4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
יאיר לפיד וג'ו ביידן
(צילום: יואב דודקביץ', AP)
שגרירות ארה"ב בישראל מסרה הערב (שני), על רקע ההחלטה לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות, כי "הנחת העבודה" כעת היא שביקור הנשיא ג'ו ביידן בישראל בחודש הבא ייערך כמתוכנן. המשמעות היא שיאיר לפיד, שצפוי להתמנות לראש ממשלת המעבר לאחר פיזור הכנסת, הוא זה שיקבל את פניו של ביידן בשדה התעופה בנתב"ג.
שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, אישר בהמשך בשיחה עם ynet כי ביקורו של ביידן יתקיים כמתוכנן. "הביקור של הנשיא ביידן ייערך, והוא יבוא לכאן למען אזרחי ישראל. זה יהיה ביקורו העשירי של ביידן בישראל. הוא אוהב את המדינה ומבין היטב את הרגישויות". בתשובה לשאלה האם הנשיא האמריקני ייפגש בביקורו גם עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, אמר ניידס: "הנשיא ביידן הוא מקצוען, ולכן אני מבטיח שהביקור שלו יהיה מושלם. אנחנו נעבוד על הפרוטוקול המתאים".

בנוגע לבחירות הצפויות בישראל, מהשגרירות האמריקנית נמסר: "ישראל היא שותפה אסטרטגית ודמוקרטיה עמיתה. אנו מכבדים את התהליכים הדמוקרטיים בישראל. יש לנו שותפות אסטרטגית עם ישראל שהולכת מעבר לכל ממשלה, והנשיא מצפה לביקור בחודש הבא".
ההודעה אחר הצהריים על פיזור הכנסת תפסה את האמריקנים בהפתעה, והשגריר ניידס נמצא כעת בארה"ב לצורך הכנת ביקורו של ביידן. לא כולם במערכת הפוליטית בישראל שלמים עם הגעתו של ביידן בשעה שבה ישראל תהיה בעיצומה של מערכת בחירות. גם לאמריקנים ברור שיעלו טענות להתערבות פוליטית במערכת הבחירות, ובכך שביידן מחזק לכאורה את ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד שיקבל את פניו על השטיח האדום בנתב"ג.
4 צפייה בגלריה
ניידס
ניידס
"ביידן מבין היטב את הרגישויות". שגריר ארה"ב בישראל
(צילום: AP)
כבר עתה ברור שראש ממשלת המעבר יאיר לפיד שימשיך לכהן כשר החוץ יעמוד בראש מקבלי הפנים של ביידן בנמל התעופה בן גוריון. סביר להניח שליד השטיח האדום יהיו כל שרי הממשלה, כולל רה"מ החליפי נפתלי בנט שימשיך להחזיק בתיק איראן בממשלה. כעת עולה השאלה האם ביידן ייוועד עם לפיד לפגישה עבודה עם הצהרות לתקשורת, כפי שתכנן לעשות עם רה"מ היוצא בנט. ככלל, נראה שהאמריקנים יצטרכו לחשוב על כל פריים שייצא מהביקור הזה - כדי שלא ייראה כניסיון לחזק צד כזה או אחר.
הביקור הראשון של ביידן כנשיא ארה"ב בישראל, נזכיר, עמד בכותרות כבר כמה שבועות, ובצל המשבר הפוליטי היה נראה שבוושינגטון התלבטו בנוגע להוצאתו לפועל – עד שבשבוע שעבר הודיע הבית הלבן שהנשיא יגיע בעוד חודש לישראל במסגרת מסע במזרח התיכון, שיכלול גם ביקור ברשות הפלסטינית ובסעודיה. גורם אמריקני הבהיר אז כי לביקור "אין קשר למצב הפוליטי בישראל". לדברי הגורם, "הנשיא ידגיש שיחסי ישראל-ארה"ב רחבים יותר מאשר המנהיגים שעומדים בראש המדינות".
הנשיא ביידן צפוי להתחיל את מסעו במזרח התיכון בשעות הערב של יום רביעי, 13 ביולי, והוא צפוי לשהות בישראל כ-40 שעות. הוא יתקבל בנמל התעופה בן גוריון בקבלת פנים ממלכתית על ידי סגל א' של המדינה, ולאחר מכן צפוי להמשיך לארוחת ערב עם ראש הממשלה. למחרת ייפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. כמו כן יבקר ביד ושם וכן בבסיס פלמחים, שם יצפה בסוללה של כיפת ברזל, מערכות הגנה ליירוט טילים וגם ידון בפיתוח מערכת הלייזר להגנה מטילים ומל"טים.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בנט וביידן במהלך פגישתם בבית הלבן בשנה שעברה
(צילום: AFP)
עוד צפוי ביידן לפגוש את המשלחת האמריקנית למשחקי המכבייה שיתקיימו בזמן הביקור בהשתתפות אלפי ספורטאים יהודים מכל העולם. כמו כן הוא ישתתף בפסגה וירטואלית בהשתתפות ראש הממשלה, נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד ונשיא הודו נרנדרה מודי, שתעסוק בין היתר גם בנושא משבר המזון והביטחון התזונתי העולמי.
במהלך הביקור צפוי ביידן להביע את מחויבותו האישית לקידום הצטרפותה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. אף שכבר הצהיר על תמיכה בכך במהלך הפגישה שערך בנט עמו בבית הלבן באוגוסט אשתקד, כעת התהליך הזה נמצא בעיצומו – ולפיכך הצהרתו של ביידן צפויה לתת דחיפה חשובה לתהליך הזה.
4 צפייה בגלריה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
אבו מאזן. ביידן צפוי לפגוש גם אותו
(צילום: רויטרס )
בהמשך ביידן יבקר בגדה המערבית, וייפגש בבית לחם עם אבו מאזן. בהודעת הבית הלבן נכתב כי ביידן ידגיש מחדש את תמיכתו האיתנה בפתרון שתי המדינות. הבכיר האמריקני אמר כי "הנשיא מצפה לדון בדרכים ליצירת אופק מדיני שיבטיח מידה שווה של חירות, ביטחון, שגשוג וכבוד לישראלים ולפלסטינים".
ביום שישי, 15 ביולי, ימריא ביידן במטוס האיירס פורס 1 מנתב"ג לג'דה שבסעודיה, לביקור בן כיומיים – שם ייפגש עם מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז, ועם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן – שנחשב עד כה יריב מושבע של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב ושל ביידן עצמו, שכינה במהלך הבחירות לנשיאות את סעודיה "מדינה מצורעת".
פורסם לראשונה: 20:25, 20.06.22