הבית הלבן, הפנטגון ומשרד החוץ בוושינגטון קיימו באחרונה שורה של דיונים חשאיים שבמהלכם עלתה הצעה למנות יועץ אזרחי אמריקני בכיר לכוח שמירת השלום בעזה ב"יום שאחרי המלחמה". כך מדווח הבוקר (שישי) האתר האמריקני "פוליטיקו" בהתבסס על דבריהם של ארבעה פקידים בכירים בממשל ביידן.
2 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
חאן יונס
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
לפי הדיווח, הדיונים בנושא מעידים על כך שארה"ב מבקשת להיות מעורבת עד כמה שניתן בייצוב של רצועת עזה בטווח הנראה לעין, ולהפוך לשחקנית מרכזית ברצועה אחרי סיום המלחמה. עוד צוין בדיווח כי היועץ האזרחי יישב באזור, יקיים קשר שוטף עם מפקד כוח שמירת השלום ויהיה אחראי באופן מעשי בעיצוב וניהול החיים האזרחיים ברצועה עם שוך הקרבות.
בדיווח צוין כי בוושינגטון עדיין מתלבטים מה יהיו גבולות הגזרה של היועץ האזרחי מבחינת סמכויות, אך כל הפקידים האמריקנים שבחרו לשמור על אנונימיות בגלל רגישות הסוגיה, הדגישו כי מדובר בחלק מתוכנית כוללת של ארה"ב למלא תפקיד "בולט" בהוצאתה של עזה מהכאוס שבו היא נתונה.
מפקד כוח שמירת השלום ב"יום שאחרי" יהיה לפי הדיווח פלסטיני או ממדינה ערבית באזור. עוד נאמר בדיווח כי היועץ האזרחי האמריקני לא ייכנס לשטח הרצועה - עדות לכך שארה"ב תרצה להימנע מכל רמז לכך שהיא זאת שמכתיבה את הנעשה בשטח. לפי כמה מהפקידים, ייתכן שהיועץ האמריקני יישב בסיני, גורם אחר ציין שהוא יישב אולי בירדן.
הצנחת סיוע מהאוויר לעבר הים ממערב לחאן יונס לאזור מוואסי

בדיווח צוין כי הרצון של האמריקנים להשפיע באופן חלקי על שיפור חייהם של 2.2 מיליון פלסטינים שיוותרו ברצועה אחרי המלחמה נידון בממשל בוושינגטון באופן מסווג זה כמה חודשים. ארה"ב, שמצאה את עצמה כשחקנית מרכזית אל מול הסכסוך, תומכת במערכה הצבאית של ישראל נגד חמאס, ובמקביל דוחפת את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר סיוע הומניטרי נוסף לעזה.
המהלך שנדון כעת מוצא את האמריקנים מחפשים שותפים רבים, בארה"ב ומחוצה לה, שיתכנסו סביב רעיונות לייצוב הרצועה אחרי המלחמה - כלומר, שמירה על הביטחון וניסיון למנוע מחאה שעלולה להצית מחדש את עזה.
כל ארבעת הפקידים האמריקנים ציינו כי ההצעה למנות יועץ אזרחי לעזה ל"יום שאחראי" היא רק אחת מיני כמה תרחישים שמתמקדים בשיפור המצב הכלכלי בעזה ובנייה מחודשת של ערים שנחרבו. תוכניות רבות עוסקות בהקמת כוח לשמירת השלום, אך לפי הדיווח עדיין מתנהלים ויכוחים בממשל בנוגע להרכב שלו ולסמכויות שיינתנו לו.
"דיברנו על כמה נוסחאות שונות בנוגע לכוחות ביטחון זמניים בעזה", אמר גורם בכיר בממשל, "ודיברנו עם הרבה שותפות על האופן שבו ארה"ב יכולה לתמוך בכך עם היכולות שלה מחוץ לעזה". הבכירים ציינו כי הפסקת אש ושחרור כל החטופים בשבי חמאס חייבים לקרות לפני כל יישום תוכנית ל"יום שאחרי".
2 צפייה בגלריה
רפיח, עזה
רפיח, עזה
נתניהו וביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / EPA)
"ממשל ביידן מנסה לשכנע מדינות ערביות כמו מצרים, מרוקו ואיחוד האמירויות להצטרף לכוח שמירת השלום", אמר אחד הפקידים האמריקנים. לדבריו, מדינות באזור דורשות ללא הרף שארה"ב תהיה מעורבת בעתידה של עזה לאחר המלחמה. "יהיה קל יותר לגרום להן לבוא אם אנחנו שם ומקבלים חלק במשחק, ואנחנו מוכנים למלא את התפקיד הזה", אמר הפקיד בהתייחס לדרישות של מדינות ערב מארה"ב.
בזמן שבישראל מתנגדים לכל גוף עם מאפיינים של מדינה פלסטינית, הפקידים האמריקנים מדגישים כי התנאים בעזה דורשים כוח שמירת שלום. פקיד אחר ציין כי השיחות האחרונות של הממשל בוושינגטון עם ישראל ובנות ברית אחרות במזרח התיכון עוסקות בשאלה "איך אתה עובר לשלב מעשי יותר שיוביל להתייצבות". לדבריו, "אנחנו מציעים את הרעיונות בהתבסס על התייעצויות רחבות ומעמיקות מאוד שאנו עורכים בסוגיה בכל האזור".