אלוף במיל' ניצן אלון, ששימש בעבר מפקד פיקוד המרכז, אמר הבוקר (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי הוא סבור שלצד הטיפול בסגירת הפרצות בגדר עם יהודה ושומרון, נדרש גם להעניק לשוהים הבלתי-חוקיים הרבים שחוצים משם היתרי עבודה. "זו תקלה, ואחריות צה"ל לתקן אותה. אבל הדרכים לטפל בה הן לא רק ברמה הנקודתית – לסגור פרצות – אלא לתת היתרי עבודה לרוב השב"חים האלה, שהם פועלים תמימים", הוסיף אלון.
הוא התייחס גם לאפקטיביות של הרס בתי מחבלים שביצעו פיגועים, והסתייג מהרס בית של כל מחבל. "במקרים נקודתיים יש לזה אפקטיביות. לא הייתי עושה את זה בהיקפים נרחבים, יש לזה אפקט מרתיע במקרים מסוימים, אבל יש לזה גם אפקטים שליליים וצריך לבחון את זה לגופו של עניין מול אירוע מסוים, מול תנאים בשטח", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד פרצה ב גדר ליד חברון
כוחות צה"ל ליד פרצה ב גדר ליד חברון
כוחות צה"ל ליד פרצה בגדר. אלון: "רוב השב"חים - פועלים תמימים. שב"כ צריך להסיר את מניעת ההיתר"
(צילום: AFP)
האם מבצע, סוג של חומת מגן, הוא בלתי נמנע? "אני לא חושב שצה"ל נדרש לבצע מבצע חומת מגן. תפקיד חומת מגן היה לאפשר פעילות מבצעית ומודיעינית בתוך השטח. צה"ל בלי חומת מגן מסוגל לבצע פעילות סיכולית שרובה מבוססת מודיעין ולא נדרש מבצע רחב בהיקף של כמה אוגדות, ועדיף כך. הפעילות העיקרית שאנחנו רואים בג'נין נועדה למנוע רכיבה של גורמי טרור על גל הטרור הזה, ולבצע מעצרים על בסיס מודיעין. המבצעים לא נועדו למנוע את טרור המפגעים הבודדים שמחליטים ללא סימנים מקדימים לצאת ולבצע פיגוע".
אתה מרוצה מהעוצמה המופעלת? מה שנעשה מרתיע? "העיקרון בלחימה בטרור הוא שצריך להפעיל כוח בצורה הכי ממוקדת שאפשר. עכשיו זה מצב ביניים, זה לא כוח קטן שבא באישון לילה ומוציא מישהו מהמיטה. בכל זאת יש הפעלת כוחות יותר גדולים, יחידות מיוחדות, אבל עדיין זו פעילות שמכוונת מודיעין וממוקדת. טוב עושה צה"ל שנמנע מהפעלת כוחות גדולים כל עוד הוא יכול להפעיל את הפעילות הממוקדת יותר. את מבחן התוצאה עוד נראה".
כמפקד פיקוד מרכז, התרעת על הגדר? "כשהייתי מפקד פיקוד מרכז התפקיד שלי לא היה להתריע אלא לעשות. אני לא יכול להכחיש שגם בתקופתי היו פרצות, אם כי זה לא היה במצב הפקרות כמו עכשיו. בסוף צריך להסתכל על זה באופן רחב יותר - לא רק על הגדר. זה לא מכשול בפני עצמו, יש כאן מרחב שלם לפני הגדר ואחרי הגדר שדורש פעילות מבצעית ומודיעינית. זה דורש לתת יותר היתרים כדי שהשב"חים יהפכו לפועלים חוקיים ואפשר לעשות את זה בלי פגיעה בביטחון. זה דורש עוד מרכיבים כולל תיאום צה"ל עם משטרת ישראל ותיאום עם השב"כ, שצריך להסיר את אותה מניעת היתר חוקי לרבים מהפועלים האלה שעוברים באופן לא חוקי היום".
2 צפייה בגלריה
ניצן אלון
ניצן אלון
אלוף במיל' אלון. "טוב שצה"ל נמנע מהפעלת כוחות גדולים כל עוד אפשר להפעיל פעילות ממוקדת"
להערכתך, ניתן לשלוט על האירוע כדי שלא יידרדר לעזה או לירושלים? "החשש הזה צריך להיות לנגד עיני מקבלי ההחלטות. בהחלט יש כאן סיכוי להסלמה וטעויות או אירועים חריגים יכולים להצית גם פעילות ג'יהאד מעזה וגם הסלמה רחבה באיו"ש. חשוב לפעול בשום שכל, באופן כמה שיותר ממוקד ונקודתי, להפריד את רוב האוכלוסייה שרוצה שקט וחיים שלווים ואם נשכיל לעשות זאת אני מקווה מאוד שנצליח לעבור את הגל הזה ללא הסלמה רחבה יותר".