מהתופת בקייב – לבית בלב השומרון: משפחת בלוריצקה, שהגיעה לישראל לפני כמה ימים היישר מהמלחמה באוקראינה, נכנסה אמש (חמישי) ישר לביתה החדשה ביישוב רבבה שבשומרון. אם המשפחה, מאירה, שהגיעה לארץ יחד עם חמשת ילדיה, השאירה את בעלה בעיר לבוב, שם הוא מסייע לקהילה היהודית.
"מה שקורה בקייב זה גיהינום. ילדים, נשים וגברים נמצאים במקלטים בלי חשמל ובלי ציוד בסיסי. אנחנו נמצאים איתם בקשר והמצב מאוד קשה", היא סיפרה.
את קייב, עזבה מאירה ביום חמישי שעבר – עת פלשו הכוחות הרוסיים לאוקראינה. "בעלי אמר לי שעליי לקחת את הילדים ולנסוע מהר לישראל. ארזנו חמש מזוודות והגענו לכאן כמעט בלי כלום. רק תיק עם בגדים. כמונו יש המון יהודים ולא יהודים שמנסים להימלט מהמלחמה. המון אוטובוסים יוצאים מקייב לעיר לבוב כי שם מעט יותר בטוח. גם בערים שליד הגבולות מתחילים להתמלא באנשים כי כולם בורחים מהכוחות של פוטין", היא סיפרה.
2 צפייה בגלריה
מאירה, ילדיה, אליענה סוקלוב ובעלה
מאירה, ילדיה, אליענה סוקלוב ובעלה
מאירה (השנייה מימין), ילדיה, אליענה סוקלוב ובעלה. "מה שקורה בקייב - גיהינום"
(צילום: נדב אבס )
ביישוב רבבה היא פגשה את אליענה סוקולוב, אומנית תושבת היישוב, שהגיעה לשומרון לפני שבע שנים. "הגענו כשהמצב לא היה יציב באוקראינה. את מה שנתנו לי אני מנסה לתת למאירה ולילדיה", אמרה סוקולוב, שסיפרה גם על הקשיים שחווה משפחתה באוקראינה: אמא שלי שם במרתף, ובאחת ההפצצות התקרה החלה להיסדק. לאחי אסור לעזוב כי הוא בגיל שצריך להילחם. כשאני מדברת עם החברות שלי אני ממש בוכה".
מאירה סיפרה שלא חשבה לעלות לישראל, אולם המלחמה שינתה הכול. "כשאני רואה מה הכינו בשבילי אני בטוחה שנישאר ומקווה שבעלי יגיע במהרה. אני מקווה שהמלחמה הזו תיגמר". את בלוריצקה קיבלו יו"ר ועד היישוב רבבה מנשה וכניש ורב היישוב הרב אוריאל גנזל.
משפחתה של מאירה היא הראשונה מתוך עשרות נוספות שצפויות להגיע לשומרון. במועצה הוקם צוות מיוחד על ידי ראש המועצה יוסי דגן, שמטרתו ללוות את המשפחות ולגייס כספים עבור קליטתן בארץ.
ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, שהגיע לקבלת הפנים של המשפחה, אמר כי "אנחנו מתרגשים לקבל כאן את מאירה והילדים ומחכים לגרשון (הבעל – אב"ק) שיגיע. אתם חלוצים, העולים הראשונים מאוקראינה שמגיעים מהמלחמה, ואחריכם יגיעו עוד רבים. השומרון פותח את שעריו בפני העולים מכל העולם ובוודאי מאוקראינה".
גם בגוש עציון נערכו לקליטת משפחות מאוקראינה. אתמול הגיעה ליישוב כפר אלדד משפחה, שם הוכן עבורם בית וציוד רב. "זכות גדולה נפלה בחלקינו לסייע לאחינו מאוקראינה השבים ארצה. מחמם את הלב לראות איך קהילת כפר אלדד נרתמה במלוא המרץ, כדי להעמיד עבורם בית מאובזר ומוכן לקליטה בתוך יממה". אמר ערן דגני, יו"ר ועד כפר אלדד.