שולחן ארוך ולבן, בצורת ח', הקיף את מרכז חדר תכנון התקיפה של מרכז האש בפיקוד דרום. קבוצת הקצינים והחיילים שמסביב לשולחן מדמה הליך של הכנת מטרה לתקיפה ברצועת עזה, כפי שעשתה מאות פעמים בשנה האחרונה. על המסכים שבקירות, מאחורי היושבים בשולחן, התחלפו בזה אחר זה תצלומי אוויר של שלושת היעדים ברצועה - חלקם בתלת מימד ואחרים מזווית צדדית - לאחר שצולמו על-ידי רחפנים מיוחדים. את המטרות האלה צה"ל אמור לתקוף תוך שש שעות. כל אחת מהן עברה ליטוש אחרון, ולכל חיילת וקצין ניתנה הזדמנות להשמיע הערות והארות. כתב ynet ביקר בפיקוד הדרום - וקיבל הדגמה מיוחדת של התהליך שבו נבנית מטרה לתקיפה בעזה, שלב אחר שלב. צפו בסרטון, בפתח הכתבה.
התהליך מתחיל בבחירת המטרה על-ידי מקבלי ההחלטות, נמשך בהפללתה הוודאית מבחינה ראייתית ואקטואלית, ומסתיים בתקיפה נקייה ללא נפגעים - כפי שאירע לאחרונה בחצות הלילה שבין שבת לראשון בחאן יונס. באותה תקיפה הגיב צה"ל לירי הרקטות שנפלו מול חופי תל אביב, ופגע במתקן לייצור רקטות. התקיפה שדרגה את היכולות שפותחו בשנה האחרונה במרכז האש של פיקוד הדרום: גם במקרה הזה היחידה, שמשלבת מודיעין, אש ואוויר ופועלת מחמ"לים משותפים במפקדת הפיקוד בבאר שבע, שלפה וייצרה מטרה חדשה מתוך בנק המטרות.
"כל מטרה כזו נבדקת שוב ושוב", הסביר ל-ynet קצין שאמון על הפיקוד והשליטה במרכז האש. "אנחנו יודעים מי נמצא בתוכה ולמה היא משמשת בדיוק, ודואגים להצליב את המידע ממקורות שונים ומכל תחומי המודיעין (איסוף חזותי, האזנות, מודיעין אנושי ומודיעין אותו, י"ז). רק בשלב האחרון אנחנו עוברים לתכנון המבצעי".
11 צפייה בגלריה
התקיפה בעזה, הלילה
התקיפה בעזה, הלילה
ביצוע מדויק ב"אזמל של מנתחים". התקיפה בחאן יונס בשבת
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
נהלי ההרחקה לא כוללים רק "הקש בגג". קצין במרכז האש
(צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
(צילום: דובר צה''ל)
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
(צילום: דובר צה''ל)
תהליך שכזה, כפי שהיה ביום שבת האחרון, יכול להימשך שעות בודדות. יום שבת שקט ושגרתי הופך לסוער, והקצינים והחיילים במרכז האש נדרשים להידרך ל"מיני שעון מלחמה". כל טעות שלהם, כמו נוכחות לא מזוהה של בלתי-מעורבים בקרבת היעד שהותקף, עלולה להוביל להסלמה. כך קרה לפני כשנתיים, כשמשפחה פלסטינית נהרגה מתקיפה אווירית בדיר אל-בלח.
טעות נוספת, שרלוונטית יותר לשלב הביצוע, נוגעת לאנשים ששוהים בתוך המטרה - שכן צה"ל מעוניין לתקוף ולהשמיד תשתיות כמו מחרטות לייצור רקטות ולא לפגוע בפעילי הטרור שנמצאים בנקודה. לכן ישנם נהלי הרחקה מקדימה, שלא כוללים רק "הקש בגג". הווידוא שאין נפש חיה באתר הוא מלאכה מורכבת בפני עצמה, בטח באמצע הלילה, באמצע שכונה עזתית שלצה"ל אין גישה קרקעית לתוכה.

