ביקור הפרידה לפני סיום הכהונה: נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נפגש אמש (יום ב') במשך שעה ו-40 דקות עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן. ביידן הבהיר בפתח פגישתו עם ריבלין: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני במשמרת שלי. ארה"ב מחויבת לישראל". את הדברים אמר הנשיא האמריקני על רקע שיחות הגרעין בווינה.
ריבלין השיב: "ההצהרה שלך מבהירה שיש לנו חבר גדול בבית הלבן. שאלוהים יברך אותך". הנשיא האמריקני המשיך: "הצוות שלי עומד בקשר רציף עם הממשלה החדשה בישראל. אני מצפה לארח את ראש הממשלה בנט בבית הלבן בקרוב מאוד. ישראל וארה"ב ימשיכו לעבוד יחד כדי לקדם שלום ויציבות באזור". הוא פנה לריבלין, שיעזוב את בית הנשיא בחודש הבא: "החרטה היחידה שלי היא שאתה עוזב". ריבלין הגיב: "שמונה שנים זה יותר מדי, עשיתי כמיטב יכולתי".
9 צפייה בגלריה
ריבלין בכניסה לבית הלבן
ריבלין בכניסה לבית הלבן
ריבלין בכניסה לבית הלבן
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
בידן וריבלין
בידן וריבלין
(צילום: חיים צח, לע"מ)
9 צפייה בגלריה
בידן וריבלין
בידן וריבלין
(צילום: חיים צח, לע"מ)
ביידן הבהיר כי על אף חילופי הממשל בתחילת השנה ארה"ב תחתיו "תומכת לגמרי בנורמליזציה עם מדינות המפרץ ואפריקה", מהלך שקודם בתקופת קודמו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
ריבלין אמר לאחר מכן כי הוא "נרגש ונלהב להיות פה שוב בבית הלבן". לדבריו, "לישראל אין חברה ובעלת ברית קרובה יותר. אתם החברים הכי טובים שלנו והקשרים בין העמים מבוססים על השותפות בערכים של דמוקרטיה וליברליזם, אנחנו יכולים מדי פעם לא להסכים, אבל אנחנו סומכים עליכם". במהלך הפגישה, ביקש ריבלין למסור לביידן מסר מנכדותיו. בתו של הנשיא, ענת, אמרה לביידן שבנותיה מבקשות להודות לו על מה שהוא עושה למען המאבק בשינוי האקלים ולשמירה על כדור הארץ. ביידן התרגש מהדברים.
9 צפייה בגלריה
הנשיא ריבלין בתום פגישתו עם ביידן
הנשיא ריבלין בתום פגישתו עם ביידן
ריבלין בתום הפגישה עם ביידן. "סוגיית הסכם הגרעין רחוקה מהכרעה"
(צילום: AFP)
בתום פגישתו עם ביידן, אמר הנשיא ריבלין כי הפגישה הייתה מעמיקה ומפורטת, ועסקה בנושאים שמעסיקים את ארה"ב ואת המזרח התיכון כולו. "מצאנו בבית הלבן חבר אמת של מדינת ישראל", אמר הנשיא. "מצאנו היענות לבקשות ולדרישות שלנו לפקיחת עין בכל מה שקשור להסכם המתגבש עם איראן. הדברים עוד רחוקים מהכרעה והנשיא הבהיר את עמדותיו ושמע את עמדותינו". ריבלין הוסיף כי ביידן סבור שהוא צריך להזמין את ראש הממשלה החדש נפתלי בנט מהר ככל האפשר, "כדי לתאם עניינים בנוגע להמשך הדרך".
לפני הפגישה צייץ הנשיא האמריקני בטוויטר: "אני מצפה להדגיש את עוצמת היחסים בין שתי מדינותינו ולפעול יחד להשגת ביטחון ויציבות באזור".
9 צפייה בגלריה
ריבלין בכניסה לבית הלבן
ריבלין בכניסה לבית הלבן
"לאיראן לא יהיה נשק גרעיני במשמרת שלי". ביידן
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
ריבלין בכניסה לבית הלבן
ריבלין בכניסה לבית הלבן
"יש לנו חבר גדול בבית הלבן". ריבלין
(צילום: רויטרס)

9 צפייה בגלריה
ריבלין בכניסה לבית הלבן
ריבלין בכניסה לבית הלבן
ריבלין בכניסה לבית הלבן
(צילום: רויטרס)
מבית הנשיא נמסר כי ביידן וריבלין דנו בפגישה במחויבות ארה"ב לביטחון ישראל, ובסיוע ההגנתי של ארה"ב לישראל בימים אלה, אחרי מבצע "שומר החומות" בעזה. ריבלין הודה לביידן על תמיכתו המדינית והצבאית ועל מעורבותו האישית במבצע.
