התחזה לשליח - וריגל בשליחות חמאס אחר מתקנים צבאיים רגישים: הבוקר (ה') הוגשו כתבי אישום נגד חוסיין ביארי, תושב יפו בן 30 שלו משפחה ברצועת עזה, וכן מוחמד אחמד, בן 33 מהרצועה שהחזיק בהיתר מסחר לכניסה לישראל על רקע ההקלות לתושבי עזה. מוקדם יותר הבוקר הותר לפרסום כי השניים נעצרו בסוף החודש שעבר.
לביארי מיוחסות עבירות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב. נטען שלאחר שגויס הוא העביר לרשות מפעיליו בחמאס צילומים שונים של בסיס הקריה בתל אביב ומערכת כיפת ברזל. לאחמד (33) מיוחסות עבירות של חברות בארגון טרור, ריגול ומסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, לפי חוק המאבק בטרור.
בשב"כ אמרו כי החקירות ביססו את ההערכות שלפיהן חמאס מנצל את מעברי הגבול לטובת קידום פעילות טרור בישראל.
3 צפייה בגלריה
חסין ביארי ומחמוד אחמד
חסין ביארי ומחמוד אחמד
הנאשמים, מימין: מוחמד אחמד וחוסיין ביארי
3 צפייה בגלריה
כיפת ברזל. ארכיון
כיפת ברזל. ארכיון
כיפת ברזל. ארכיון
(צילום: EPA)
על פי כתב האישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד על ידי עו"ד הילה צור, ביארי הוא יליד חאן יונס ברצועה, שם מתגוררים עדיין אמו, אשתו וילדיו. מכורח זאת הוא מחזיק בהיתר כניסה ויציאה מרצועת עזה לישראל לשם ביקור משפחתו.
במהלך אחד מביקוריו ברצועה בשנה החולפת הוא גויס על ידי פעילי חמאס, שהורו לו לרכוש טלפון סלולרי שעליו הותקנה תוכנת "סיגנל" המשמשת להעברת מסרים מידיים. בהמשך הורו לו לאתר ולצלם מיקומים של מערכת כיפת ברזל בישראל וכן לצלם בסיסים צבאיים ונקודות ריכוז של חיילי צה"ל. לפי האישום הוא רכב על אופניים חשמליים ונחזה להיות עובד של חברת שליחויות מזון.
כמו כן, נטען, התבקש ביארי לשרוף ג'יפ צבאי ולעודד צעירים ערבים להפגין בישראל ואף להכין עבורם בקבוקי תבערה לשימוש במהלך ההפגנות.
על פי כתב האישום מפעיליו הדריכו אותו כיצד למנוע זיהויו במהלך ביצוע המשימות ובין היתר - להסוות מראהו, להיזהר ממצלמות, לשים מסיכה על פניו ולבדוק את האזור שאליו עתיד להגיע במסגרת הפעלתו.
3 צפייה בגלריה
צילמו חיילי צה"ל. ארכיון
צילמו חיילי צה"ל. ארכיון
צילמו חיילי צה"ל. ארכיון
(צילום: דנה קופל )
בעקבות הוראות מפעיליו, צילם הנאשם את בסיס הקריה וכן בסיס צבאי נוסף בתל אביב, העביר את הצילומים למפעיליו ולאחר מכן מחק את התמונות מן הטלפון שברשותו. כמו כן, הוא צילם את מערכת כיפת ברזל ושלח למפעיליו.
בכתב האישום השני, שהוגש על ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי) למחוזי בבאר שבע נגד מחמוד אחמד, נטען שמדובר בסוחר גנרטורים, דברי חשמל ומשאבות מים בעל היתר כניסה לישראל. הוא גויס בעזה לפעילות ריגול, ובהנחיית מפעיליו ביצע משימות איסוף מידע על מערכות כיפות ברזל ברחבי הארץ וצילם בחשאי חיילי צה"ל בתחנה המרכזית באשקלון.
"חמאס מוכרת אתכם בזול", כתב בפייסבוק מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן ושלח פנייה לתושבי עזה. "מחמוד וארגון הטרור חמאס סיכנו את 10,000 העזתים שמחזיקים בהיתרי מסחר. חמאס סיכנה מיליוני שקלים שמכניסים הסוחרים העזתים לרצועה מעבודה בישראל. תושבי עזה, דעו לכם שחמאס פוגעת בכם וברווחתכם. אם חמאס תמשיך לסכן את המדיניות האזרחית שמאפשרת ישראל ואת יציאתם של אלפי עזתים לעבודה בישראל יהיו לכך השלכות שישפיעו עליכם ועל בני משפחותיכם שמתפרנסים בכבוד בזכות היתרים אלה".