3 צפייה בגלריה
מארק מילי ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב
מארק מילי ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב
הביקור בוטל. מילי
(צילום: רויטרס)
בישראל שוקלים לפרסם אזהרת מסע לרוסיה, ובינתיים נדחה ביקור חשוב שהיה אמור להתקיים בארץ עקב המרד במדינה: ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, שאמור היה להגיע מחר (ראשון) לישראל, הודיע על ביטול ביקורו בעקבות ההתפתחויות האחרונות ברוסיה. כך נודע ל-ynet.
הגנרל מארק מילי אמור היה להגיע לביקור שתואם עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. מילי אמור היה להיפגש בנוסף עם ראש המוסד דוד ברנע ושר הביטחון יואב גלנט. הביקור החשוב נועד להדק את הקשר הביטחוני בין שתי המדינות על רקע ההתפתחויות האזוריות ובדגש מול איראן. הפגישות היו אמורות להתמקד בנושא האיראני ובהעמקת שיתוף הפעולה הביטחוני מול האיום האיראני ההולך ומתעצם שמגיע לשלב קריטי, אך גם בדאגה מההסלמה בגדה.
משרד החוץ עוקב אחר ההתפתחויות ביממה האחרונה ברוסיה ועומד בקשר שוטף עם שגרירות ישראל במוסקבה והקונסוליה הכללית בסנט פטרסבורג. הערב, מעט לפני צאת השבת, פרסם משרד החוץ מה שכינה "המלצת מסע" - שהיא למעשה אזהרת מסע.
"לאור האירועים ברוסיה בעת הזו, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים לשקול את חיוניות הגעתם לרוסיה בעת הזו וכן לאזרחים השוהים במדינה לשקול את חיוניות הישארותם ובכל מקרה להימנע מלהתקרב למוקדי מתיחות", נכתב בהודעה הרשמית. "מומלץ להתעדכן בהתפתחויות באמצעות אמצעי התקשורת, הרשתות החברתיות של נציגויות ישראל ברוסיה ואתר משרד החוץ הישראלי".
3 צפייה בגלריה
לוחמים של קבוצת וגנר ברוסטוב על הדון רוסיה
לוחמים של קבוצת וגנר ברוסטוב על הדון רוסיה
טנק של "קבוצת וגנר" ברוסטוב
(צילום: רויטרס)
בהנחיית שר החוץ אלי כהן נערכה הערב הערכת מצב, בראשות מנכ"ל המשרד רונן לוי (מעוז). בהערכת המצב השתתפו גורמים רלוונטיים במשרד החוץ, נציגויות ישראל ברוסיה, מל"ל, משרד הביטחון ושב"כ.
בהערכת המצב הוחלט כי בימים הקרובים יישלחו מתגברים קונסולריים למוסקבה וסנט פטרסבורג בהתאם לצפי להגברת הביקוש למסמכי נסיעה. בשלב זה אין הנחיה לפינוי דיפלומטים או בני משפחות.
לפי הערכת משרד החוץ ונציגויות ישראל ברוסיה, כיום ישנם במדינה כ-70-60 אלף אזרחים ישראלים. בנוסף, לפי ההערכה ישנם ברוסיה יותר מ-500 אלף יהודים (זכאי חוק השבות). גם ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים הערכת מצב בהתפתחויות ברוסיה, בצאת השבת. להערכת המצב זומנו גורמים מדיניים וביטחוניים.
3 צפייה בגלריה
לוחמים של קבוצת וגנר ליד מטה הפיקוד הדרומי של צבא רוסיה ב רוסטוב על הדון
לוחמים של קבוצת וגנר ליד מטה הפיקוד הדרומי של צבא רוסיה ב רוסטוב על הדון
לוחמים של "קבוצת וגנר" ליד מטה הפיקוד הדרומי של צבא רוסיה ברוסטוב
(צילום: רויטרס)
בינתיים, שכירי החרב של "קבוצת וגנר", שחצו את הגבול מאוקראינה והשתלטו הבוקר על מתקנים של הצבא הרוסי, ממשיכים להתקדם לעבר הבירה הרוסית ולעורר בהלה במדינה. ראש "קבוצת וגנר", יבגני פריגוז'ין, הודיע הבוקר כי הוא הגיע למחוז הדרומי רוסטוב יחד עם 25 אלף לוחמים, במטרה להדיח את ראשי הצבא - שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב. "אנחנו מוכנים למות", אמר.
הדרמה ברוסיה החלה אמש אחרי שפריגוז'ין, שמנהל כבר חודשים ארוכים מאבקי כוח מול הנהגת הצבא הרוסי, הסלים משמעותית את העימות הפנימי הזה והודיע כי בכוונתו לנקום על מה שטען כי היה מתקפה מכוונת של הצבא הרוסי נגד שכירי החרב שלו, במחנות שבהם שהו באוקראינה. ב"קבוצת וגנר" מאשימים כי כוחותיהם הופצצו "מהעורף" באמצעות טילים, ופריגוז'ין טען כי שר ההגנה שויגו הגיע באופן אישי לרוסטוב כדי לפקח לכאורה על הוצאתה לפועל של המתקפה. לטענתו שכירי חרב רבים נהרגו בה, אולם מוסקבה הכחישה נמרצות את הטענות שלו ואמרה ש"אין להם קשר למציאות". כלי תקשורת בעולם מדגישים כי אינם יכולים לאמת את הטענות.
פורסם לראשונה: 19:02, 24.06.23