1 צפייה בגלריה
NSO
NSO
בניין של חברת NSO
(צילום: AFP)
חברת הסייבר NSO שלחה היום (חמישי) מכתב התראה לפני תביעה נגד העיתון כלכליסט, שפרסם בשבועות האחרונים שורת חשיפות על שימוש המשטרה בתוכנת המעקב פגסוס נגד אזרחים. במכתב נאמר כי בכל פרסומיו כלכליסט "אינו מציג כל ראיה בתמיכה לטענות". עם זאת, בכתב התביעה אין הכחשה לגבי הפרסומים על פריצות לעשרות טלפונים.
המכתב נשלח בעקבות כתבה שפורסמה הבוקר בעיתון תחת הכותרת "בשם ההכחשה: כך מסתירה פגסוס את עקבותיה". בכתבה מתואר כיצד המערכת של NSO מאפשרת למפעיליה למנוע תיעוד של הפעולות שהיא מבצעת. המשמעות היא שלאחר מעשה אין כל אפשרות לדעת נגד מי הופעלה המערכת ומתי, ולכן כל חקירה שתתבצע תתקשה לעקוב אחר שיטת ההפעלה שלה. נכתב כי הפרסום מבוסס על שיחה עם גורם שמכיר "מקרוב מאוד" את מערכת פגסוס ואת הארכיטקטורה שלה. NSO דורשת מכלכליסט לחזור בו מהפרסום ולפרסם התנצלות - אחרת תגיש תביעה לבית המשפט.

במכתב שנשלח על ידי משרדי עורכי הדין "גולדפרב זליגמן" ו"קריספין, רובינשטיין, בלכר" נאמר: "בדומה לפרסומים הקודמים, הפרסום הבוקר אינו מציג כל ראיה בתמיכה לטענות הסנסציוניות המוצגות במסגרתו". עוד נכתב: "הפרסום מבוסס על טענות כוזבות לחלוטין שמסבות למרשתנו נזקים חמורים, והיא אינה מתכוונת לעבור על כך לסדר היום". המכתב ממוען לכתב עומר כביר, לעורכת הראשית גלית חמי ולמו"ל יואל אסתרון.
החברה טוענת כי "הטענה שהמערכות תוכננו כדי 'לא לתעד' את הפעולות המבוצעות במערכת הינה כוזבת". עורכי הדין מסבירים: "המערכות בכל גרסאותיהן כוללות תיעוד מלא של הפעולות שבוצעו בהן. אין ולא הוצעו ללקוחות גרסאות 'שאין בהן בכלל לוגים'". הם הדגישו כי "אין שחר לטענה שהמערכת פועלת משרת ענן מרוחק שנמצא בשליטת NSO. מרשתנו אינה מפעילה את המערכות בעצמה והיא אינה חשופה למידע המבצעי שמופק באמצעות מוצריה: לא בזמן אמת ולא בדיעבד".
החל מהחודש שעבר פורסמו בכלכליסט שורת תחקירים שחושפים כי המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס ללא פיקוח כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים. השבוע פרסם העיתון כי בין יעדי השימוש בתוכנה היו מנכ"לי משרדי ממשלה, עיתונאים, ראשי ערים, אנשי עסקים, פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה ואף אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר. משטרת ישראל מכחישה את הממצאים. ראש הממשלה נפתלי בנט החליט על הקמת צוות בדיקה במשרד המשפטים כדי לבדוק את הטענות.