השניים שוחחו גם על איום הגרעין האיראני, וריבלין אמר לביידן שמדובר באיום האסטרטגי החמור ביותר לעולם החופשי. לדברי הנשיא, הקו שאותו מובילה איראן, במיוחד אחרי הבחירות שהתקיימו שם מוקדם יותר החודש, הוא מסוכן וקיצוני. הוא ציין בפני ביידן שהסכם הגרעין בתצורתו הנוכחית מסכן את מדינת ישראל, ואמר לו שירושלים מודאגת מההתעצמות האיראנית בגבולות ישראל, שבאה לידי ביטוי בהתחמשות חיזבאללה בטילים מדויקים ובחימוש חמאס ברצועת עזה.

בהתייחסו לסוגייה הפלסטינית, הבהיר ריבלין לביידן כי בניית אמון היא תנאי לתהליך מדיני וכי העברת הסכסוך לבית הדין הבינלאומי בהאג ולאו"ם הרסנית ליחסים בין ישראל והפלסטינים. הנשיא ריבלין גם הדגיש כי שיקום הרצועה יתאפשר רק מתוך ההבנה כי יש לסיים את סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס. ריבלין גם ציין כי ישראל תשמח ותעריך כל תמיכה אמריקנית בחיזוק מעגל השלום, בהתייחסו להסכמי אברהם.
גורם אמריקני המעורה בדיונים שמתקיימים בממשל ביידן אמר לסוכנות הידיעות AP לפני הפגישה שלנשיא ארה"ב אין תקוות גדולות באשר לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. הגורם ציין כי אנשי ממשל ביידן מתחילים כעת בבניית קשרים מחודשים עם הרשות הפלסטינית אחרי ההתרחקות של ממשל טראמפ ממנה.
בהמשך הלילה, נפגש הנשיא ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. לשניים יש קשר ארוך שנים, ושניהם ציינו שהם מאושרים להיפגש שוב. "זה עונג עבורי לארח אותך, כמי שמעריכה את הנהגתך זה זמן רב", אמרה פלוסי לריבלין לפני פגישתם. "התמיכה בישראל בקונגרס תמיד הייתה עזה ודו-מפלגתית. היא תמשיך להיות כך לאור הערכים המשותפים שלנו ולאור העניינים הביטחוניים המשותפים".
9 צפייה בגלריה
הנשיא ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי
הנשיא ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי
ריבלין עם פלוסי. "גם כשהשלטון מתחלף המחויבויות נותרות"
(צילום: AP)
ריבלין השיב לה: "לישראל אין ידידה טובה יותר מארה"ב. הקשרים המיוחדים בין שתי המדינות תמיד היו מבוססים על ערכים משותפים של דמוקרטיה וליברליזם. לידידות יכולים להיות חילוקי דעות לעיתים. זה לעולם לא יסכן את מערכת היחסים הקרובה שלנו. המשימה המשותפת שלנו חוצה את גבולות המפלגות. גם כששלטון מתחלף, המחויבויות שלנו אחת כלפי השנייה נותרות".
במהלך השנים שבהן ריבלין שימש כנשיא המדינה כיהנו בארה"ב שלושה נשיאים: ביידן, ברק אובמה ודונלד טראמפ. עם כולם עמד ריבלין בקשר שוטף וביקר בארה"ב בינואר 2015, בדצמבר 2015, בנובמבר 2017 וביקורו זה הוא החותם. בהמשך ייפגש הנשיא היוצא ריבלין גם עם יוסף אל-עוטייבה, שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון, ויודה לו על תרומתו ל"הסכמי אברהם".
בתוך כך, בימים האחרונים מתקיימים מגעים בין לשכת ראש הממשלה נפתלי בנט ובין הבית הלבן כדי לתאם ביקור ראשון של בנט בוושינגטון ופגישה עם הנשיא ביידן. הפגישה תצא אל הפועל ככל הנראה בחודש הבא או באוגוסט. בבית הלבן אמרו אמש כי ביידן מצפה לפגישה עם בנט, אך עדיין לא נקבע תאריך.
פורסם לראשונה: 22:49, 28.06.21