המשמעות של חיסול מ"פ בן 40

"גם אחרי שבחרנו את המטרה והפללנו אותה, העבודה עד כדי כך מדויקת שאנחנו רוצים לדעת מה עלינו לתקוף ביעד, לדייק לגמרי את הפגיעה, ומשם לגזור מה נדרש למבצע האווירי בקצה מבחינת החימושים שבהם נשתמש", הסביר הקצין. הדוגמה למתחם ייצור הרקטות שהותקף בשבת רלוונטית להסבר זה: מטוסי חיל האוויר שיגרו 8-5 חימושים לפינות מסוימות ובזוויות ספציפיות במתחם הצבאי בחאן יונס, כדי להגיע לדיוק של ס"מ עד מטרים בודדים בפגיעה. המטרה הייתה לפגוע רק באמצעים שמייצרים רקטות ולא בכל מה שמסביב. לכן, אם למשל בקרבת המתחם היה משרד של המג"ד הגזרתי של חמאס והוא היה "מתבצר" בו, הוא לא היה נפגע.
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
"קרוב למטרה יש בית עלמין, פגיעה בו רגישה". קצינים במרכז האש
(צילום: דובר צה''ל)
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
(צילום: דובר צה''ל)
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
(צילום: דובר צה''ל)
נציין כי לרוב, האמצעים האלו מוסלקים מתחת לקומות מגורים של אזרחים או מתחת לאדמה, ולכן המלאכה של המתכננים בפיקוד דרום והמבצעים בחיל האוויר נעשית ב"אזמל של מנתחים". הדיוק הוא קריטי, בעיקר בתקיפות בימי שגרה כמו בשבוע האחרון.
חמאס והג'יהאד האיסלאמי עדיין מנסים להתאושש מהפגיעה הקשה שספגו במוקדי ייצור האמל"ח ומרכזי השליטה הצבאיים של ארגוניהם במבצע "שומר החומות". לפי גורמים צבאיים, רק 1,500-1,000 רקטות מתוך 4,000 שירה חמאס יוצרו מחדש. בהתאם, חמאס מנסה להסתיר טוב יותר את החמ"לים שבהם הוא מנהל את הלחימה - ובמרכז האש עוסקים גם בימים אלה בשאלה לא רק כיצד לגלות את שיקום החמ"לים, אלא איך להתגבר בתקיפה הבאה על הלקחים שחמאס הפיק בכל הנוגע להגנה עליהם.
לדברי הקצין, צה"ל עוקב אחרי מפקדים בארגוני הטרור, שחלקם - כמו למשל מח"ט עזה בסאם עיסא שחוסל בשומר החומות - יש ניסיון רב ומשמעות סמלית. "מפקד פלוגה בחמאס זה לא כמו בצה"ל, הסביר, "הוא יכול לעבור את גיל 40, להיות מנוסה מאוד צבאית, והריגתו תשפיע על הארגון בגזרה שבה פעל".

