נאום הבכורה של ראש הממשלה נפתלי בנט בפני העצרת הכללית של האו"ם – בו התייחס לשורה של נושאים בוערים, מהשסעים הפוליטיים בישראל, דרך המאבק בנגיף הקורונה ועד איום הגרעין האיראני – עורר כצפוי תגובות הן מצד האופוזיציה והן מצד הקואליציה.
בליכוד תקפו את נאומו של בנט ובהודעה שפרסמה המפלגה מיד לאחר שבנט ירד מהבמה במטה האו"ם בניו יורק, אמרו: "נאומיו של נתניהו באו"ם היכו גלים בכל העולם והביאו את האינטרסים של ישראל לקדמת הבמה העולמית. בניגוד אליו, בנט נתן נאום ריק מול אולם ריק ובזבז מילים ריקות במקום לנצל במה בינלאומית חשובה".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
בנט בנואם בפני עצרת האו"ם, הערב
(צילום: AFP)
האולם, ראוי לציין, היה אמנם ריק משנים קודמות, אך הסיבה לכך היא כמובן מגפת הקורונה. אף שהשנה מנהיגים רבים כן בחרו להגיע לניו יורק ולא לנאום מרחוק כפי שעשו בשנה שעברה, לא מעט כן נשארו בארצם. בנוסף לכך, היום הינו היום האחרון של הכינוס השנתי של העצרת הכללית, ומנהיגים רבים כבר חזרו לארצם. מעבר לכך, אף שהתמונות מראות אולם ריק יחסית – גורמים באו"ם אמרו כי חרף הקורונה והשעה המוקדמת שבה נשא בנט את נאומו (09:00 לפי שעון ניו יורק) – באולם כן הייתה נוכחות טובה, וכמעט כל מדינה שלחה נציג.
בליכוד הוסיפו בתגובה שלהם כי בנט "מדבר על הצלחה במאבק בקורונה – בזמן שלקח את ישראל מהמקום הראשון שאליו הביא אותנו ראש הממשלה נתניהו לאחד המקומות האחרונים במלחמה בקורונה. תחת בנט רמת התחלואה שהייתה אפסית לפני שלושה חודשים הגיעה לשיא וקרוב ל-1300 איש מתו מוות מיותר – בעולם של חיסונים ובמדינה מחוסנת.
"האסון הזה זה קרה כי בנט איחר כמעט חודשיים בלהביא את מיליוני החיסונים עבור החיסון השלישי שראש הממשלה נתניהו הזמין ושילם עבורם, חיסונים שחיכו במחסנים באירופה במקום להיות מוטסים לישראל בזמן. הוא גם איננו נוקט צעד ממשי למניעת המשך ההתפשטות של התחלואה בארץ ולזה הוא קורא מנהיגות".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
נפתלי בנט בנאום ראשון באו"ם
לא לגמרי ריק. אולם העצרת הכללית של האו"ם
(צילום: EPA)
עוד אמרו בליכוד: "בנט מדבר על הצורך באחדות ובאחווה פנים ישראלית אבל הוא משסה אזרחים אלו באלו. ובכלל, ממתי ראש ממשלה ישראלי מעלה נושאים פנים פוליטיים לראש הסדר היום מעל במה בינלאומית?".
נתניהו עצמו פרסם ברשתות החברתיות תמונה שלו נואם באחד מעצרות האו"ם משנים עברו - עם אותם עזרים חזותיים שבנט הדגיש בימים האחרונים כי לא יעשה בהם שימוש בנאומו, ומול אולם מלא (לפני שפרצה מגפת הקורונה כמובן - נתניהו כמו שאר מנהיגי העולם נאם מרחוק בעצרת הקודמת). לתמונה הוסיף נתניהו את הכיתוב "מעט מן האור דוחה הרבה מהחושך" - אותן מילים שבהם בחר בנט לסיים עמם את נאומו הערב.
בנוגע לאזהרותיו של בנט כי פגה הסובלות הישראלית לתוכנית הגרעין האיראנית, אמרו בליכוד: "המילים שלו על איראן גם הן ריקות ונבובות לאחר שהבטיח לא לנהל מאבק עולמי נגד הסכם הגרעין והכפיף את הפעילות המבצעית שלנו לתיאום מראש עם האמריקנים, בנט ויתר על שני יסודות הברזל ללוחמה בגרעין האיראני שנתניהו מעולם לא הסכים לוותר עליהם. על זה נאמר: מילים ריקות ללא כיסוי והבטחות ללא גיבוי. בדיוק כפי שהוא שיקר לציבור בוחריו".
מנגד, שותפו לקואליציה של בנט, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, שיבח את הנאום. "נאומו של ראש הממשלה באו"ם היה נאום שכל ישראלי יכול להתגאות בו", כתב לפיד בטוויטר. "אנחנו מדינה שמסתכלת קדימה, תורמת לעולם, שוחרת שלום שלא תתפשר על ביטחונה".
שותף נוסף של בנט לקואליציה, שר הביטחון בני גנץ, התייחס בקצרה לנאומו של בנט במהלך שיחה עם כתבים בבית החולים רמב"ם בחיפה, שם ביקר את שני הלוחמים שנפצעו קשה בהיתקלות מול מחבל חמאס ליד ג'נין. "זו הופעה חשובה מאוד של רה"מ באו"ם, דיבור לכל העולם", אמר גנץ. "הוא דיבר גם על מה שהיא מדינת ישראל, גם על האתגרים של מדינת ישראל ואנחנו נאחל לכולנו חג שמח".
במרצ, ששותפה אף היא לקואליציה, מתחו דווקא ביקורת על בנט - כיוון שבנאומו לא הזכיר במילה אחת את הסכסוך מול הפלסטינים. "אותנו במרצ הפלסטינים דווקא מאוד מעניינים. נמשיך לפעול מתוך הממשלה ומחוץ לה כדי לקדם פתרון של שתי מדינות ולשקם את הקשרים עם הרשות הפלסטינית. התעלמות מהפלסטינים משמעותה המשך הסיפוח הזוחל ודהירה למדינה הדו לאומית", מסרו במפלגה.
חברת הכנסת עאידה תומא סולימאן, מהרשימה המשותפת, תקפה אף היא את בנט על ההתעלמות מהסכסכוך מול הפלסטינים. לדבריה, "בנט הוכיח באו"ם כי הוא וממשלתו ממשיכי דרכו של נתניהו". עוד כתבה בטוויטר: "העלמת הכיבוש וקיומו של העם הפלסטיני, טענות על העליונות המוסרית של ישראל, וחרחור מלחמה מול איראן. אלה העקרונות שהנחו את ממשלת הימין של נתניהו, והן מנחות את ממשלתו בנט. רק שינוי כיוון מדרך הימין יביא שלום וביטחון לשני העמים".