מצעד החיים, אחד האירועים המרכזיים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יתקיים השנה במתכונת וירטואלית בשל מגפת הקורונה. השנה יעסוק המצעד בנושא הרפואה בשואה.
האירוע יחל ביום השואה ב-15:00 ויועבר בשידור חי ב-ynet. עשרות משתתפים מרחבי העולם יצולמו בטכנולוגיית הדמיה תלת-ממדית כשהם מניחים שלט זיכרון על מסילת הרכבת בין אושוויץ לבירקנאו.
9 צפייה בגלריה
מצעד החיים אושוויץ פולין
מצעד החיים אושוויץ פולין
מצעד החיים ב-2019. הפעם הוא יהיה וירטואלי בגלל הקורונה
(צילום: EPA)
את המצעד יובילו נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרב ישראל מאיר לאו ויו"ר הסוכות היהודית יצחק הרצוג. באירוע ישתתפו רופאות ורופאים מישראל שעומדים בחזית המאבק בקורונה. שתיים מהמשתתפות, פרופ' גליה רהב מבית החולים שיבא בתל השומר ופרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב – ממובילות המאבק בקורונה – הן דור שני לרופאים בשואה.
פרופ' מטות סיפרה: "אמי חלמה להיות רופאה, התחילה ללמוד וברחה בגלל האקציות. את המלחמה היא שרדה בבור שבו הוסתרה. היא היחידה ששרדה מכל המשפחה וקראה לעצמה 'בוגרת שואה'. אחרי המלחמה היא המשיכה את לימודי הרפואה, ואת ההסמכה קיבלה אחרי שעלתה לישראל והשלימה את לימודי הרפואה באוניברסיטה העברית כרופאה היחידה במחזור. אני צועדת במצעד החיים בשביל אמא שלי".
9 צפייה בגלריה
פרופ' גליה להב
פרופ' גליה להב
פרופ' גליה רהב והשלט שאותו "תניח" על המסילה בטקס הווירטואלי. "אם אני רוצה לחיות אני חייבת להיות רופאה"
9 צפייה בגלריה
פרופ' עידית מטות
פרופ' עידית מטות
פרופ' עידית מטות והשלט שתציב
9 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש והשלט שיציב
פרופ' רהב, בת להורים שהיו שניהם רופאים בתקופת השואה, אמרה: "היה לי ברור מגיל שנתיים שאהיה רופאה". היא סיפרה כי אביה היה הרופא של הפרטיזנים. "אני צועדת במצעד החיים לזכר משפחתי שנרצחה ולזכר הרופאים בשואה".
גם פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, ישתתף בטקס הווירטואלי. "אני צועד לזכר הרופאים והאחיות שהצילו חיים בשואה, לזכר אבי שחווה את התופת בצעדת המוות ושרד – ולזכר משפחתו שנרצחה בשואה", אמר. שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים, הוסיף כי "הרופאים והאחיות בשואה היו קרן אור באפלה, רבים מהיהודים שניצלו חיו בזכות גבורתם".
9 צפייה בגלריה
אלי בין
אלי בין
אלי בין, מנכ"ל מד"א
9 צפייה בגלריה
פרופ' עופר מרין
פרופ' עופר מרין
פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק
9 צפייה בגלריה
חיים פרוינד
חיים פרוינד
חיים פרוינד, מנכ"ל עזר מציון
9 צפייה בגלריה
ד"ר שלומי קדוש
ד"ר שלומי קדוש
ד"ר שלומי קדוש, מנכ"ל סורוקה
בתי חולים מישראל, ובהם סורוקה, שיבא, איכילוב ושערי צדק הצטרפו גם הם למצעד השנה, כמו גם ארגוני ההצלה והסיוע מגן דוד אדום ועזר מציון.