החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להגביל את עלייתם של ערבים-ישראלים להר הבית ברמדאן, לדרישת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מעמידה את השניים בפני קשיים משפטיים, גם לאור עמדת מערכת הביטחון שכלל לא המליצה לנהוג בצעד כזה. במערכת הביטחון קיימת תמימות דעים בנושא - ושם אף שיגרו מסר אזהרה לפיו הגבלות בהר יפגעו ביחסים עם מדינות סוניות בזמן המלחמה, ויביאו לתסיסה של המוסלמים בשני צידי הקו הירוק.

במערכת הביטחון גורסים שסכנה ביטחונית ממשית טמונה באיסור או הגבלת עלייה של מוסלמים להר הבית ברמדאן. העמדה מתחברת לפעם האחרונה שבה זה קרה - במאי 2021, במהלך מבצע שומר החומות - אז ישראל גלשה למהומות חסרות תקדים בעורף. גורמי ביטחון העבירו אזהרה חמורה לדרג המדיני: אל-אקצא יאחד את המוסלמים נגד ישראל בשני צידי הקו הירוק, במזרח התיכון כולו ויפגע ביחסים הקריטיים בזמן מלחמה מול מדינות סוניות מתונות כמו מצרים וירדן, איחוד האמירויות וקטאר, שלחלקן יש חלק משמעותי במו"מ לעסקת שחרור חטופים ולגיבוש שלטון חלופי לחמאס ביום שאחרי המלחמה.
במערכת הביטחון, שאחראית על הפלסטינים ביהודה ושומרון, המליצו על הגבלת מתפללים חלקית בהר הבית בחג – מעל גיל 60 לגברים ומעל גיל 50 לנשים, אחרי שנים של הקלות נרחבות יותר. לאור המציאות הביטחונית הוחלט לצמצם את הכמות אך לשוות מראה של שימור הסטטוס קוו בהר. בדיון אמש הוסכם כי תוגבל עליית ערבים-ישראלים, אך טרם הוכרע מה יהיה הגיל שממנו ניתן יהיה לעלות להר הבית, ומה יהיה מספר העולים. בדיון גם לא הוכרעה שאלת הגבלת הפלסטינים - למעט החלטה שלפיה עלייתם תוגבל.

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
נתניהו. "החלטה מאוזנת שמאפשרת חופש פולחן במגבלות צורכי הביטחון"
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
"סינוואר נכשל בניסיון שלו ללכד זירות נגד ישראל בשבעה באוקטובר, וערביי ישראלי והפלסטינים באיו"ש נותרו בצד ולא הצטרפו למערכה. פגיעה באל אקצא למוסלמים זה קו אדום שיפרוץ את המתיחות שגם כך קיימת ביתר הזירות שאינן עזה. זה בבחינת חבית חומר נפץ שישראל מתנדבת להדליק", ציינו גורמי ביטחון.
מלשכת ראש הממשלה מסרו אמש, שעות אחרי הפרסומים לגבי ההחלטה: "ראש הממשלה קיבל החלטה מאוזנת שמאפשרת את חופש הפולחן במגבלות צורכי הביטחון שנקבעים ע"י גורמי המקצוע".