מלווים מטרה חודשים – ונפרדים ב-3 דקות

חלק מהנוכחים בחדר מכירים את היעדים המדוברים באופן כמעט רומנטי: הם עקבו אחריהם כל יום בחודשים האחרונים, עדכנו את רכיביהם המתחלפים, זיהו את הדמויות שיוצאות ונכנסות, ליווי את השינויים בו, העלו או הורידו את הערך שלו בפני מפקדיהם בפיקוד הדרום. בשלוש דקות של תקיפה הם צפויים להיפרד ממנו.
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
"לא נוכל לפנות אוכלוסייה ללא הגבלה". הצצה לדיון
(צילום: דובר צה''ל)
כך למשל, יעד תת-קרקעי שפצצות מיוחדות של חיל האוויר יודעות לחדור לתוכו ולהרוס את תכולתו. קצין מהמינהל האזרחי עדכן מקצה השולחן על תפילה המונית שהתקיימה יום קודם במסגד סמוך, מרחק של כמה מאות מטרים מהמטרה. "בזמן התקיפה המסגד לא יהיה פעיל", הודיע, "אבל קרוב יותר למטרה יש בית עלמין, וזה רגיש מאוד עבור המוסלמים אם המצבות ייפגעו מההדף או הרסיסים".
הדיון סובב סביב שלושה יעדים: הראשון, מבנה קטנה שמשמש לפיקוד ושליטה על כוחות חמאס במרחב. בדיון המבצעי על היעד הבא יש יותר רגישות: מדובר באתר תמים למראה, שלפי המודיעין חמאס מייצר בו רקטות. הוא ממוקם באזור לא צפוף באחת העיירות ברצועה, אך נושק לבניין שמשמש מחלקה בעיריית עזה ובית חולים אזורי שבו עוברים כ-4,000 מאושפזים בחודש. גם את המטרה השלישית מסתיר חמאס בבטן האדמה, והיא כוללת חומרי נפץ רבים שבוודאות גבוהה יגרמו לפיצוצים אדירים ונזקי משנה.
"המבנים הסמוכים עשויים ברובם מפח, הם מאוד רעועים", העיר אחד מקציני המודיעין, ובהתאם אנשי חיל האוויר מתלבטים לגבי החימוש שייבחר. "לא נוכל לפנות אוכלוסייה במצבים האלה ללא הגבלה", הבהיר הקצין ממרכז האש. הדיון יורד לרזולוציות נמוכות מאוד: מספר החלונות ברחוב הסמוך שינופצו, אחוז הסיכוי שייפצעו אזרחים שנמצאים במרחק 800 מטרים מהיעד, האם המבנה האזרחי הסמוך הוא מתנ"ס או בכלל מרפאה ועוד. כל מבנה רגיש שכזה נצבע בצבע שונה, בהתאם לנפיצות הפגיעה בו.

"תולעת הנפץ" שתחדור למנהרה ברחוב צפוף

מומחי המודיעין כאן בקיאים גם ברזי ההנדסה: סוגי הגגות במבנים שליד המטרה, חוזק הלבנים שמהן מיוצרים החדרים ברחוב שהולך להזדעזע, מידת ההדף שחומות הגינות יוכלו לספוג - וגם עמידות היסודות ביחס לפצצה במשקל חצי טון, שתיפול 321 מטרים ממבנה אזרחי. "יש לנו מודיעין מצוין ורחב, אבל אם יש מבנה בקרבת המטרה שאנו לא יודעים להגיד בוודאות גבוהה למה הוא משמש - נחמיר ונסמן אותו כמבנה למגורים", מסבירים במרכז האש.
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
"המערך הרקטי מורכב מרבדים שמבוזרים בטירוף". מרכז האש
(צילום: דובר צה''ל)
11 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
"רק בעתיד נדע אם התכלית הושגה". הנזק מתקפת מנהרה בשומר החומות
(צילום: AFP)
חלק מהמטרות הן כאלה שצה"ל תקף בעבר כמה פעמים, וחמאס ניסה לשקמן בשנית או בשלישית. הנדל"ן בעזה יקר ומצומצם לא פחות מאשר בתל אביב, בעיקר זה שפרוס ליד השכפ"צים של המחבלים: בתי ספר, בנייני מגורים ומרפאות. כך למשל, תוואי מנהרת לחימה באורך כ-50 מטרים: בתצלום האוויר רואים רק סדרה של גגות מבנים בני 4-3 קומות, צפופים וצמודים זה לזה. בכולם נמצאים אזרחים בלתי-מעורבים. עמוק מתחתם מסתתר היעד שבחדר המטרות רוצים להפליל לתקיפה. נקודה חשופה הופכת לפתרון: דרכה יחדרו הפצצות המיוחדות של חיל האוויר לבטן האדמה, וכמו תולעת מפלצתית ימצאו את דרכן להרוס אותה - בלי לפגוע או למוטט את המבנים שמעליה.
"עזה הפכה למקום הכי מחמיר בעולם מבחינת יצירת ותיקוף מטרות", הסביר הקצין. "כל מטרה בשגרה עוברת תיקוף מחדש אחת למספר חודשים, מודיעינית, חזותית ואיסופית. עזה היא מקום שמשתנה מהר, ולנו יש אלפי מטרות". לא כל מטרה שרוצים ונערכים לתקוף מאושרת בסוף, בין אם מאילוצי מזג האוויר ובין אם בעקבות פעילויות מבצעיות חשאיות אחרות. "מאז סוף שומר החומות אנחנו בתהליך מואץ לבנות 'מערכת המשך', עובדים מסביב לשעון כדי להגדיל את מלאי המטרות עם מכת אש ראשונה למרכזי הכובד של חמאס. מדובר בעשרות צוותי משימה שלנו בשגרה, בנוסף ל-600 אנשי מילואים שיתגברו אותם בחירום".

