1 צפייה בגלריה
ארכיון. היערכות לבחירות המקומיות
ארכיון. היערכות לבחירות המקומיות
ארכיון. היערכות לבחירות המקומיות
(צילום: עידו ארז)
בחירות לרשויות המקומיות על פי רוב לא מעוררות עניין רב, ותושבים רבים נשארים בבית מבלי להתעמק בהבדלים בין הרשימות והמועמדים השונים. הפעם, לקראת הבחירות ב-31 באוקטובר, המצב שונה. על רקע המהפכה המשפטית, בתוספת הצהרות הממשלה על הרצון להתערב בהתנהלות המוניציפלית, זאת עלולה להיות הזדמנות אחרונה להשפיע באופן דמוקרטי על היישובים שבהם אתם מתגוררים. זאת גם הזדמנות למפגן כוח שילחץ על ראשי המועצות, ראשי הערים וחברי המועצה להביע עמדה ברורה בעד חיזוק האופי הדמוקרטי והשוויוני של הרשות המקומית.
זהות העומד או העומדת בראש רשות מקומית חשובה לא רק מבחינה סמלית, אלא גם כדי להתגונן מפני שכרון הכוח של הממשלה ותומכי המהפכה. אני, למשל, כתושבת רחובות, חוששת מההשלכות של תחושת "בעל הבית" שניכרת מאוד כרגע בצד הלאומני/דתי. רוח התקופה עלולה לעודד ראשי עיר ליישם סדר עדיפויות קיצוני שיישקף את מדיניות הממשלה הנוכחית – כגון סגירת כבישים ועסקים בשבת, הסטת כספי ארנונה לאינטרסים צרים על חשבון המגזר החילוני לצורך בניית מקוואות ובתי כנסת.
כבר כעת, למרות הרוב החילוני ברחובות, יש הוצאה גבוהה מהממוצע על שירותי דת פר תושב, במקביל להעדפה בהקצאת מבנים ציבוריים לצורכי דת. מדד החופש העירוני, שמשקף את המצב בערים בישראל בשאלות הקשורות ליחסי דת ומדינה, מראה שתוך חמש שנים ירדה רחובות מ-42% חופש עירוני ל-20% (לשם השוואה, בתל אביב מדד החופש הוא 75%, ירושלים עם 22% ובני ברק עם 4%). צריך לעצור את המגמה הזאת.
מצבו המעורער של המחנה הליברלי בכנסת נבע בין השאר בגלל פיצול קולות בבחירות האחרונות, ויש ללמוד לקח ולהתאחד לקראת אוקטובר. הבחירות המקומיות הן עקב האכילס של משטרים שהפכו לאוטוקרטיים כמו הונגריה וטורקיה, כי הן עדיין פועלות כתיקנן ושומרות על צביון דמוקרטי ועצמאי. על כן, אנחנו חייבים לשמור ואף להגדיל את הכוח במישור המקומי.
הקלפיות ייפתחו בעוד שלושה חודשים בלבד, פרק זמן קצר למדי מבחינת היערכות. איך עושים את זה? הצעד העיקרי צריך להתבסס על הסכמה ואחדות. כלומר, הציבור הליברלי צריך להסכים על מועמד אחד ורשימה אחת כדי למקסם את המהלך. חרף גיוון הדעות וההעדפות, ולמרות המחלוקות הקיימות בכל מחנה, יש צורך דחוף להפוך למקשה אחת.
ד"ר ליאורה לסד"ר ליאורה לס
על מנת שהמהלך יצליח צריכים לקרות שלושה דברים. הראשון, כאמור מועמד אחד מוסכם בכל רשות מקומית. זה ידרוש איחוד כוחות והנחת האגו בצד. יש להציב רשימה מאוחדת שבראשה המועמד בעל הפוטנציאל הגבוה ביותר לניצחון. כדי לאפשר צמיחה של מנהיגות חדשה שכל כך נדרשת בימים אלה, רצוי לתת העדפה לנציגים חדשים כריזמטיים לריענון השורות.
שנית, יש לצאת למסע בחירות אקטיבי ולעודד הצבעה. כל תושב או תושבת ליברלים צריכים להתגייס ולהדהד את המסר בכל דרך אפשרית, אם זה בחוגי בית או בשימוש ברשתות החברתיות. אסור לוותר על אף קול. שלישית, ביום הדין צריך לצאת להצביע. מי שכבר שבעה חודשים יוצאים מדי שבת – וגם באמצע השבוע – כדי להפגין למען הדמוקרטיה הארצית, מוכרחים לצאת בבוקר 31 באוקטובר כדי לשמור על הליברליות המוניציפלית. ראיתם מה עשו עורכי הדין בבחירות ללשכה כשהתאגדו נגד אפי נוה? אם מתאחדים – מנצחים.
  • ד"ר ליאורה לס, המחלקה למדעי המוח במכון ויצמן
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il