שר המשפטים גדעון סער יצא בביקורת חסרת תקדים נגד יחידת התביעות המשטרתית, שמנהלת 90% מכתבי האישום שמוגשים נגד אזרחי המדינה, ופנה היום (רביעי) במכתב דחוף ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בבקשה לערוך בדיקה מקיפה על התנהלות היחידה.
לדברי סער, היחידה מנצלת באופן מופרז את האפשרות לעצור אזרחים עד תום ההליכים, ומתנהלת בחוסר שקיפות ובהיעדר פיקוח מספק. "למדיניותה ולהתנהלותה של היחידה השפעה מכרעת על העומסים בבתי המשפט", כתב שר המשפטים במכתב ליועצת המשפטית לממשלה והוסיף כי המשטרה פוגעת בחירותם של חשודים ונאשמים ובתכליתו וביעילותו של ההליך הפלילי כולו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לא מרוצה מהתנהלות יחידת התביעות של המשטרה. שר המשפטים סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים סבור כי יש לבדוק את פערי מדיניות ההעמדה לדין של המשטרה - שמחמירה מדי לטעמו - לבין זו של הפרקליטות. לדבריו, אחד הגורמים להימשכות ההליכים במעצרים ובתיקים פליליים הוא העומס הרב על שירות המבחן וקציני שירות המדינה שעוסקים בהכנת תסקירי מעצר. מנתונים שהובאו בפני השר עלה כי בתחום השיפוט של מחוז ירושלים במשטרה ממתינים החשודים במשך שלושה חודשים לתסקירי מבחן.
עוד כתב כי מלבד הפערים בהימשכות ההליכים בפרקליטות המגישה כתבי אישום רק בתיקי פשע לבין התביעה המשטרתית, גם אחוז התיקים הנסגרים על ידי הפרקליטות גדול יותר לעומת המשטרה. "האם אמות המידה להעמדה לדין ביחידת התביעות אינה מחמירה מזו הקיימת בפרקליטות, כך שעניינים הנתפסים בעיני הפרקליטות כזוטי דברים מובילים ביחידת התביעות להגשת כתבי אישום?", כתב השר.
הוא הזכיר כי למרות האפשרות הקיימת בחוק מהשנים האחרונות, שבה ניתן להגיש הסדר מותנה בעבירות קלות כתחליף להליך הפלילי, לא הורידה את מספר כתבי האישום שהוגשו על-ידי המשטרה, ואמר כי "נתונים אלה מעלים חשש כי יחידת התביעות עושה שימוש בהסדר מותנה במקרים שבעבר הייתה סוגרת את התיק, ואילו במקרים גבוליים שלשמם יועד ההסדר המותנה היא מוסיפה להגיש כתבי אישום ולנהל הליכים פליליים".
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
התבקשה לבחון את יחידת התביעות - עם המלצה לרפורמה מבנית. היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה
(צילום: מוטי קמחי)
סער מתח ביקורת חריפה גם על מספר הבקשות למעצר עד תום ההליכים המשפטיים, ואמר כי רק בשנת 2020 הגישה יחידת התביעות יותר מ-14 אלף בקשות שכאלה. "אמנם מדובר בירידה ביחס לשנים קודמות, אך נדמה שמדובר בנתון גבוה מדי", כתב השר והדגיש כי במשטרה מגישים בקשה להארכת מעצר עד תום ההליכים בכ-40% מהתיקים שבהם הוגשו לבסוף כתבי אישום, גם כשמדובר בעבירות קלות יחסית. סער השווה את הנתון עם הפרקליטות - שעוסקת בתיקים חמורים יותר שכוללים גם פשעים חמורים כמו רצח ואונס - ושם מוגשות בקשות מעצר עד תום ההליכים בכ-54% מהמקרים.
בעניין השקיפות, סער כתב כי בעוד שהדוח השנתי של הפרקליטות מתפרסם באופן מפורט וכולל נתונים סטטיסטיים, המשטרה לא מספקת את המידע המדובר ולא מפרסמת את אחוז ההרשעות וסגירות התיקים מדי שנה. הוא ציין כי הביקורת על יחידת התביעות אינה חדשה, ולכן יש צורך בפיקוח הדוק יותר על עבודתה - ואף לבצע רפורמה מבנית בהקדם. "התארכות ההליך הפלילי, העומס המוטל על שירות המבחן והצפיפות במתקני המעצר אינם מאפשרים לנו להשתהות בעניין זה", כתב השר וביקש מבהרב-מיארה לבחון את בקשתו בהקדם.