לאחר שבולען נפער הבוקר (שני) בחניון בניין מגורים בהוד השרון, מה שהוביל לפינוי הדיירים ממנו, עולה החשד כי במהלך עבודות שנעשו בחניון של אחד הבניינים שצמודים לו הוצאו על ידי מנוף חלק מהכלונסאות שהיו בין שני הבניינים - מה שגרם לקרקע בחניון הבניין לקרוס וליצירת הבולען.
דיירים בבניין שברחוב סמטת הדרור בעיר סיפרו כי הם הבחינו בכלונסאות שהוצאו מהבניין במהלך עבודות תמ"א שנעשו בחניון שלו, בין היתר לצורך הקמת מעלית. "שלחו בקבוצת הוואטסאפ של הדיירים שיש בור בחניה ושצריך להיזהר, ביקשתי שישלחו תמונה וישר אמרתי להם - זה בולען, תתרחקו", סיפר עידן מילברג, דייר בבניין. "התקשרתי לכיבוי אש ומפה לשם התגלגל כל הסיפור הזה. עכשיו קיבלנו תמונות שמראות שאתמול חפרו בבניין ליד והוציאו עם מנופים עמודים תומכים של הבניין שלידנו. עכשיו יש בור בעומק של 20 מטר בגלל הזליגת אדמה לבניין ליד מהקומה של החניה".
6 צפייה בגלריה
הבולען שנפער בחנייה בבניין מגורים בסמטת הדרור, הוד השרון
הבולען שנפער בחנייה בבניין מגורים בסמטת הדרור, הוד השרון
נפער בתוצאה מעבודות בבניין הסמוך. הבור בהוד השרון
(צילום: דוברות כבאות והצלה )
6 צפייה בגלריה
הוצאת הכלונסאות
הוצאת הכלונסאות
"הכלונסאות התומכות קרסו". הוצאת הכלונסאות מהבניין הסמוך
6 צפייה בגלריה
הבולען שנפער בחנייה בבניין מגורים בסמטת הדרור, הוד השרון
הבולען שנפער בחנייה בבניין מגורים בסמטת הדרור, הוד השרון
(צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)
"זה הזיה כל מה שקורה פה, הבניין הזה בתמ"א כבר לפחות ארבע שנים", הוא הוסיף. "כל הזמן חופרים פה ושוברים פה, יש משאיות בלי סוף. אתמול אחד הדיירים צילם מנוף שפשוט הוציא שני עמודי בטון ענקיים, שם אותם במכולה ופשוט פינה אותם. פינו עמודים תומכים של הבניין ליד ועכשיו כל האדמה זלגה לאיפה שחפרו שם אתמול".
יהודית ברון, שגרה בקומה החמישית בבניין שפונה, סיפרה כי היא התריעה בעבר על העבודות שמבוצעות בבניין הסמוך. "ועד הבית ואני כל יום מתריעים כי בתמ"א של הבניין ההוא, שכבר עושים אותו חמש שנים, במקום החניה שהייתה בחצר הם בנו דירות", היא סיפרה. "התרענו שבמקום חניה הם חפרו לעומק של 18 מטר בשביל לעשות חניה תת קרקעית, ואנחנו התרענו להם שזה יקרה. יש פה בן אדם שהוא מומחה, שעוסק בלוויינים, והוא דיבר עם סגן מהנדס העיר והתריע והתריע. הם הוציאו כלונסאות אחרי שבנו כלונסאות, הם הוציאו בטון וחופרים 18 מטר מתחת לאדמה".

6 צפייה בגלריה
דיירי סמטת הדרור מחוץ לבניין המגורים בהוד השרון
דיירי סמטת הדרור מחוץ לבניין המגורים בהוד השרון
"התרענו להם שזה יקרה". דיירים מתאספים מחוץ לבניין
(צילום: רענן בן צור)
לוחמי האש מתחנת השרון הוזעקו לבניין לאחר הדיווח על הבולען, וגם צוות של יחידה לחילוצים מיוחדים הגיע במקום. לאחר בדיקה ראשונית של המבנה התגלה שהוסרו כמה קורות שמחזיקות את המבנה ויש סכנה לקריסתו. בעקבות זאת החל פינוי של דיירי הבניין.
