המנדט צפוי ללכת ליאיר לפיד, שותפו האפשרי למהלך קובע כי ניתן להקים ממשלת חירום: יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט אמר הערב (יום ד') כי ניתן למנוע בחירות נוספות. "אפשר להמשיך בעוד בחירות ועוד בחירות עם עסקים קורסים, או להקים ממשלת חירום רחבה, מאתגרת אמנם, אבל כזאת שתוציא את העגלה מהבוץ", אמר בנט בהצהרה לתקשורת. ynet העביר את דבריו בשידור חי.
בנט נשא את הצהרתו לקראת האפשרות שנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יטיל על יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד את המנדט להרכבת הממשלה. ריבלין יודיע על החלטתו בנושא בשעה 18:30.
"זה שנתיים וחצי שמדינת ישראל נמצאת בסחרור אינסופי של בחירות, כאילו אחזה במדינת ישראל מחלת השמדה עצמית", אמר בנט בתחילת דבריו. "עוד בחירות ועוד בחירות. זה לא רק פארסה יקרה ומיותרת, זו פגיעה ישירה בחיי אדם, בפגועי מלחמות שאין ממשלה שתעזור להם, עסקים שקרסו בקורונה, שאין שום ממשלה שמתפקדת כדי להסיר מהם את הביורוקרטיה.
3 צפייה בגלריה
ריבלין ובנט
ריבלין ובנט
ריבלין ובנט בפגישתם במשכן הנשיא
(צילום: חיים צח, לע"מ)
"אזרחים שחיים בנגב, בגליל, תחת אלימות קשה. וראינו גם בשבוע האחרון אסונות שנובעים מהזנחה. אין תקציב, אין ממשלה, אין תוכניות עבודה. מה יש? יש מריבות, יש כאוס, שנאה והמון המון חרדה בציבור".
בנט הוסיף: "בערב הבחירות הבטחתי מה שהיה הוא לא מה שיהיה. והאמת היא פשוטה - מר נתניהו נכשל בהרכבת ממשלה ימנית. אני עשיתי יחד עם חבריי, הכול, הכול, כדי שזה יצליח. חברי הכנסת של ימינה היו מהראשונים שהתייצבו ואמרו פומבית 'אנחנו נכנסים לממשלת ימין'. לא דרשנו שררה, דרשנו ממשלה שאכפת לה מהאזרחים.
"במשך 28 יום הפכנו כל אבן, עשינו כל מאמץ בשיתוף עם ראשי מפלגות אחרות מגוש הימין שגילו אחריות והמון רצון טוב. אפילו ביממה האחרונה עשינו ניסיון אחרון להותיר עוד פתח לממשלת ימין, אבל נתניהו טרק עלינו את הדלת. עכשיו אנחנו מסתכלים קדימה. אני מודה שזאת לא ממשלה שהיא בהכרח טבעית והיא לא קלה לאף אחד מהשותפים הפוטנציאליים. יש בה אנשים בעלי עמדות שונות, ואפילו הפוכות. אבל היו חילוקי דעות בתולדות ישראל, וישראל ידעה לצאת מזה. קואליציה זה לא אידיאל מושלם, היא תמיד פשרה", אמר בנט. "זאת המהות של דמוקרטיה בכלל ושל המדינה היהודית בפרט.
"אני רואה בממשלה הזאת הזדמנות לסמן את המשותף. בתחומים שבמחלוקת לא נוכל לעשות שבירות ימינה או שמאלה, אבל יש כ"כ הרבה משותף. זאת הזדמנות להתקדם בתחומים שאנחנו כן מסכימים עליהם. להרגיע את החרדה הגדולה בעם ולזכור שאנחנו משפחה אחת, כמו בליל הסדר. האם ח"כ עמר בר לב לא יכול להיות בקואליציה עם מתן כהנא?. האם אנשים שיכולים להילחם יחד בלבנון או בעזה לא יכולים להיות באותה הממשלה? זה באמת כל כך לא אפשרי?".
