שופט בית המשפט העליון לשעבר יעקב טירקל הפתיע אתמול בריאיון ב"גלי ישראל" כשאמר כי הוא "בעד הרפורמה המשפטית", אבל בשיחה עם אולפן ynet עולה כי בחלקים משמעותיים מהתוכנית של בנימין נתניהו ויריב לוין הוא דווקא לא תומך.
כך, למשל, הוא סבור שהשיטה למינוי שופטים "עובדת בסדר", שפסקת התגברות "עדיף שתהיה ברוב של 70 ח"כים". לדבריו, "ניתן להעביר את הרפורמה, ולראות אחר כך איך היא עובדת".
טירקל ציין כי "אני לא חושב שהמצב הקיים רע. למשל, אני חושב שהשיטה למינוי שופטים, שהחלה בשנת 1953, עובדת בסדר. אין משהו רע בה". לדבריו, "אני לא מביע דעה חד משמעית. אני חושב שצריך לעשות מה שנכון וטוב, ובמידת הצורך לשנות".
2 צפייה בגלריה
השופט בדימוס טירקל
השופט בדימוס טירקל
השופט בדימוס טירקל
(צילום: מרק ישראל סלם)
איך היית רוצה שתיראה פסקת ההתגברות? שתצריך רוב של 61 ח"כים, או של 70? "זה עניין קצת יותר רגיש. הייתי מעדיף שהיא תהיה בסביבות ה-70 חברי כנסת".
ובעניין הסבירות - האם אתה חושב שזה נכון שבית המשפט לא יוכל להתערב במינוי שרים? "זה עניין רגיש וקשה, יש לי ספקות לגביו. צריך לראות איך זה עובד".
אם השר לוין היה פונה אליך ושואל "מה לעשות עכשיו?". לנסות להגיע להסכמה? "אני לא רוצה לתת עצות, אבל צריך להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"לא רוצה לתת עצות, אך צריך להגיע להסכמות רחבות". לוין
(צילום: שלו שלום)
איך הגענו למצב של התנגשויות בין הרשויות? ולמה? "אני לא חושב שיש מצב כזה בישראל. כל צד פועל לפי סמכויותיו על פי החוק. כל רשות צריכה לפעול בדרך הטובה והנכונה ביותר במסגרת של הסמכויות שלה".
אתה חושב שבית משפט חזק הוא אינטרס דמוקרטי ציבורי-לאומי? "בוודאי. לא הייתי רוצה שיחלישו את כוחו ומעמדו של בית המשפט. אבל זה לא מטריד אותי, זה חלק מהמשחק הדמוקרטי. כל אחד מהגורמים פועל במסגרת סמכויותיו".
פורסם שראש לשכת עורכי הדין אבי חימי צולם ברגע אינטימי. הוא יכול לשמש בתפקיד? "אני לא רוצה להיכנס לזה. יש מוסדות שיחליטו בעניין".