4 צפייה בגלריה
שיטפונות ברואנדה
שיטפונות ברואנדה
בית שהוצף בשיטפונות ברואנדה, השבוע
(צילום: רויטרס)
לפחות 176 בני אדם נהרגו בשיטפונות שנגרמו מגשמים כבדים במחוז דרום קיבו שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. כך הודיע אתמול (שישי) מושל המחוז, שציין כי השיטפונות הרסו בתים וכי עובדי הצלב האדום נאלצו לערום גופות זו על זו. לדברי המושל, מאה בני אדם נוספים עדיין נעדרים. אחד מנציגי החברה האזרחית במחוז, קאסול מרטין, אמר כי מניין הקורבנות כבר עומד על 227. לדברי מרטין, "אנשים ישנים בחוץ. בתי ספר ובתי חולים פשוט נסחפו". הממשלה הודיעה אמש כי ביום שני הקרוב יהיה יום אבל לאומי "עם דגלים בחצי התורן" לזכר "בני ארצנו שאבדו".
שיטפונות ומפולות נפוצים במחוז שגובל ברואנדה - שסבלה גם היא מוקדם יותר השבוע מגשמים כבדים. הגשמים ברואנדה גרמו גם כן לשיטפונות ולמפולות, ואלה הובילו למותם של 130 בני אדם בין לילה והרסו יותר מ-5,000 בתים. מדובר באחד האסונות הגדולים ביותר במדינה בשנים האחרונות.

הגשמים העזים בדרום קיבו החלו ביום חמישי בערב וגרמו לנהרות לעלות על גדותיהם ולהציף שני כפרים. גורם רשמי במחוז הגדיר את ממדי ההרס "עצומים" וציין כי גופות עדיין נאספות מחופי אגם קיבו הסמוך. לדבריו, "לא נותרו לי מילים. בתים שלמים פשוט נסחפו, ולא נותר כאן כלום. אנחנו צריכים עזרה בדחיפות". לפי תושבים של אחד הכפרים שהוצפו, יותר מ-75% מהבתים בכפר נסחפו בשיטפונות. אחד מתושבי הכפרים סיפר כי "הגשמים החלו ולאחר מכן הנהר סחף את הכפרים. איבדתי את אבא שלי, את אמא שלי ו-11 ילדים שהיו בביתי".
רוברט מסמבה, רופא באחד מבתי החולים במחוז, אמר כי פצועים ממשיכים להגיע לבית החולים מאז תחילת השיטפונות. "הצוות שלי ואני לא ישנו, קיבלנו 56 מטופלים, 80% מהם עם שברים", אמר מסמבה.
4 צפייה בגלריה
שיטפונות ברואנדה
שיטפונות ברואנדה
נזקי השיטפונות ברואנדה, השבוע
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מפולות ברואנדה
מפולות ברואנדה
מפולות ברואנדה
(צילום: AFP)
לדברי גורם רשמי בטריטוריית קאלאה, שבה נמצאים הכפרים שהוצפו, "אנחנו פונים בקריאה לעזרה לאנשים עם רצון טוב. אנחנו צריכים סיוע הומינטרי, אך בעיקר סיוע בקבירת הגופות". הוא אמר כי "לא עוברות 10 שנים בלי שאותם נהרות יגרמו לנזק עצום", וכי לאחר האסונות הקודמים "נערכו מחקרים שהובילו לכך שאנשים שגרים ליד הנהר התבקשו לפנות את בתיהם". הוא ציין כי השיטפונות הם חלק מ"תהליך טבעי שנמצא מחוץ לשליטתו של האדם, אך הם גם קשורים לבירוא יערות - שמאיץ את שינויי האקלים".
שיטפונות מתרחשים במדינה באופן תכוף בעונות הגשומות, ומטאורולוגים גורסים כי העוצמה והתדירות שלהם ימשיכו לגדול עקב שינויי האקלים. בדצמבר יותר מ-120 בני אדם נהרגו בבירה קינשאסה בשיטפונות ובמפולות - שנגרמו גם כן מגשמים כבדים.