אחרי פקיעת המנדט שניתן לבנימין נתניהו להרכיב ממשלה, קיבל הנשיא שוב את המלצות חברי הכנסת בעניין הטלת המנדט. בעוד בנט קיבל את תמיכת מפלגתו על שבעת המנדטים שלה, זכה לפיד להמלצה של 56 חברי כנסת. לפיד ובנט נפגשו בזה אחר זה בבוקר עם הנשיא ריבלין במשכנו, וביקשו להטיל על כל אחד מהם בנפרד את המנדט.
לפיד לא שוחח עם העיתונאים לפני ואחרי פגישתו עם הנשיא ריבלין. מנגד, בנט אמר לפני כניסתו למשכן הנשיא: "בעזרת השם נקים ממשלה טובה לעם ישראל". לפי ההערכה, ריבלין לא יחזיר את המנדט לכנסת משום שמשמעות המהלך היא בסבירות גבוהה סבב נוסף של בחירות כלליות.
בשעות שקדמו לסיום סבב ההמלצות, עשה בנט מאמץ אינטנסיבי מול בלוק הימין לקבל את המנדט להרכבת ממשלה. בכירים בליכוד וגורמים בתוך בלוק הימין אמרו לנתניהו להעביר המלצה על בנט, אך הוא סירב לכך. שתי אפשרויות עמדו בפני נתניהו: להמליץ על בנט או לבקש את הכרעת הכנסת. בסופו של דבר הבחירה שלו הותירה את לפיד כמועמד ודאי לקבל את המנדט.

בסופו של דבר החליט בלוק הימין, שכולל את הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית, לבקש מהנשיא להעביר את ההכרעה לכנסת. במכתב של הליכוד לריבלין צוין: "הליכוד קורא לנפתלי בנט, לאיילת שקד ולכלל חברי ימינה לעמוד בהתחייבותם בבחירות שלא ללכת לממשלה עם לפיד ושאר מפלגות השמאל. הליכוד משוכנע שברגע שבנט ושקד יתחייבו להיות חלק מגוש הימין, ניתן יהיה להבטיח רוב בכנסת לממשלת ימין".
ראש הממשלה נתניהו כתב לנשיא: "אנו סבורים כי במצב הדברים הנוכחי, אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת.
"עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו. העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר ודאות למדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
ריבלין ולפיד
ריבלין ולפיד
ריבלין ולפיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
ח"כ שיקלי
ח"כ שיקלי
ח"כ שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
בימינה נדמה היה בבוקר שח"כ עמיחי שיקלי מערים קשיים על הקמת ממשלת שינוי משותפת ללפיד ולבנט. במכתב ששלח ליו"ר מפלגתו ציין שיקלי כי הוא "מתנגד לממשלה עם השמאל". עם זאת, גורמים בימינה ציינו כי שיקלי פירט את ההתנגדות שלו, אך לא הכריע סופית בעניין.
בתגובה רשמית לדברים אמרו בימינה: "מכבדים את עמדת ח"כ עמיחי שיקלי, שהייתה ידועה לנו. ימינה מחויבת לעשות הכול כדי להקים ממשלה יציבה ומתפקדת כדי למנוע הידרדרות לכאוס של בחירות חמישיות, וכך תעשה".
בניגוד לסבב ההמלצות הקודם, שבו קיבל לפיד תמיכה של 45 חברי כנסת, הפעם הצטרפו לתמיכה בו גם ששת חברי הכנסת של תקווה חדשה בראשות גדעון סער וגם חמישה מתוך ששת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת (חד"ש ותע"ל). רק בל"ד החליטה לא להמליץ על אף מועמד. כך עשתה גם רע"מ של ח"כ מנסור עבאס. בנוסף המליצו על לפיד גם כחול לבן, ישראל ביתנו, מרצ והעבודה.