ניתן לנצח רק מהאוויר?

אחת מהתוכניות הגדולות שהתבשלו בסודיות בשנים האחרונות במרכז האש היא "מכת ברק": זיהוי יוצא דופן של עשרות ק"מ של מנהרות הלחימה בשטח הרצועה, הכנסת אלפי חמושי חמאס לתוכן בתרגיל הונאה ואז תקיפתן מהאוויר עם פצצות חדשניות של חיל האוויר. התוכנית נשלפה בשומר החומות, למרות חילוקי דעות בצבא לגבי העיתוי והשימוש המוגבל באלמנט ההונאה: הכוחות הקרקעיים נשלחו לקרבת הגבול בצפון הרצועה כדי לדמות התחלה של תמרון קרקעי - אך נעצרו ליד הגדר בהוראה מלמעלה, ואפילו לא עלו על רצועת הפרימטר שבין גדר הגבול לשטח העזתי המובהק. התוצאה: בחמאס לא אכלו את הפיתיון הדל, ורק כמה עשרות מחבלים נכנסו למנהרות ונהרגו. "התכלית הייתה לערער את חמאס באשר לכלי הנשק המרכזי שהכין נגדנו, המנהרות בתוך הרצועה, ולהראות שאנו יודעים היכן הן וכיצד לפגוע בהן מהאוויר", הבהיר הקצין. "הזמן ישפוט עד כמה התכלית הזו הושגה".
11 צפייה בגלריה
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
תיעוד מהפעילות במרכז האש של פיקוד דרום
"עשרות צוותי משימה מגדילים את מלאי המטרות מאז שומר החומות"
(צילום: דובר צה''ל)
לאור העובדה שצה"ל נמנע ולו במעט להרוג מחבלים במבצע עם כוחות קרקעיים, ניתן לטפל בעזה רק מהאוויר? "המומחיות שלנו היא לתעש את ייצור המטרות בכמויות גדולות ולחבר להן את החימוש הנכון, במסות גדולות. כמעט את כל המטרות הללו ניתן לתקוף מהאוויר, ועדיין לא את כל המטרות אנחנו מכירים ומגלים. תמרון יבשתי יכול להיות כלי משלים למודיעין חסר - עם מחיר של נזק אגבי גבוה".
הרמטכ"ל אביב כוכבי הגדיר לצה"ל מהו התמרון המודרני, הרלוונטי בעיניו. לשיטתו, לא מדובר בהכרח רק בתמונה המוכרת של צוותי קרב משולבים בטנקים וחי"רניקים שנעים זה אחר זה לאחר שחצו את הגבול לשטח האויב. תמרון, לפי גישת הרמטכ"ל, יכול להיות גם מהלך נרחב לפגיעה באויב, שבמהלכו משולבים יכולות קטלניות של טילים מדויקים גם מהקרקע ומהים, מהלומות מהאוויר, פעולות מיוחדות ותקיפות בסייבר ובלוחמה אלקטרונית.
שתי הרקטות לתל אביב בשבת היוו תזכורת לקושי המתמשך של צה"ל לפגוע במערך הרקטות של ארגוני הטרור ברצועה, שהמשיכו לירות על באר שבע, אשדוד ותל אביב ללא הגבלה בסבבים הגדולים האחרונים. כוכבי הגדיר זאת לצבא כיעד ראשון. "זה אתגר גדול לפיצוח, כי המערך הרקטי ברצועה מורכב מרבדים שונים שפרוסים אחרת ומבוזרים בטירוף", הסביר הקצין. "מיטב המפענחים של צה"ל עובדים על זה, עם שיטות שונות ושימוש באיי.איי ואלגוריתמים שמיועדים רק למשימה זו".