ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הזהירה הבוקר (שני) מפני ההתפשטות של המוטציה הבריטית - ואמרה כי יש לסגור את נמל התעופה בן גוריון למשך חודש ימים. בדיון על סגירת השמיים בוועדת החוקה של הכנסת אמרה אלרעי פרייס: "אנחנו חייבים לקנות זמן לתושבי מדינת ישראל כדי שיתחסנו. אני מניחה שנצטרך כמה שבועות כדי לאפשר למבצע החיסונים להתקדם בקצב מהיר כדי שרוב האוכלוסייה תהיה מחוסנת".
ועדת החוקה אישרה פה אחד את תקנות הממשלה לצמצום החריגים ליציאה לטיסה, שייכנסו לתוקף החל מהלילה ועד לחצות הלילה שבין 31 בינואר ל-1 בפברואר. לפי התקנות, יציאה מהבית לצורך טיסה מחוץ לישראל אפשרית רק במקרים של טיפול רפואי, לוויה של קרוב משפחה או הליך משפטי. התקנות קובעות גם כי מנכ"ל משרד הבריאות, בנוסף למנכ"ל משרד התחבורה, יהיו רשאים לאשר יציאה שלא כלולה בחריגים אלה - לצורך הומניטרי או אישי מיוחד.

3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
"תחלואה קשה של נשים הרות". ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
נתב"ג בזמן הסגר השלישי
נתב"ג בזמן הסגר השלישי
"לאפשר למטוסי חיל האוויר להטיס ליעדים קצרים". נתב"ג, הבוקר
(צילום: שמוליק דודפור)
ועדת הכלכלה אישרה כי החל מחצות כלי טיס זרים לא יורשו לנחות בישראל ורשות שדות התעופה תוכל למנוע כניסה לנתב"ג ממי שאין לו אישור מתאים. יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת יעקב מרגי, שאל אם מי שמגיע לישראל במטוס פראטי יוכל להיכנס - והיועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, השיבה בחיוב. ד"ר אלרעי פרייס אמרה בתגובה כי היא לא יכולה להסביר את זה. נציג משרד המשפטים, שי סומך, אמר כי קיים קושי משפטי לעצור זאת - ועו"ד שחר הוסיפה שהסיכון מאדם אחד שמגיע לישראל לא דומה לסיכון של כניסת מאות אנשים. היו"ר מרגי דרש בתגובה לתקן את החוק כך שתהיה סמכות לעצור גם טיסות של מטוסים פרטיים.
"אנחנו נמצאים במצב בעייתי מבחינת התחלואה", אמרה אלרעי פרייס. "המספרים מתחילים לרדת אבל אנחנו עדיין עם עומס גדול והגענו למצב הזה הזה בגלל המוטציה הבריטית". לדבריה, במשרד הבריאות "התנפלו" על בדיקות הקורונה כששמעו לראשונה על המוטציה בחודש דצמבר, והחלו לחפש את הישראלים שנדבקו בה. "הקושי, כשנכנסות מוטציות מאנגליה, זה שאנחנו רואים התפשטות מאוד מהירה", אמרה אלרעי פרייס. "לפחות 50% מהבדיקות הם מהמוטציה הבריטית. זה התחיל במגזר החרדי ועבר למגזר הכללי - וכעת אני מאוד מודאגת שזה יגיע למגזר הערבי".
אלרעי פרייס ציינה כי עד כה לא ראו "הדבקות סוערות", כלשונה, בתוך המשפחה, אך הודתה שהמוטציה גרמה לתחלואה גדולה יותר של צעירים שנמצאים במצב קריטי בעקבותיה. "המוטציה מדביקה ב-50% יותר, וגם יש תחלואה קשה של נשים הרות שלא ראינו קודם. הוא כנראה לא אמור להיות אלים יותר, אבל עדיין רואים עלייה בתחלואה של אנשים צעירים ובילדים", אמרה. עוד ציינה כי "חייבים למצוא במדינת ישראל דרך לוודא בידוד, כרגע אנחנו מניחים שהחיסון יעיל לרוב המוטציות, אך לא יודעים לאיזו מהן הוא לא יהיה יעיל".
בהמשך אמרה אלרעי פרייס כי "לאורך כל הדרך אמרנו שמערכת החינוך היא לא הגורם היוזם של המגפה - אבל היא גורם שתורם לה. עם המוטציה הבריטית זה יותר גרוע. 40% מהתחלואה היא בילדים כרגע, וכשיצאנו מהסגר השני הם היו 29% מהאוכלוסייה. רואים עלייה באחוז המאומתים של כיתות א'-ד' ואנחנו מודאגים מזה".
המשנה ליועמ"ש, עורך הדין רז נזרי, אמר כי "מבחינה משפטית, צריכה להיות אפשרות להבאה ולהוצאה של אזרחים מסיבות הומניטריות. הנושא צריך להיפתר עד מחר - אולי מטוס של חיל האוויר שייקח ליעד קרוב או טיסות של חברות אחרות שלא יהיו מסחריות. בנוסף, אין סיבה למנוע יציאה מאדם שטס מהארץ ולא מתכוון לחזור".