תנועת אמל בלבנון עלתה בימים האחרונים לכותרות, אחרי שחמישה מפעיליה נהרגו בתקיפות ישראליות תוך ארבעה ימים בלבד. בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, שמזוהה עם חיזבאללה, נכתב אתמול (שלישי) כי התנועה "נכנסה לעימות בצפון בדם".

הכותרת
המחיר של המלחמה "השקטה" בצפון
23:52
אמל היא תנועה פוליטית שיעית ותיקה בלבנון שמחזיקה גם היא פעילים הפרוסים, לפי פרסומים, לאורך הגבול עם ישראל. לפי "אל-אחבאר", מהיום הראשון של הלחימה הארגון היה בקו החזית, למרות שהפעולות שלו נגד ישראל לא פורסמו. השם אמל הוא ראשי תיבות בערבית של "גדודי ההתנגדות הלבנוניים".
שלשום דווח בתקשורת הלבנונית על שלושה פעילי אמל שנהרגו בתקיפות הישראליות בדרום לבנון: חסן חוסין סכיכי, ג'עפר אמין אסכנדר וחוסין עלי עזאם. לפי אתר "אל-ג'דיד" הלבנוני, השלושה נהרגו בתקיפה של אחד הבתים בעיירה בית ליף בדרום לבנון.
גם בלילה שבין שישי לשבת פרסמה התנועה על מותם של שני פעיליה: עלי חליל מחמד ומוסטפא עבאס דאהר, שמתו "בהגנה על לבנון והדרום", שניהם מהעיירה בלידא. ההלוויה של השניים, שהתקיימה ביום ראשון, הסתיימה במהומות. לפי דיווחים, ישראל תקפה באזור הלוויה, וברשתות החברתיות הופצו סרטונים של הנוכחים קוראים "מוות לישראל".
5 צפייה בגלריה
פעילי תנועת אמל בלבנון שנהרגו מתקיפות ישראליות
פעילי תנועת אמל בלבנון שנהרגו מתקיפות ישראליות
שלושה מפעילי אמל שנהרגו: חסן חוסין סכיכי, ג'עפר אמין אסכנדר וחוסין עלי עזאם
עלי שועייב, מרשת "אל-מנאר" הלבנונית שמזוהה עם חיזבאללה, כתב כי "ישראל ניסתה להפחיד את האבלים בבלידא, כפי שעשתה בעיירות אחרות, באמצעות תקיפות סמוך לבית הקברות של העיירה". מאוחר יותר דווח ברשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה גם היא עם חיזבאללה, כי התנועה הייתה אחראית למספר אירועי ירי לשטח ישראל באותו יום.
לא מדובר בדיווחים ראשונים במלחמה על תקיפות נגד אמל, וגם לא בהודעה ראשונה של התנועה על הרוג משורותיה. ב-11 בנובמבר פורסם שמו של פעיל התנועה שנהרג, עלי ג'מיל אל-חאג' דאוד, אך לפי המאמר אתמול ב"אל-אחבאר" - מותם של הפעילים בימים האחרונים חיזק את הרצון להצטרף לתנועה ולחזית. אחד המנהיגים בתנועה שהתראיין לעיתון אמר כי לפני 17 שנה התקיפות הישראליות הפתיעו אותם, אבל הם "למדו את הלקחים והתכוננו לכל קרב עתידי".
5 צפייה בגלריה
מהומות פרצו בהלוויה של הרוגי תנועת אמל בדרום לבנון לאחר תקיפת ישראל
מהומות פרצו בהלוויה של הרוגי תנועת אמל בדרום לבנון לאחר תקיפת ישראל
המהומות בהלוויית פעילי אמל. לפי דיווחים, ישראל תקפה באזור במהלכה
נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני וחבר התנועה, התייחס ביום ראשון לאירועים האחרונים ואמר כי "תנועת אמל מקדימה את חיזבאללה בהגנה על אדמת לבנון במסגרת יכולותיה הצבאיות". עוד הוא אמר כי "ההתנגדות הדיפלומטית היא חלק מהותי מההתנגדות".
ב"אל-קודס אל-ערבי", עיתון עצמאי יומי ערבי שיוצא לאור בלונדון, נכתב אתמול כי המעורבות של התנועה במלחמה מגיעה אחרי הפגיעות הישראליות בכפרי הגבול ובבתים אזרחיים בלבנון. עלי חריס, נציג התנועה בפרלמנט, אמר לעיתון כי התנועה נערכה ארבעה חודשים להגנה על דרום המדינה. הוא הזכיר כי מדובר בתנועה משנות ה-80, ושאם ישראל תחשוב על הרחבת המלחמה - היא תהיה בחזית ההגנה על לבנון. חריס הוסיף כי מתקיים תיאום בין התנועה לחיזבאללה בדרום כדי להגן על האדמות, וציין שהיום יתקיים טקס להרוגי התנועה.
