במשרד הפנים החליטו לראשונה, לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, לחשוף בפני הציבור את הזיקה בין הסיעות המקומיות לאלו הארציות.
סיעות מקומיות רבות ממנפות את הזיקה ונושאות את השם של הסיעה הארצית כדי לקבל את האהדה וההזדהות מהבוחרים הפוטנציאליים. אולם, יש מקרים שבהם סיעות - שעל פניו עצמאיות - נושאות שם שלא מרמז על השתייכות לסיעות הארציות שאליהן יש להן זיקה. השייכות הפוליטית מטושטשת ולציבור אין מושג ודרך לדעת זאת. הזיקה מתבססת גם במצב שבו יש אפילו חבר אחד המשתייך לסיעה הארצית, או במקרה שהסיעה מקבלת מימון מהמפלגה הארצית. כעת באתר משרד הפנים ניתן לראות כאן את אותן זיקות.
1 צפייה בגלריה
העיר רחובות
העיר רחובות
שלטי בחירות ברחובות
(צילום: שאול גולן)
כך למשל סיעת "טבעונים" בקריית טבעון היא בעלת זיקה לליכוד, וסיעת "תושווים" באשדוד היא בעלת זיקה ליש עתיד, כמו גם סיעת "קהילה" בבאר שבע.
כמו כן, קיימות סיעות משולבות עם מועמדים בעלי זיקה לשתי מפלגות - וגם אלו מפורטות על ידי משרד הפנים. סיעת "חינוך לנער" בבית שאן למעשה בעלת זיקה גם לדגל התורה וגם לש"ס; "הרשימה המאוחדת" בביתר עילית בעלת זיקה הן לליכוד והן לעוצמה יהודית; סיעת "מאמינים" בבת ים כבר מאחדת שלוש מפלגות - דגל התורה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית; "צעירים פלוס" בחולון היא איחוד של סיעה עצמאית ושל כחול לבן; "דרך חדשה" בטירת הכרמל בעלת זיקה למפלגת העבודה, ואילו "דרך חדשה" ביקנעם עילית בעלת זיקה לעבודה, אך גם לתקווה חדשה.
בירוחם למשל, סיעת "מחל" - שמשתמשת בשם מפלגת האם וכמובן בעלת זיקה לליכוד - היא גם בעלת זיקה לעוצמה יהודית, דבר שלא עולה משם הסיעה בשום צורה; חברת הכנסת לשעבר אורנה ברביבאי רצה לראשות העיר תל אביב תחת השם "יש עתיד והתלאביבים", שלה כמובן זיקה כמובן, אך גם לישראל ביתנו.
על כן, יחידת הפיקוח הארצי על הבחירות המקומיות במשרד הפנים חושפת עבור הציבור את הזיקות שבין רשימות המתמודדות בבחירות המוניציפליות הקרובות לבין סיעות האם והמפלגות בכנסת.
בקובץ מיוחד שהועלה לפורטל הבחירות מפורטות כל הזיקות בין הרשימות המקומיות למפלגות הארציות, גם במקרה ששם הרשימה המקומית אינו מרמז על זיקתה למפלגה ארצית. בחשיפת הזיקות מפרט משרד הפנים גם רשימות מקומיות "משולבות" - רשימות שרק לחלק מהגורמים המקומיים שמרכיבים אותן קיימת זיקה למפלגה או סיעת-אם. המטרה היא כאמור להגביר את השקיפות כלפי ציבור הבוחרים.