ארצות הברית משנה מדיניות - אך הנשיא ג'ו ביידן לא עדכן בכך את ראש הממשלה בנימין נתניהו למרות שהשניים שוחחו רק ביום רביעי. ממשל ביידן הודיע הלילה (בין חמישי לשישי) כי יסכים להצטרף לשיחות עם איראן ומעצמות העולם על חזרה להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, ושממנו פרש הנשיא דונלד טראמפ במאי 2018. ארה"ב גם הודיעה למועצת הביטחון של האו"ם כי היא מסירה את דרישתה להחזרת סנקציות האו"ם על איראן - ובכך אותתה לטהרן על רצונה לשוב להסכם הגרעין.
גורם המקורב לפרטים אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ממשל ביידן עדכן את ישראל לפני שינוי המדיניות האמריקני, אך הוסיף שהנשיא לא עדכן בכך את נתניהו באופן אישי - למרות שהשניים שוחחו רק שלשום. אותה שיחה התקיימה כמעט חודש מכניסתו של ביידן לתפקיד - עיכוב שעורר תהיות והוביל לסימני שאלה רבים.
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה".
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
ארה"ב תשתתף בפגישה עם איראן? חמינאי וביידן
(צילום: AFP, רויטרס)
5 צפייה בגלריה
נתניהו משוחח עם ביידן
נתניהו משוחח עם ביידן
לא עודכן בשיחה על שינוי המדיניות האמריקני. נתניהו משוחח עם ביידן
חשוב להדגיש - מאז מונה לנשיא, התחייבו ג'ו ביידן ובכירי ממשלו שלא יסירו את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על איראן לפני שזו תחזור בה מההפרות של הסכם הגרעין. עם זאת, הסרת הדרישה להחזרת סנקציות האו"ם נוגעת לעניין אחר: בספטמבר 2020, לאחר שמועצת הביטחון סירבה להאריך את אמברגו הנשק על איראן, הודיע ממשל טראמפ כי הוא מפעיל את המנגנון שנקבע בהסכם הגרעין להחזרה מהירה של כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, למרות שארה"ב פרשה ממנו בהוראתו ב-2018.
אותו מנגנון, שמכונה Snapback, מאפשר למדינות שחתמו על ההסכם להחזיר את כלל הסנקציות במהירות אם הן סבורות שאיראן מפרה את תנאיו. איראן אכן מפרה את תנאיו של ההסכם, כמחאה על החזרת הסנקציות האמריקניות עליה ובניסיון לאלץ את שאר המעצמות לפצות אותה, אך ממשל טראמפ נתקל בהתנגדות בינלאומית להשבת הסנקציות. המעצמות שהיו חתומות על ההסכם סברו כי לארה"ב אין למעשה שום סמכות להפעיל את המנגנון המדובר, מכיוון שפרשה מההסכם, ודחו את קריאתה להשבת הסנקציות.
למרות ההתנגדות הבינלאומית, חודש אחרי שממשל טראמפ הודיע על הפעלת המנגנון אמר מזכיר המדינה האמריקני באותה תקופה, מייק פומפאו, כי ארה"ב החזירה באופן חד-צדדי את כל סנקציות האו"ם על איראן. פומפאו אף הזהיר אז כי "לא נהסס לאכוף את הסנקציות שלנו, ואנו מצפים מכל המדינות החברות באו"ם לעמוד בכל התחייבויותיהן". שאר החברות במועצת הביטחון, מלבד הרפובליקה הדומיניקנית, התעלמו מהדרישה האמריקנית - וכעת ממשל ביידן הסיר אותה לחלוטין.
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
חזית אחידה עם שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה. בלינקן
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ומקבילו הגרמני הייקו מאס
גבי אשכנזי ומקבילו הגרמני הייקו מאס
"איראן משחקת באש". שר החוץ הגרמני הייקו מאס
(צילום: AP)
מלבד ביטול הדרישה של ממשל טראמפ, שהותירה את ארה"ב מבודדת במועצת הביטחון, ממשל ביידן הודיע הלילה גם כי יהיה מוכן להצטרף לשיחות עם איראן ועם מעצמות העולם כדי לדון בחזרה להסכם הגרעין ב-2015. מאז פרישתה של ארה"ב ניסו המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין לפתח מנגנון שיעקוף את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ, אך לא הצליחו למנוע את הפגיעה בכלכלה האיראנית. כעת הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית שלמרות שארה"ב פרשה מההסכם, היא תסכים להשתתף בפגישה בין המדינות שחתומות על ההסכם המקורי - כולל איראן - אם האיחוד האירופי יזמין אותה.
בכל מקרה, פגישה כזו עשויה להתקיים בקרוב - לאחר שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח אתמול עם שרי החוץ של בריטניה, גרמניה וצרפת. בלינקן ושרי החוץ של המעצמות האירופיות הציגו חזית אחידה, הזהירו את איראן מפני המשך ההפרות ודרשו שתאפשר לאו"ם להמשיך ולפקח על פעולותיה במתקני הגרעין. לדבריהם, הצעדים האחרונים של איראן מאיימים על המאמצים להחזיר את ארה"ב להסכם מ-2015 ולהסיר את הסנקציות שפוגעות בכלכלת איראן. שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אף טען כי "איראן משחקת באש".
איראן, נזכיר, הודיעה כי אם המעצמות לא יחזרו לכבד את ההסכם - החל מהשבוע הבא היא תפסיק לאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לערוך בדיקות מסוימות במתקני הגרעין שלה. בלינקן ושרי החוץ כינו את הצעד הזה "חמור" ו"בעל אופי מסוכן", והוסיפו כי "עשויות להיות לכך השלכות חמורות - דווקא בתקופה של הזדמנות דיפלומטית מחודשת לשוב להסכם". הם הוסיפו כי העשרת אורניום לרמה של 20% לא יכולה להיות למטרות שלום.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נוחת ב פלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
דונלד טראמפ נוחת ב פלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
מגבלות התנועה שהטיל על הדיפלומטים האיראנים בניו יורק יוסרו. טראמפ
(צילום: AP)
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף תקף בטוויטר את בריטניה, צרפת וגרמניה, וטען כי "במקום להתחכם ולהטיל אחריות על איראן, עליהן לעמוד קודם בהתחייבויות של עצמן ולדרוש מארה"ב לסיים את מורשת הטרור הכלכלי של טראמפ נגדנו". לטענת זריף, "ההפרות שלנו הן תגובה להפרות של ארה"ב והמעצמות האירופיות. הסירו את הסיבה אם אתם חוששים מהתוצאה. נעקוב אחר מעשיכם".
בלינקן, אגב, חזר והדגיש אתמול את המסר שהעביר מאז נכנס לתפקידו: "אם איראן תשוב לעמוד בהתחייבויותיה בהסכם הגרעין - גם ארה"ב תעשה זאת". באיראן, מנגד, אומרים שיחזרו לעמוד בהסכם רק לאחר שארה"ב תסיר את הסנקציות. שרי החוץ הביעו דאגה גם מהפרות של זכויות האדם באיראן, וגם מתוכנית הטילים הבליסטיים שלה - שאותה דורשת ישראל לכלול בכל הסכם עתידי.
בינתיים, כאיתות נוסף לאיראן, גורמים רשמיים בארה"ב הודיעו כי הממשל יסיר את מגבלות התנועה הקשות שהטיל ממשל טראמפ על חברי המשלחת האיראנית לאו"ם. מטה האו"ם נמצא בניו יורק, וחברי המשלחת האיראנית הוגבלו עד כה לשהות במתחם זה בלבד.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר