חברים בוועדה מהמחנה המתנגד לבנימין נתניהו מחו אך לא הצביעו נגד הוועדה החדשה. בשבוע שעבר תמכה רע"מ במתווה גוש השינוי להרכב הוועדה המסדרת. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
הוועדה אישרה גם את הקמת ועדות הכספים בראשות משה גפני (יהדות התורה) והחוץ והביטחון בראשות אורנה ברביבאי (יש עתיד). בנוסף אושרה גם הצעת הליכוד למינוי שלושה סגנים זמניים ליו"ר הכנסת ללא ייצוג למחנה גוש השינוי: עבאס (רע"מ), יעקב מרגי (ש"ס) ומתן כהנא (ימינה), שיהוו את מזכירות הכנסת יחד עם היו"ר. אחמד טיבי מהרשימה המשותפת ביקש מזוהר לא להצביע על ההמלצה לבחור בו כסגן.
5 צפייה בגלריה
עבאס וזוהר
עבאס וזוהר
מיקי זוהר ומנסור עבאס
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לפי ח"כ זוהר, הוועדה לענייני ערבים תדון במיגור הפשיעה והאלימות במגזר הערבי, בפיתוח הכלכלי שלה, תכנון ובנייה בחברה הערבית, חינוך, השכלה ורווחה וכן סוגיות הנגב.
בתגובה להודעה המפתיעה של ח"כ זוהר זעמו הח"כים: "מה זה צריך להיות? מי הגדיר את הדבר הזה?". תמר זנדברג (מרצ) כינתה את הניסוח של זוהר "גזעני", והוא השיב: "אפשר להגיד עליי הכל אבל בטח לא גזען".

חבר הכנסת אחמד טיבי שאל את זוהר מה הכוונה ל"ענייני ערבים" - וקם מהכיסא כדי לצאת מהדיון. "זאת הוועדה הראשונה שאתה מקים? ועדה לענייני ערבים?", שאל טיבי. זוהר אמר כי "הוועדה תדון בענייני החברה הערבית, יש מגוון רחב של נושאים". יו"ר תע"ל הוסיף לתקוף את זוהר: "אולי תקום ועדת ספורט לענייני ערבים, צ'רקסים ונוצרים? שלכל אחד תהיה ועדה משלו. לאן הגענו? לאן אתם מובילים אותנו?", זעם.
ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ) הוסיף: "הטרנספר מתחיל להתממש. זו ועדה לענייני גטו".
5 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
ח"כ מיקי זוהר, היום בישיבת וועדה המסדרת
(צילום: ערוץ כנסת)
5 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
ח"כ טיבי, מימין. "זו הוועדה הראשונה?"
(צילום: ערוץ כנסת)
5 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
ח"כ פריג'. "ועדה לענייני קירחים"
(צילום: ערוץ כנסת)
חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד ביקשה מהיועצת המשפטית של הוועדה להגיד אם הוועדה הייתה על סדר היום - ומיד לאחר מכן קיבלו כל חברי הכנסת הודעה עם סדר היום החדש. "טוב שלא אחרי הישיבה", עקצה זנדברג.
זוהר ביקש מחברי הכנסת להישאר בשקט כדי שיסביר את הרכבי הוועדות, ואלהרר השיבה: "אי אפשר. אל תעשו עליי 'אבו עלי', אני מבקשת שתנהג בהגינות". ח"כ פריג' צעק: "אני מבקש להוסיף ועדה לענייני קירחים ערבים", ומהצד השני נשמעה קריאה נוספת: "אפשר גם להלבנת שורשים?".
יו"ר הוועדה המשיך בדבריו. "שלחתי לכם בוואטסאפ וצריך לומר מהן הסמכויות של הוועדה לענייני החברה הערבית", אמר זוהר. פריג' נכנס בדבריו וצעק: "אני מבקש להתנגד. זאת ועדה לענייני שוחד. השוחד הפוליטי זה השלב השני בחוק הלאום שלכם. תתביישו לכם, אתם חוצים קו אדום".
5 צפייה בגלריה
הועדה המסדרת
הועדה המסדרת
הועדה המסדרת. אישרה הקמת ועדות הכספים והחוץ והביטחון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נציג רע"מ, ח"כ ווליד טאהא, ביקש לא להתייחס בציניות כלפי הוועדה לענייני ערבים: "כל אזרחי המדינה עוקבים אחרי מה שאחרים מנסים לתאר כדרמה. הוועדה הזו לא תחליף כמובן אף ועדה קיימת ותעבוד עם כל הוועדות הקיימות. היא כלי פרלמנטרי חשוב".
בשעות הערב המאוחרות התכנסה הוועדה החדשה לראשונה ובחרה רשמית במנסור עבאס ליושב הראש שלה. עבאס אמר: "שמעתי טיעונים מגוחכים כאילנו הקמנו גטו לחברה הערבית. זה פופוליזם. הוועדה תעשה את מלאכתה נאמנה, ולא נפטור את הוועדות האחרות מאחריותם. אנחנו לא בונים חומות, נהפוך הוא - אנחנו מפילים חומות. הצלחנו להניח את בעיות החברה הערבית על שולחנה של הכנסת ועל סדר היום של החברה הישראלית".