לא רק בנימין נתניהו העסיק היום (ב') את מערכת המשפט, אלא גם בנו, יאיר: הבוקר התקיים דיון קדם-משפט בפני השופט אביים ברקאי בבית המשפט השלום בתל-אביב בתביעה שהגישה לפני שבעה חודשים הח"כית לשעבר סתיו שפיר נגד יאיר נתניהו, ובתביעה שנתניהו הגיש נגדה כתביעת נגד.
בתביעה שנידונה הבוקר ביקשה שפיר מבית המשפט לחייב את נתניהו לפצות אותה בחצי מיליון שקל בטענה שהוא פגע בה בלשון הרע ועל פי החוק למניעת הטרדה מינית. נתניהו מבקש בתביעה הנגדית ששפיר תפצה אותו ב-300 אלף שקל.
3 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט, הבוקר. דורש ששפיר תפצה אותו ב-300 אלף שקל
(צילום: מוטי קמחי)
שפיר ופרקליטיה, עורכי הדין נתן שוורצמן וחגי קלעי, טענו כי נתניהו הגיב לביקורת שהיא מתחה בפייסבוק נגד התנהלותו של אביו כראש ממשלה בחג הפסח בשנה שעברה, כשאירח בביתו את בנו השני, אבנר, למרות הסגר שהוטל באותה עת. יאיר נתניהו כתב על כך בתגובה: "את בטוחה שאת רוצה לדבר על מוסר, לאור הפרויקט הכושל שניסית להקים עם חובב הפדופילים ומבקר קבוע באי הפדופילים של אפשטיין? מכוערת מבחוץ ומבפנים. תמצאי כבר בעל ערבי קבוע שלא יזרוק אותך. תלכי לאיזה כפר, תתאסלמי ותעזבי אותנו בשקט".
לטענת שפיר, הפוסט מעלה טענה כוזבת, שהיא חברה לאנשים שמבצעים עבירות פליליות. לטענתה, הפוסט גם מנסה להשפיל אותה על רקע מגדרי ולפגוע במעמדה הציבורי. בעקבות הפוסט של נתניהו העלתה שפיר פוסט נוסף, ובו כתבה: "עכשיו, כשאני קוראת איך כותב בנו של ראש הממשלה, שהתחנך בדרכו ומתבטל מכספנו... שקרן, רשע, גזען, מטרידן. הפה של הילד, מורשת האב".
נתניהו ענה לה: "קומוניסטית טיפשה, חובבת פדופילים. אני לא לקחתי שקל מהמדינה. את, לעומת זאת, חייבת למשלם המיסים שמונה מיליון שקל". שפיר, מצדה, טוענת שאין זה נכון שהיא חייבת שמונה מיליון שקל למשלם המיסים.
פרקליטו של יאיר נתניהו, עו"ד יניב לנקרי, הגיש בשמו כתב הגנה ותביעה נגדית. בכתב ההגנה מבקש נתניהו לסלק את התביעה על הסף ולמחקה, בטענה שהיא אינה מנומקת מספיק, וחסרים בה פרטים, ובהם פוסטים שפרסמה שפיר בטוויטר ושבהם היא משמיצה את ראש הממשלה לשעבר ואת בנו. בתביעה שכנגד טוען נתניהו כי על שפיר לפצות אותו על פוסטים אלו. באחד מהם כתבה שפיר, לפי כתב התביעה: "אין לי עניין עם חלאה כזה. יש לי עניין עם האבא שגידל אותו. עם האבא שנכשל איתו, ומנסה עכשיו להכשיל את הילדים של כולנו".
3 צפייה בגלריה
סתיו שפיר באולפן ynet
סתיו שפיר באולפן ynet
סתיו שפיר. דורשת שנתניהו יפצה אותה בחצי מיליון שקל
(צילום: דנה קופל)
בדיון הבוקר נכח יאיר נתניהו, אבל שפיר לא הגיעה. פרקליטיה טענו שהיא לא הייתה צריכה להתייצב לדיון שהוא במהותו קדם משפט ועוסק בעניינים טכניים. אחד מפרקליטיה, עו"ד שוורצמן, אמר כי בהגשת התביעה על ידי נתניהו יש ניסיון ליצור משוואה בין הביטויים של שפיר לביטויים שלו, וזו משוואה שלא יכולה להתקיים. לדבריו, ביטויים כמו "גזען", "שקרן" ו"חלאה" קיימים בשיח הפוליטי, בעוד ביטויים שנועדו להטריד ולהשפיל אישה בגלל המגדר או המין, לצד טענות לעובדות שאינן נכונות באופן מובהק - אינם לגיטימיים. עוד טען עו"ד שוורצמן שלגבי המילה "גזען" שהופנתה כלפי נתניהו, הטענה של שפיר היא "אמת דיברתי".
