רשת CNN פרסמה הלילה (בין רביעי לחמישי) תיעוד ראשון מהמנהרה בחאן יונס שאיתר צה"ל, ובה הוחזקו חטופים. בתיעוד מהמקום נראים ה"תנאים הקשים" שעליהם דיבר אמש תת-אלוף דניאל הגרי - מסגרות ברזל, שנראות כמו מה שמרכיב כלובים. בכלובים כאלה, לדברי מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס, הוחזקו חטופים. הבוקר פרסם גם צה"ל תיעוד מהמנהרה, אך לא הזכיר הימצאות כלובים.
המנהרה, שלפי גולדפוס עומקה כ-20 מטר בתוך האדמה, מורכבת מלפחות שלוש קומות של מדרגות. בתיעוד של כתב CNN נראה גולדפוס מסייר איתו בתוך התוואי - ושם הם מצאו חדר קטן. "יש מערכת אוורור ומסגרות ברזל. זה איך שהם החזיקו את החטופים - בכלובים", אמר גולדפוס לכתב.
הכתב שהוכנס אתמול למנהרה נדהם מגודלה העצום, מההשקעה הרבה שניכר שהושקעה בה, ומכך שלחמאס יש למעשה מנהרות בעומק גדול יותר פי 3. כשראה את החדר שבו שהו החטופים אמר כי "אתה לחלוטין לא יכול לשמוע כאן כלום ממה שקורה בחוץ". הוא אף חזר והדגיש שצה"ל הוא הצבא הראשון שנאלץ להילחם מעל ומתחת לקרקע בצורה כזו. במנהרה אותרו גם חדר שירותים פעיל, מערכת אוורור ומתגים להדלקת אור.
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52

לפי צה"ל, המנהרה מתחברת לתוואי תת-קרקעי נרחב ומסועף וממוקמת בלב מרחב אזרחי בחאן יונס. להערכת צה"ל, הושקעו בבנייתה מיליוני שקלים - ולאחר חקירתה, לפי הצבא, ניתן לומר כי היו בה חטופים ישראלים. בתיעוד שפרסם צה"ל נראיתם הירידה אליה, מערכות האוורור וחדר השירותים שתועדו גם בכתבה של CNN. לאורך המנהרה פרושים כבלים רבים וארוכים.
לפי צה"ל, במהלך הלחימה בתת הקרקע עד כה אותרו יותר מ-300 פירים - בהם כאלה שמובילים למנהרות משמעותיות. יותר מ-100 מנהרות הושמדו ויצאו משימוש, ובהן חוסלו גם מחבלים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד ממנהרת חמאס בחאן יונס בה היו חטופים
תיעוד ממנהרת חמאס בחאן יונס בה היו חטופים
חדר שירותים בתוך המנהרה, בתיעוד שפרסם צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )
2 צפייה בגלריה
תיעוד ממנהרת חמאס בחאן יונס בה היו חטופים
תיעוד ממנהרת חמאס בחאן יונס בה היו חטופים
מערכת אוורור במנהרה
(צילום: דובר צה"ל )

"אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות מעל ומתחת לקרקע בחאן יונס", אמר אתמול תת-אלוף דניאל הגרי. "הכוחות איתרו שם מנהרה שבה שהו חטופים בתנאים קשים. הכנסנו לשם כתבים בינלאומיים כדי שיחשפו לעולם את הפשעים שמבצע חמאס נגד האנושות.
"אנחנו ממשיכים לפעול בכל המאמצים כדי להחזיר את כל החטופים", אמר עוד. במענה לשאלת ynet, אם צה"ל יודע איפה נמצאים לפחות חלק מהחטופים ואם הוא נמנע במכוון מלפעול, השיב הגרי כי "החטופים זה מאמץ עליון, זו משימה לאומית. אני לא רוצה לפרט כאן את הפעולות שאנחנו עושים ברמה המודיעינית והמבצעית. גם בעבר היו לא מעט מבצעים שעשינו ולא פרסמנו, והיו מבצעים שנמנענו מלעשות".
פורסם לראשונה: 09:47, 11.01.24