3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בבית הנשיא
איתמר בן גביר בבית הנשיא
בן גביר, שבתאי והמפגינים
(צילום: AFP, יואב דודקביץ')
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החליט לגבש צוות של ניצבים בדימוס במשטרה כדי "לסייע למפכ"ל שמתקשה להתמודד עם המחאות והפשיעה ברחובות", כלשונו. החלטת השר מגיעה אחרי העימות בינו לבין המפכ"ל יעקב שבתאי, שגיבה אמש את מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן אחרי שבן גביר הודיע שיזמן אותו לשיחת בירור על רקע ההפגנות נגד תוכנית נתניהו-לוין.
במשטרה מעריכים שחברי הצוות המדובר הם הניצבים בדימוס אורי בר-לב, שלומי קעטבי ויורם הלוי שאיתם מתייעץ השר זה חודשים, עוד לפני שנכנס לתפקידו. ניצב בדימוס אמר כי "מדובר בניצבים מתוסכלים שלא הצליחו להתיישב על כיסא המפכ"ל ומנסים להגיע אליו בדרך עוקפת".
3 צפייה בגלריה
יורם הלוי, שלום קעטבי, אורי בר לב
יורם הלוי, שלום קעטבי, אורי בר לב
הלוי, קעטבי ובר-לב
(צילום: יריב כץ, יואב דודקביץ' )
בכירים במשטרה תקפו בחריפות את בן גביר בשיחה עם ynet ואמרו כי "מי שצריך את הצוות הזה הוא השר, שלא מכיר את משטרת ישראל. הצוות הזה קיים כבר כמה חודשים ומלווה אותו. המפכ"ל זה כארבעה עשורים לערך משרת במשטרת ישראל, מכיר היטב את המשטרה ותפקידו ולראייה בשנתיים האחרונות ישנן הצלחות כבירות למשטרה, האחרונה שבהן, מעצרם של אנשי אבו לטיף".
אמש זימן בן גביר את מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, לשיחת בירור בעקבות ההפגנות נגד תוכנית נתניהו-לוין להחלשת מערכת המשפט. "משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים", תקף בן גביר. מנגד, המפכ"ל שבתאי מיהר להוציא הודעת גיבוי לתורג'מן "על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר" - והוסיף ביקורת כלפי השר: "מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל".

3 צפייה בגלריה
מאחה נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה בירושלים
מאחה נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה בירושלים
בן גביר: "אירועים חמורים". ההפגנה בירושלים, אמש
(צילום: AFP)
השר בן גביר תיאר את ההפגנות שנערכו אתמול בירושלים ובסביבתה כ"אירועים חמורים ביותר שבהם הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1 ונחסמה תנועת הרכבת הקלה. כל אלה בזמן ששוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים".
בתגובה, חברי פורום המפכ"לים וניצבים בדימוס הביעו תמיכה בניצב תורג'מן ובמפכ"ל שבתאי: "הופתענו מנסיונו של השר בן גביר להתערב בתהליך קבלת ההחלטות המבצעיות. זימון מפקד מחוז לבירור בזמן שהוא עדיין ניצב בחזית יחד עם שוטריו הוא תקדים שאינו זכור לנו, ותיקי המשטרה. מי שלא פיקד על אירועים כאלה ולא מכיר את מורכבות תהליך קבלת ההחלטות בזמן אמת, כשמנגד עומדים גם חיי אדם, אינו יכול לשפוט את מפקד המחוז בטרם ביצוע תחקיר מבצעי על ידי המפכ"ל. אנחנו רואים בזאת התערבות בוטה בתהליך קבלת ההחלטות המבצעיות במשטרה, ואולי אף ניסיון לרפות את ידי השוטרים במחאות הבאות".
המפכ"ל לשעבר משה קראדי, יו"ר פורום הניצבים בדימוס, קרא לחברי הצוות המייעץ לבן גביר להזדהות בקבוצת הווטסאפ של הניצבים לשעבר. "אני מציע שהניצבים יזדהו כאן בפורום כי על פי התקנון ניצב שעובד במשרד לביטחון לאומי מוקפא ויוצא מקבוצת הווטסאפ", הוא כתב.