פרקליטו של נתניהו, עו"ד לנקרי התלונן על כך ששפיר לא הגיעה לדיון בעוד נתניהו הגיע למרות שאינו מרגיש טוב, כטענתו. "נמאס לו להיות כלי לניגוח פוליטי", הוסיף. עו"ד לנקרי גם טען שאם שפיר חושבת שאמירות כמו "חלאה", "שקרן", ו"גזען" אינן מהוות דיבה - טעות קשה בידה. "אם שפיר חושבת שבניסיון להישאר על הגלגל הפוליטי היא תגדף כל מי שעומד בדרכה, ולא תהיה תגובה - כמובן שטעות בידה", סיכם.
השופט ברקאי קבע כי בהכרעה יהיה צורך להפריד בין אמירות שאותן ניתן לקבל בשיח ציבורי, לבין אמירות שדורשות התייחסות; בין אמירות שהן בגדר גידופים או לשון שאינה נקייה, לבין אמירות שעולות כדי לשון הרע או הטרדה מינית, כנטען
בסיום חילופי הדברים בין הצדדים קבע השופט ברקאי כי בהכרעה יהיה צורך להפריד באזמל מנתחים משפטי בין אמירות שאותן ניתן לקבל בשיח ציבורי, לבין אמירות שדורשות התייחסות; בין אמירות שהן בגדר גידופים או לשון שאינה נקייה, לבין אמירות שעולות כדי לשון הרע או הטרדה מינית, כנטען. השופט גם קבע שהראיות יתחילו להישמע במאי 2022.
עם סיום הדיון קם על רגליו פרקליטו של נתניהו, לנקרי, וביקש להוסיף דברים נגד שפיר הנוגעים לחייה האישיים. "למיטב ידיעתו של נתניהו, שפיר מנהלת היום קשר רומנטי עם אדם עשיר מאוד, שככל הנראה מחזיק אותה", אמר. "לפיכך נראה כי השיקולים אם תזכה או תפסיד בתביעתה, אינה מעניינה".
פרקליטיה של שפיר השיבו: "רק כאשר נחצה הרף, ונאמרו עובדות שקריות במובהק וביטויים מבזים על רקע מין - רק אז בחרה שפיר להגיש את התביעה".

גם "קריים מיניסטר" תבעה

בהמשך היום נערך דיון נוסף בבית משפט השלום בתל אביב, בתביעת דיבה אחרת נגד יאיר נתניהו. את התביעה הזו הגישה נגדו עמותת "חוזה חדש", המוכרת יותר בשם "קריים מיניסטר" - אחד מארגוני המחאה בשנה שעברה נגד נתניהו האב. העמותה דרשה שיאיר נתניהו ישלם חצי מיליון שקלים בגלל ציוץ שפרסם נגדם בטוויטר, ובו כתב: "האנשים הכי מטורללים אלימים עם בעיות פסיכוטיות קשות. צורחים במגפון סיסמאות פשיסטיות. הם נכנסים לתוך טראנס משתוללים כמו משוגעים. הם מזכירים לי את הבריונים של החולצות החומות (קבוצות פאשיסטיות ונאציות באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה). פשוט אותה קבוצה של זומבים מטורללים. הכל מגיע מאותו מימון ... הפדופיל אפשטיין ואהוד ברק. מרעילי בארות".
3 צפייה בגלריה
הפגנת הדגלים השחורים נגד בנימין נתניהו
הפגנת הדגלים השחורים נגד בנימין נתניהו
שלט עם הכיתוב "קריים מיניסטר" באחת מההפגנות נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בשנה שעברה
(צילום: AP)
עמותת "חוזה חדש" פנתה לנתניהו להסיר את הציוץ ולהתנצל - אבל הוא לטענת התביעה התעלם מהפניה אליו. בתביעה מיוצגת העמותה על ידי עורך הדין גונן בן יצחק. בכתב ההגנה טוען נתניהו ופרקליטו, עו"ד יוסי כהן, שדבריו לא נאמרו כלל נגד העמותה, אלא כלפי "חבורת בריונים אלימה שאחד מאנשיה נעצר ונחקר בחשד להסתה ולניסיון לפגוע בו פיזית". בדיון היום דחתה השופטת פנינה נויבירט את בקשתו של נתניהו הבן לבטל את העתירה, בטענה כאמור שהפרסום כלל לא מתייחס ל"קריים מיניסטר".
השופטת קבעה כי השימוש בהליך של סילוק תביעה נעשה רק במקרים חריגים: "המקרה שלפניי אינו נמנה על מקרים אלו. ריבוי הטענות העובדתיות והמשפטיות שהועלו בדיון מלמד כי ראוי לברר את המחלוקות בטרם תתקבל הכרעה", מסרה. בנוסף, היא חייבה את העמותה שתבעה את נתניהו הבן ב-750 שקלים, כיוון שהגישה באיחור רב תצהירים ולא עמדה בהחלטה של בית המשפט בנושא.