חן אמיר (42), סייר הביטחון העירוני (סל"ע) של עיריית תל אביב שנורה בפיגוע ברחוב מונטיפיורי בתל אביב אתמול (שבת) אחר הצהריים, מת מפצעיו בבית החולים. המחבל כאמל אבו-בכר (22) פתח באש לעבר אמיר וחברו הסייר, לאחר שעורר את חשדם, ופצע אותו באורח אנוש. אמיר פונה לבית החולים תוך פעולות החייאה, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. כוחות הביטחון כבר החלו לפעול למיפוי ביתו של המחבל בכפר רומנה, שבאזור ג'נין.
3 צפייה בגלריה
חן אמיר ההרוג בפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
חן אמיר ההרוג בפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
"מנע בגופו פיגוע גדול, והציל חיים רבים". הסייר חן אמיר
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
זירת הפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב, אתמול
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
אמיר הוא תושב בת ים, ובמקור מקיבוץ רעים שבחבל אשכול. הוריו עדיין מתגוררים בקיבוץ, ומלווים על-ידי אנשי הרווחה מאז שקיבלו את הבשורה על מותו. חבריו ליחידה של אמיר מיהרו לבית החולים איכילוב, לשם פונה. אחד מהם אמר: "לא מאמין שזה קרה. אתמול ישבנו עד עשר במשמרת וצחקנו, ופתאום הוא איננו. זה כל כך עצוב שחיים של בן אדם הולכים בשנייה. הוא היה גיבור, גם ברגעיו האחרונים. איך ששמעתי מה קרה פשוט נסעתי לאיכילוב להיות עם החברים".
גיסתו אושרה טביבי סיפרה על אב למופת שאהב את עבודתו. "ורד (אשתו) עדיין בהלם. הבנו שיעזרו לנו לספר לבנות, כי הן בנות 7, 5 ושנתיים. הוא לא פחד מהמצב הביטחוני. הוא היה היום בקיבוץ אצל ההורים שלו עם הבנות וכאילו נפרד מהם. אני אם חד-הורית, ותמיד כשהייתי צריכה ממנו משהו תוך דקות הוא היה מתחת לבית שלי. איך אחותי תמשיך את החיים? הוא גיבור שלנו".
יחיאל בנודנז, גיסה של אשתו של אמיר, סיפר: "חן היה אבא מדהים לשלושת בנותיו. הוא היה גאה במה שעשה, ומעשה הגבורה הזה כל כך התאים לו. הוא היה עושה את זה שוב אם היה צריך. זו אבידה קשה מאוד למשפחה".
נעם מרק מקיבוץ רעים, שבו גדל אמיר, סיפר כי "חן היה מגיע הרבה לקיבוץ לבקר את הוריו שבתאי ומלכה, ואת אחותו עדיה. זו משפחה חמה ואוהבת. מלכה הייתה בעבר אחות ושבתאי עבד בחקלאות, היום הם פנסיונרים. אלה בשורות קשות מאוד. אנחנו מלווים את המשפחה שהייתה באיכילוב וכעת הם חוזרים. אנחנו עדיין מוכי תדהמה".


מבית החולים איכילוב נמסר: "חן, בן 42, נשוי לורד ואבא לשלוש בנות, נהרג בעת שמנע בגופו פיגוע גדול והציל במותו חיים רבים. משפחתו באצילות נפש הסכימה לתרומת איברים להצלת חיים. בית החולים משתתף בצער המשפחה. יהי זכרו ברוך". ראש העיר תל אביב רון חולדאי כתב בפייסבוק: "הלב נשבר. חן אמיר, סייר סל"ע שלנו, נהרג בעת מילוי תפקידו. ערנותם, גבורתם ואומץ ליבם של שני הסיירים שחשדו במחבל וחתרו למגע לא יישכח. תנחומיי הכנים למשפחתו של חן. העירייה תעמוד לצידכם ככל שיידרש".
הסייר שנטרל את המחבל סיפר: "אני ושותפי נסענו על ציר אלנבי ופנינו שמאלה לכיוון מונטיפיורי. זיהינו מישהו חשוד שעמד בפינת הרחוב של נחלת בנימין. כשהוא ראה אותנו מגיעים עם האופנועים הוא לא יצר איתנו קשר עין וזה העלה לנו את רמת החשד. הסתובבנו על המדרכה על מנת לבדוק אותו, ותוך כדי ששותפי העמיד את האופנוע החשוד שלף אקדח מאחורי גבו והתחיל לירות לעברו.
"שלפתי את האקדח, הוא ניסה לירות גם לעברי, ורדפתי אחריו עד שנפל והאקדח עף ממנו. באותו שלב עצרתי את הירי, עמדתי עליו עם הנשק שלא יזוז, וקראתי לכוחות שיטפלו בחברי".

3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
זירת הפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
"בזכות ערנותם ונחישותם הם מנעו פיגוע חמור בהרבה". האופנוע (מצד שמאל) של הסיירים בזירה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
מחלקת המדינה האמריקנית גינתה את הפיגוע במהלך הלילה, ומסרה כי "אנחנו מביעים תנחומים עמוקים למשפחות הקורבנות וקוראים לסיים אירועים אלימים אלו, ואת ההסתה לאלימות".
המפכ"ל יעקב שבתאי אמר בזירת הפיגוע: "אחרי מרדף קצר הסייר נטרל אותו. המחבל כתב במכתב שהוא 'מוכן להקריב את עצמו'. אנחנו בודקים האם היו לו עוזרים". על תגובת הסיירים אמר שבתאי: "עצם העובדה שהם נתקלו בחשוד מראה על היערכות נכונה. אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום ובכל זמן, וטוב שהפיגוע סוכל על ידי הסיירים ולא הגיע לאזרחים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תנחומים על מותו של אמיר, ושיבח את תגובתם של סיירי העירייה: "משבח את אנשי הסיירת לביטחון עירוני של עיריית תל אביב על ערנותם וחתירתם למגע, שבכך סיכלו פיגוע חמור בהרבה. כוחות הביטחון שלנו יגיעו חשבון עם כל מבקשי נפשנו". גם שר הביטחון יואב גלנט ציין את גבורתם של הסיירים: "בזכות ערנותם ונחישותם נטרלו את המחבל ומנעו פיגוע חמור בהרבה. מחזק את ידיהם של אנשי כוחות הביטחון הפועלים לשמירה על אזרחי ישראל".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "שולח תנחומים מעומק ליבי למשפחת אמיר היקרה, שאיבדה את יקירם חן ברצח אכזרי על ידי מחבל שפל וצמא דם יהודי בפיגוע בתל אביב היום. חן, סייר בעיריית תל אביב, מנע בגופו פיגוע גדול והציל במותו חיים רבים של יהודים, גם כאשר משפחתו באצילות נפש תרמה את איבריו להצלת חיים. מחבק את המשפחה ברגעיה הקשים. יהי זכרו ברוך".
פורסם לראשונה: 21:30, 05.08.23