בפיקוד המרכז ממשיכים לפעול לעיקור קיני הטרור ביהודה ושומרון, כאשר הדגש הוא הגברת הלחץ בצפון השומרון. הפעולה הבוקר ליד שכם שבה נעצרו ניהאד עוויס ונביל אל-סוואלחי היא עוד חלק בפאזל של סיכול הטרור. השניים הללו ביצעו את פיגוע הירי בסוף השבוע האחרון לעבר רכב הביטחון של היישוב שבי שומרון, אחד מתוך חמישה פיגועים שאירעו בתוך עשרה ימים.
3 צפייה בגלריה
המבוקשים הסגירו את עצמם לצה"ל
המבוקשים הסגירו את עצמם לצה"ל
הישג הרתעתי. המבוקשים שהסגירו את עצמם לידי צה"ל, הבוקר
"שכם היא לא ג'נין, ואנחנו פועלים כדי שזה לא יגיע לשם", הסביר היום (שלישי) גורם ביטחוני בשיחה עם ynet. "אנחנו מבינים ומזהים עלייה בכמות החמושים באזור שכם. זה נובע מכמה סיבות. ראשית, הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית, ודווקא פחות חמאס, מציעים כסף ונשק לכל מי שרק רוצה כדי לבצע פיגוע. כל שבאב שמסכים לקבל את הכסף הופך ברגע למחבל. זה שכלול של המפגע הבודד".
הסיבה השנייה, לפי הגורם הביטחוני, היא ש"בשטחים הללו, בשונה ממקומות אחרים ביהודה ושומרון, הרשות הפלסטינית מאוד חלשה ומורתעת מכניסה לקסבה של שכם ולמחנה הפליטים. הנקודה השלישית קשורה ברווחה. אותם המקומות שבהם אנחנו מזהים עלייה בכמות הטרור והחמושים הם מקומות עניים. רוב הצעירים שם לא עובדים וחיים ממה שיש וכשיש הזדמנות לקבל מעט כסף, הם מנצלים אותה".
3 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון נכנסים לפעילות סמוך לשכם
כוחות הביטחון נכנסים לפעילות סמוך לשכם
כוחות הביטחון נכנסים לפעילות סמוך לשכם
(צילום: תצפית)
בשונה מהעבר, גם עניין התיעוד מקבל משנה תוקף. מבחינת צה"ל העובדה שמבוקשים יוצאים עם הידיים למעלה והתמונות הללו משודרות בכל מקום הוא הישג הרתעתי. אבל לא תמיד זה נגמר כך. לפני שלושה שבועות חוסל איברהים אל-נבולסי אחרי קרב שנמשך שלוש שעות בלב הקסבה של שכם. סרטונים שבהם תועד מנהל קרב יריות עם לוחמי צה"ל הפכו ויראליים. אל-נבולסי אף הגדיל לעשות והקליט צוואה בקולו דקות לפני שחוסל. בהלווייתו, כך סיפר הגורם הביטחוני, התנהל קרב בין הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית – מי ישים עליו את הדגל. שני הארגונים רצו לפרוס עליו חסות והעבירו כספים לבני משפחתו והכול במטרה לשייך אותו אליהם.
"אנחנו נתקלים פחות בחוליות מאורגנות ומסודרות שמתאמנות ומעבירות בצורה יחסית מסודרת את כלי הנשק והיעדים. זה מעט שונה", אמר הגורם הביטחוני. "המעצר אתמול בקבטיה של עלאא זכארנה המשויך באופן מסוים לג'יהאד האיסלאמי הוא מעט שונה משום שזכארנה היה חלק מחוליית טרור שהתאמנה והשיגה נשק במטרה לבצע פיגוע משמעותי בטווח הזמן המיידי. אבל רוב המעצרים האחרונים אינם כאלה".
לפי נתוני השב"כ, בחודש יולי חלה אומנם ירידה בכמות הפיגועים לעומת יוני, אך לצד זאת נרשמה עלייה בכמות פיגועי הירי. ביוני התרחשו 147 פיגועים מתוכם 11 פיגועי ירי וביולי התרחשו 113 פיגועים ומתוכם 15 פיגועי ירי.
למרות האדרה של מבוקשים ברחוב הפלסטיני, שנובעת מתיעוד מעצרם, בצה"ל דווקא מעריכים כי התיעוד והעובדה שהמעצרים מתנהלים בכל מרחב ובכל שעה יוצרת הרתעה. "זה בא לידי ביטוי בכך שמחבלים יוצאים ונכנעים. בנוסף, גם הפרות הסדר שהתרגלנו אליהן לאחר פעולות שכאלה כבר לא תופסות תאוצה. אם בעבר היינו רגילים להפרות סדר של אלפים רבים אחרי כל פעולה שכזו, היום זה מסתכם במאות", אמר הגורם הביטחוני.
לדבריו, גם אחרי החיסול של אל-נבולסי, שהיה יחסית בפרופיל גבוה, הפרת הסדר וההלוויה עברו באופן יחסי בצורה פחות רועשת. בפיקוד המרכז מתכוונים גם בימים ובשבועות הקרובים להמשיך ולהפעיל לחץ על ארגוני הטרור והחמושים שפועלים בצפון השומרון, והצפי הוא שנראה עוד מעצרים דומים בהמשך.