ראש העיר הוד השרון אמיר כוכבי אמר: "האירוע התחיל מפנייה של דייר שזיהה בולען בחניון של הבניין. הגיעו לכאן צוותי העירייה ובהם מהנדס העירייה, סגנו ומהנדסים שבדקו את הבולען, ומה שזוהה זו תנודה של כלונסאות מבניין סמוך שנמצא בתהליכי תמ"א, ובעצם שאיבה של החול מתחת לחניון אל הבניין הסמוך. כרגע מבחינת כוחות החירום והמהנדסים, שני הבניינים לא בסכנת קריסה. אנחנו מפנים את הבניין מטעמי בטיחות עד לגמר הבדיקה ועד להשלמת הטיפול כפי שימליצו עליו המהנדסים".
6 צפייה בגלריה
הבניין שסמוך לבניין שבו נוצר הבולען בהוד השרון
הבניין שסמוך לבניין שבו נוצר הבולען בהוד השרון
עבודות בבניין שסמוך לבניין שבו נפער הבולען, 2019
(צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
סגן מפקד תחנת תחנת שרון, סגן טפסר אלי פילו, סיפר: "קיבלנו קריאה על בולען בבניין, וכשהגענו למקום ראינו בולען בעומק של חמש-שש קומות שבעצם פלש לכיוון הבניין השני שבתמ"א. כשירדנו למקום כדי לבצע בדיקה יסודית ראינו שהכלונסאות שתומכות את האדמה קרסו וכל החול מהבניין זרם לשם. מיד פינינו את הבניין שמועד לפורענות, הגיעו לפה מהנדסי העיר ואחרי בדיקה יסודית הוחלט לא לפנות את הבניין הסמוך שבו מבוצעות עבודות התמ"א.
"עכשיו אנחנו מחכים לתהליך של מילוי הפיר הזה בבטון וסתימת הבולען. אחרי בדיקה של המהנדסים בשלב הזה אין חשש שהבניין יקרוס. הפחד הוא שאם הכלונסאות ימשיכו לזוז ועוד חול ייצא מהמקום אז הוא עלול גם לפגוע בבניין. בגלל זה אנחנו לא מכניסים כרגע את הדיירים, עד שלא יעשו את האטימה הזו שתבלום את התהליך".
6 צפייה בגלריה
קבוצת ה-WHATSAPP של דיירי הבניין
קבוצת ה-WHATSAPP של דיירי הבניין
ההודעה שנשלחה בקבוצת הוואטסאפ של דיירי הבניין
מ"הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה" נמסר: "בבניין שצמוד לבניין שבו נפער הבולען הסתיימו לאחרונה עבודות תמ"א שנמשכו שנים, אשר במהלכן תועדו בבניין הפרות בטיחות תעסוקתית רבות, בגינן גם הוטלו צווי בטיחות רבים נגד מבצעי הבנייה מטעם מפקחי מנהל הבטיחות התעסוקתית. כמו כן, התרחשה במהלך הבנייה גם תאונת עבודה שבה נפצע עובד שנפל מגובה של כחמישה מטרים".
ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה, מסרה: "זלזול בבטיחות עובדים בעבודות בנייה צועד יד ביד עם רמת ביצוע נמוכה ולא בטיחותית של הבנייה. היד הרכה שנוקטות הרשויות - מנהל הבטיחות התעסוקתית במשרד הכלכלה, רשם הקבלנים במשרד השיכון והרשויות המקומיות - נגד הפרות חוזרות ונשנות של בטיחות עובדים, סופה שהיא מביאה, בנוסף לפגיעה בעובדים, גם לפגיעה בבעלי הדירות, השכנים ועוברי האורח".