קשיים משפטיים

בדיון אצל נתניהו השתתפו חברי קבינט המלחמה, לצד בן גביר, ישראל כ"ץ ויריב לוין. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הזהירה מפני קשיים משפטיים בהטלת מגבלות גורפות כאלה על אזרחים ישראלים, ואמרה כי לא בטוח שהדבר אפשרי מבחינה חוקית. נושא עליית האזרחים להר הבית חוסה תחת שיקולי מדיניות הממשלה, שמירת הביטחון והסדר הציבורי - אך הוא עומד מול שני ערכים חוקתיים - חופש הדת וחופש הביטוי.
אם תחליט הממשלה לקדם את ההגבלות על האזרחים הערבים-ישראלים, ייתכנו עתירות לבג"ץ - ולהן תידרש היועמ"שית להגיב. לפני כל תגובה, היא אמורה לקבל את עמדת שב"כ - ובה הערכת המצב וההערכות סביב מידת אי-הסדר, המהומות או הסכנה שתיגרם לחיי אדם אם תימנע עליית ערביי ישראל להתפלל בהר. לצד זאת, הערכת מצב צריכה לכלול גם נתונים שמעלים כי אכן קיימת הצדקה להגבלות כאלה על אזרחי מדינת ישראל. אלא שעמדת מערכת הביטחון, כאמור, מנוגדת לזו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שביקש להטיל הגבלות.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
היועמ"שית בהרב-מיארה. לא חייבת לייצג בבג"ץ
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
יחד עם זאת, גורמים משפטיים הבהירו שלמרות שלאזרחי המדינה יש חופש ביטוי ותנועה כמעט בלתי מוגבלים, הרי שאם יש חשש לגרימת סכנה ביטחונית, בעיקר בימים מתוחים, השיקול הביטחוני גובר על השיקול הפוליטי - ועל כן, אם שב"כ יציג אזהרה מפני מהומות - היועמ"שית עשויה לקבל את עמדתו. בכל אופן, היועמ"שית יכולה לבחור שלא להגן על הממשלה בבג"ץ אם זו תחליט לפעול בניגוד לעמדתה.
במשטרה, נזכיר, הציעו לקראת הדיון להגביל את כניסתם של ערבים ישראלים מגיל 50 ומעלה, ואילו במערכת הביטחון הציעו שלא להגביל כלל את עליית ערביי ישראל להר. בכל הנוגע לפלסטינים, במשטרה הציעו להגביל את הכניסה לאזור גיל 60.
הרמדאן צפוי לחול בין 10 במרץ ל-9 באפריל, ולאורכו ארבעה ימי שישי שבהם עלייה מרכזית להר הבית. השישי הראשון של הרמדאן יחול ב-15 במרץ, והאחרון ב-5 באפריל. על כן, ההחלטה הסופית צפויה להתקבל בעוד כמה שבועות - ועד אז גם תיתכן פשרה מידתית על מספרי העולים להר ועל ההגבלות ככלל בין השר בן גביר לבין מערכת הביטחון.

טיבי: לדון באו"ם

בחברה הערבית הביעו זעם נוכח ההחלטה המסתמנת, לפיה יוטלו הגבלות על עליית האזרחים הישראלים. ראש ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, מוחמד ברכה, אמר: "נתניהו כנראה החליט לספק את תאוותיו של בן גביר בכל מה שנוגע להבערת אש ופתיחה במלחמה נגד האזרחים הערבים בצד המלחמה שמתקיימת נגד הפלסטינים בעזה ובגדה. זה דבר מאוד מסוכן, זהו צעד מאוד חמור שפוגע בחופש הדת וחופש הפולחן".
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי, יאיר לפיד
אחמד טיבי, יאיר לפיד
טיבי. קורא לסנקציות על בן גביר
(צילום: שלו שלום)
לדבריו, "זו החלטה שלא יכולה לעבור ואני קורא גם לציבור הערבי וגם לכל הכוחות הדמוקרטים בישראל להתאחד נגד הפירומניה שמתנהלת בתוך הממשלה מצד אחד וגם לכל העולם הערבי והעולם המוסלמי והעולם הנאור לעמוד מול הטירוף הנוסף לטירוף שקיים, שמנהלת ישראל בעזה".
ח"כ אחמד טיבי אמר כי מדובר ב"החלטה כהניסטית של נתניהו", והוסיף: "זוהי פגיעה בוטה בחופש הפולחן שישראל התהדרה בו שלא בצדק מול העולם. הגיע הזמן שהנשיא ביידן יטיל סנקציות על בן גביר עצמו. האיסור על מוסלמים הן מהגדה והן מתוך הקו הירוק להתפלל במסגד אלאקצא בחודש הרמדאן הקדוש ראויה שתידון באו"ם. אנחנו נפנה לשגרירים ולנציגים בינלאומיים כדי לבטל את ההחלטה הזו".
אזרחים בחברה הערבית כינו את ההחלטה "קו אדום", וטענו: "החליטו לפגוע בנו כדי לכסות על הכישלון לאור מה שהתרחש ב-7 באוקטובר".
פורסם לראשונה: 23:18, 18.02.24