לפי פרסומים אחרונים, למרות שמדובר בעוד גורם שיעי בדרום לבנון, לצד חיזבאללה, יש הבדלים משמעותיים בין חיזבאללה לאמל. במאמר ב"אל-אחבאר" אתמול, אותו מנהיג של אמל שהתראיין הסביר: "אנחנו חולקים איתם חזון צבאי ואסטרטגי. הם עם אחדות הזירות של ציר ההתנגדות ואנחנו עם אחדות אדמות הדרום ולבנון. היחידות שלנו מוכנות, אבל המיקוד כרגע הוא אם ישראל תיכנס דרך היבשה". הוא הוסיף: "אנחנו לא רואים שהקרב הנוכחי דורש שימוש ביכולות שלנו".
5 צפייה בגלריה
נביה ברי
נביה ברי
"אמל מקדימה את חיזבאללה בהגנה על אדמת לבנון במסגרת יכולותיה הצבאיות". יו"ר הפרלמנט הלבנוני וחבר התנועה
(צילום: AP)
בכתבה ב"אל-קודס אל-ערבי" אתמול הזכירו הבדל נוסף בין אמל לחיזבאללה, שנובע ככל הנראה מהניתוק של אמל מרעיון "אחדות הזירות" של ציר ההתנגדות. תנועת אמל כותבת בהודעות הרשמיות על מותם של פעיליה כי הם נהרגו "כשהידים בהגנה על לבנון והדרום". זאת, בשונה מחיזבאללה, שכותב שפעיליו נהרגו כ"שהידים בדרך לירושלים". לפי העיתון, הניסוח של אמל זוכה לתגובות חיוביות יותר מאלה שמתנגדים להתערבות חיזבאללה ב"מלחמות מחוץ ללבנון" ומתנגדים לרעיון "אחדות הזירות".
מבחינת המשא ומתן בנוגע לגבול עם ישראל, נראה כי שני הארגונים דבקים בעמדה כי אין כל שיח עד עצירת המלחמה בעזה. חבר תנועת אמל בפרלמנט הלבנוני, קאסם האשם, אמר שלשום כי הידיעה שהופצה בתקשורת הישראלית על סימנים חיוביים לרגיעה בין חיזבאללה לישראל, בתיווך שליחו של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, לא נכונה. בריאיון "לאל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי הוא מסר כי "לבנון אמרה את דברה ואישרה כי תחילתה של היציבות בגבול לבנון ובאזור מתחילה מעזה, שם הפשעים עדיין נמשכים".
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה נאום
נסראללה. באמל מתואמים איתו, אבל דוגלים בגישה אחרת
לגבי ההצעות של הוכשטיין הקשורות ל"נסיגת חיזבאללה צפונית לליטאני, חיזוק פריסת יוניפי"ל וצבא לבנון באזור והחזרת תושבי הצפון (בישראל)", הוא אמר כי הוכשטיין אמר שיחזור ללבנון כשיהיו לו תשובות, ושאם הוא לא יבוא ללבנון - כנראה שלא הייתה התקדמות. הוא הוסיף: "מבחינתנו אין דיון עד סוף התקיפות בעזה ונסיגת ישראל מאדמות לבנון הכבושות". אלה הדברים הנשמעים גם מנציגי חיזבאללה.
בדצמבר האחרון פורסמה כתבה על התנועה ב"א-שרק אל-אווסט" הסעודי, שעסקה בתפקידה של התנועה בלחימה בדרום לבנון. נכתב כי חיזבאללה הוא זה שקיבל על עצמו את הפיקוד הצבאי בעימות מול ישראל. נציג אמל בפרלמנט עלי חריס, אמר אז כי התנועה מוכנה להתעמת אם ישראל תתקוף, והוסיף: "אנחנו נהיה בחזית ההתנגדות".
לאותה כתבה התראיין מומחה שאמר כי הניתוק של התנועה מהשתתפות בלחימה נובע מחוסר תמיכתה ברעיון "אחדות הזירות" של חיזבאללה ובעלות בריתו. הוא אמר כי אמל אינה זרוע נוספת של איראן כמו רוב המפלגות האחרות. עם זאת, מקורות בשטח מסרו ל"א-שרק אל-אווסט" כי מהשבוע הראשון של המלחמה גורמי אמל נוכחים במרכזים הצבאיים שלהם בעיירות בגבול לבנון, ושיש ביניהם תיאום עם גורמי חיזבאללה.