5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד  במליאת הכנסת
יאיר לפיד  במליאת הכנסת
יאיר לפיד במליאת הכנסת. גורמים בכירים בליכוד מדברים עליו כמי שיש לו אינטרס לשינוי כיוון
(צילום: שלו שלום)
חברי כנסת משתי מפלגות האופוזיציה המרכזיות מכריזים בקול רם בימים האחרונים על הצורך בממשלת אחדות עם הליכוד. ביום שני היה זה ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) שאמר שהיה שמח לקבל הצעה לממשלת אחדות ולקיים עליה דיון, והיום (חמישי) כבר הגדיל לעשות ח"כ מתן כהנא, שהציע מתווה אחדות משלו. על אף שקריאות אלו נשמעו מספסלי האופוזיציה, ממשלת אחדות הפכה לתרחיש מדובר בחדרים הסגורים גם בקרב הקואליציה.
אם עד כה הוזכר בדרך כלל יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כאפשרות ריאלית לשותפות, גורמים בכירים בליכוד דווקא מדברים על ראש האופוזיציה יאיר לפיד כמי שיש לו אינטרס לשינוי כיוון. זאת עקב השחיקה בסקרים ואיבוד הבכורה לגנץ. על אף מה שהם מגדירים כאינטרס של לפיד, בליכוד מעריכים כי יש עתיד הפכה לבית עבור הפלג היותר ניצי של המחאה נגד המהפכה המשפטית, שלא מותיר לו מרחב תמרון.

בעוד גם ביש עתיד וגם במחנה הממלכתי מכחישים נמרצות ואומרים ששותפות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היא תרחיש מדע בדיוני, אולם מאחורי הקלעים שתי המפלגות בודקות כל הזמן את הלך הרוח, אך כל פעם שהשיח על אחדות עולה, מתחיל מיד מכבש לחצים על לפיד וגנץ מתוך האופוזיציה ומצד המחאה. גם בציונות הדתית ובעוצמה יהודית דואגים להוריד מסדר היום כל שאלה דיון בנושא, בין אם זה באולפנים ובין אם זה בשיחות בלתי רשמיות.
במחנה הממלכתי, בכל אופן, מתייחסים לאפשרות של ממשלת אחדות בספקנות רבה. "עמדותיו של מתן כהנא מוכרות לנו, זה שהוא משמיע אותן לא משנה דבר", אמרו גורמים במפלגה. "מי שקובע לאן פונה המפלגה הוא בני גנץ, והוא מבחינתו לא מוכן לשמוע על ממשלה עם נתניהו".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
נתניהו. "לא יפרק את קואליציית ה-64"
(צילום: גיל יוחנן)
"בשני הצדדים יש קושי ממשי. ממשלה עם גנץ או עם לפיד תקום על גלים של חשדנות, וגם אז ספק אם ניתן יהיה לעבוד", אמר בכיר בליכוד. "מצד אחד, בן גביר מוצה על ידי ציבור ליכודי גדול וגם הרכב הממשלה הנוכחי לא מוכיח את עצמו. מצד שני, נתניהו לא יפרק את קואליציית ה-64".
לדברי הבכיר, "הממשלה הנוכחית מולחמת כרגע משום שלאף אחד אין לאן ללכת. למרות הקשיים והאירועים החריגים, שום דבר טוב יותר לא מחכה בחוץ וגם ממשלה אחרת לא בטוח שתרגיע את הרוחות".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בני גנץ במליאת הכנסת. "לא מוכן לשמוע על ממשלה עם נתניהו"
(צילום: שלו שלום)
בחודש שעבר, לפיד דחה בריאיון ל-ynet Live אפשרות לממשלת אחדות. לדבריו, "לא כל עוד נתניהו שם. זאת מפני שאני הגון, וזה יהיה מותה של ההגינות. בישראל צריכה להיות אופוזיציה לשחיתות. בסוף זה לא האיש, זה מה שהביא לשולחן הלאומי. הוא איבד כל עניין באינטרס הלאומי, וכל מה שמעניין אותו זאת טובת עצמו. הסיבה היא ערכית". הוא הוסיף: "אני הראשון שיקים ממשלה עם הליכוד - אי אפשר לעשות את זה עם נתניהו".
יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד) דחה גם הוא הבוקר ב-ynet Live את האפשרות של ממשלת אחדות, ואמר כי "הממשלה הנוכחית ממש לא מיצתה את עצמה, אנחנו נמשיך עם הקואליציה הזו ובעזרת השם נסיים את כל הקדנציה". לדברי כץ, "יש לנו עוד שלוש שני וחצי, ואנחנו נעשה אותן ביחד עם איתמר בן גביר שעושה עבודה טובה".
ח"כ כהנא קרא היום כאמור להקמת ממשלת אחדות יחד עם הליכוד ויש עתיד, ופרסם את מה שהוא מכנה "מתווה כהנא לחילוץ מדינת ישראל מהמשבר". "נתניהו ראש ממשלה לשנתיים", הציע כהנא בפוסט שפרסם בפייסבוק. "ממשלה הנשענת על הליכוד, המחנה הממלכתי ויש עתיד, עם כל מי שיסכים לקבל קווי יסוד ברוח מגילת העצמאות. בעוד שנתיים בחירות ונתניהו פורש לביתו בכבוד".
5 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא באולפן ynet
ח"כ מתן כהנא באולפן ynet
ח"כ כהנא. גורמים במחנה הממלכתי: "עמדותיו מוכרות לנו, זה שהוא משמיע אותן לא משנה דבר"
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ח"כ שטרן מיש עתיד. גם הוא דיבר השבוע על ממשלת אחדות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד כתב כהנא: "בשנה האחרונה זכיתי להעמיק את היכרותי עם בני גנץ. נוכחתי לדעת שכפי שהוא כבר הוכיח בעבר - אצלו ישראל באמת לפני הכול. אני מאמין שאם כזה תרחיש היה טיפ-טיפה אפשרי, הוא היה בוחן אותו ברצינות. בצער עמוק אני מודה שלא מצאתי אפילו אדם אחד שמבין בפוליטיקה שחושב שיש דרך לגרום לכזה תרחיש לקרות כיום. אבל אם מספיק אנשים יבקשו את זה, מי יודע, אולי יהיה סיכוי. אני אמשיך להשתדל ולהתפלל שכזו ממשלה תקום".
ממטה המאבק נגד המהפכה המשפטית נמסר בתגובה להצעה של כהנא: "זה לא מתווה חילוץ, זה מתווה בלהות. מתן כהנא מוכיח בדבריו יום אחרי יום שהוא לא מייצג את הציבור שהכניס אותו לכנסת. מי שקורא למיליוני ישראלים פטריוטים 'שורפי אסמים' ופועל להשארת הנאשם בשלטון, ראוי שיפרוש מהאופוזיציה ויצטרף לחבריו בממשלת החורבן. גנץ, התקלה הזאת היא באחריותך. עמדותיו של כהנא נגד בג"ץ והדמוקרטיה ברורות. זה הזמן להתנער ממנו ולהבהיר שאינך שותף לערכים הללו. עוד היום".