הזנחה במוצב צה"ל בדרום הר חברון: לוחמי מילואים שהגיעו בימים האחרונים למוצב מחלקתי בכניסה לעיירה הפלסטינית בני נעים, הנמצאת בין היישוב פני חבר לעיר חברון, נדהמו לגלות תנאים מחייה נוראיים - מהם סבלו לאורך תקופה ממושכת גם חיילים קודמים ששהו במקום - ובעיקרם לוחמים סדירים.
לפי תמונות וסרטונים שהגיעו ל-ynet וצולמו במקום בשבוע שעבר, רצפת השירותים בבסיס המבצעי הקטן נראית שבורה, וב"חדר המגורים", בהם לנים הלוחמים, יש בקעים שלמים ברצפה והתפרקות בקצוות המחברים אותה עם הקירות. כדי להשלים ניתוק זה, מולאו הבקיעים הללו בשקיות אשפה דחוסות.
בנוסף, קירות החדרים המעופשים מלאים בטחב ובפטרת, בעיקר מתחת למזגן שמט ליפול - ובקושי פועל מבחינת צינון החדר בימים כה חמים - לפי עדויות החיילים. גם המטבח הזמני והקטן המשמש את הלוחמים סובל מטינופת - תקרה "תפורה" באלתור מהתפרקות קודמת, לצד חתולים שהפכו להיות דיירי קבע בתוכו. פח האשפה של המוצב מסוג "צפרדע", הנמצא בקרבת החיילים, היה מלא וגדוש באשפה.
12 צפייה בגלריה
לכלוך והזנחה קשים במוצב לוחמים בדרום הר חברון
לכלוך והזנחה קשים במוצב לוחמים בדרום הר חברון
רצפה שבורה, לכלוך ואשפה. מוצב "בני נעים"
בעקבות תלונת החיילים לאתר ynet, בצה"ל מיהרו להבטיח כי המוצב ינוקה בתוך ימים אחדים ואף יעבור שדרוג. יצוין כי מפקדי גזרה מרחביים בצה"ל, בהם מח"ט/מג"ד גזרתיים או סגניהם, נוהגים אחת לשבוע לפחות, בעיקר בסופ"שים בהם הם סוגרים שבת כוננות, לסייר בין המוצבים השונים כדי לראות אם יש בהם מחסורים או תקלות.
התעלמות מהתנאים במוצב "בני נעים", עמדה צבאית מרוחקת יחסית בקרבת גב ההר, השוכנת מזרחית לציר 60 ולמוקדים מרכזיים יותר בגזרת חברון, מעלה תהיות ושאלות על תשומת הלב - או חוסר תשומת הלב -שמעניקים מפקדי גזרת חטמ"ר יהודה לתנאי הלוחמים בבסיסים היותר נידחים בגזרה.
בשנה האחרונה החלו בצה"ל לשפץ מוצבים ישנים בתוכנית שתוקצבה במיליוני שקלים, לרווחת הלוחמים, והתמקדו תחילה במוצבים רחוקים כמו בערבה וברמת הגולן, שסבלו שנים מהזנחה מופקרת. קבלני השיפוץ הופתעו לגלות חדרי מגורים שהתפרקו ברגע, תוצר של הזנחה לאורך שנים.
עם זאת, בשנים האחרונות החמירו והחריפו בצה"ל את האזהרות והאיומים כלפי חיילים - ובפרט לעבר לוחמים סדירים - שמא יתלוננו לגורמים חיצוניים על תנאי שירותם, כדי שתדמית הצבא לא תיפגע. איומים אלו כללו אזהרות משליחה לכלא והטלת עונשים אחרים, בעיקר אם יתלוננו לגורמי עיתונות. החלופה היחידה ש"אושרה" לחיילים היא להתלונן רק בפני מפקדיהם, שלרוב בעצמם סבלו מתנאים גרועים דומים.
12 צפייה בגלריה
לכלוך והזנחה קשים במוצב לוחמים בדרום הר חברון
לכלוך והזנחה קשים במוצב לוחמים בדרום הר חברון
החלופה היחידה ש"אושרה" לחיילים - להתלונן רק בפני מפקדיהם. ההזנחה במוצב "בני נעים"
מוצב "בני נעים" נאלץ אפוא "לחכות" ללוחמי מילואים שיגיעו לתעסוקה מבצעית של שבועיים-שלושה בגזרה, כדי שאלו יתלוננו ללא חשש. "אני לא מבין איך לוחמים סדירים יכלו לשרת ככה במשך חודשים ארוכים, אולי שנים", סיפר ל-ynet לוחם במילואים שהגיע לגזרה. לדבריו, "כשאני הייתי חייל בשירות סדיר, לא איימו על חיילים כדי שלא יתלוננו לגורמים חיצוניים על בעיות. כנראה שמגיעים למצב כזה כשיחסי הציבור והתדמית חשובים יותר". הוא הוסיף: "מדובר במוצב שאחראי על הגנת כביש צדדי המוביל ליישוב יחסית מבודד, ובמיקום הזה היו פיגועי ירי רבים בעבר. מוציאים מהמוצב הזה פעילויות מבצעיות כחלק מהמשימה, אבל התנאים כאן לא ראויים לשהייה".
מדובר צה"ל נמסר: "בעיית התנאים במוצב מוכרת ומטופלת. בימים אלו עובדים במוצב צוותי ניקיון, ומבוצעות במקום עבודות צביעה ועבודות לשיפור התנאים במוצב כפתרון זמני. בתחילת השבוע הקרוב יוחלפו מכולות המגורים והמטבח במכולות חדשות".