כ-100 קילומטרים מהגבול עם איראן: אמצעי אבטחה חסרי תקדים מלווים את ביקורו הממלכתי של נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו בירת אזרבייג'ן. היחידה לאבטחת אישים בשב"כ הקצתה מספר חריג של מאבטחים ללוות את הנשיא והאבטחה הישראלית נקטה צעדים שלא נראו בעבר. מספר בתי מלון נבחרו לאירוח הנשיא ומשלחתו, ומתוכם נבחר אחד ברגע האחרון כדי לבלבל את האויב ופמליית הנשיא הונחתה באופן חסר תקדים שלא להשתמש בטלפונים ניידים ברשת סלולרית מקומית מחשש שהאיראנים יאכנו את מיקומם.
השלטונות האזרים הקצו אלפי שוטרים וחיילים ללוות את הנשיא הרצוג ואזורים שלמים בבאקו נסגרו. מאחורי הקלעים היו ויכוחים עזים בין השב"כ לבית הנשיא ולאזרים על שינויים בלוח הזמנים של הנשיא, כולל סיור בעיר העתיקה בבאקו שגרם לכאב ראש מבחינת אבטחתו.
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים ל נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו
קבלת פנים ל נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו
הנשיא הרצוג והנשיא אלייב
(צילום: חיים צח/לע"מ)
אמצעי האבטחה החריגים ננקטו בשל החשש הכבד, גם בישראל וגם באזרבייג'ן, שאיראן תנסה לשבש את הביקור בשל הזעם שלה על ההתחממות היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן, מדינה מוסלמית שיעית, שלה גבול משותף עם איראן ומתיחות דיפלומטית עזה.
לאיראנים יש סיבה טובה מאוד להיות מודאגים - בשקט שקט נרקם ציר ישראלי-טורקי-אזרי שמכוון נגד טהרן. מומחים טענו שהפיוס בין ישראל לטורקיה, אפשר לאזרים לחמם את היחסים שלהם עם ישראל עד לרמה הגבוהה ביותר, לרבות פתיחת שגרירות אזרבייג'ן הראשונה בישראל מאז כינון היחסים ב-1992. במרכז באקו נתלו דגלי ישראל לצד דגלי אזרבייג'ן, והאזרים כבר לא מתביישים בקשר עם ישראל ולא מוטרדים מכך שהאיראנים יכעסו.
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים ל נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו
קבלת פנים ל נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו
השר ארבל חתם על הסכם בתחום הבריאות בין המדינות
(צילום: חיים צח/לע"מ)
המפגש ההיסטורי בין הנשיא הרצוג ונשיא אזרבייג'ן אלייב שנערך בארמונו "זגולבה" על גדות הים הכספי, עסק בהעמקת וחיזוק קשרי הידידות והיחסים האסטרטגיים בין המדינות. השם איראן הוזכר פעמים רבות בשיחה וסוכם על הגברת הקשרים הביטחוניים.
הנשיאים בחנו את שיתוף הפעולה בין המדינות, שהתפתח במיוחד בענייני אנרגיה וביטחון, והביעו רצון להרחיב ולגוון את הקשרים גם לנושאים אחרים. בין היתר נידונו אפשרויות להגברת שיתופי הפעולה בתחומי בריאות, חקלאות, אנרגיה, תיירות וסייבר. שר הבריאות משה ארבל, שהצטרף למשלחת, חתם על הסכם שיתוף פעולה בתחום הבריאות.
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים ל נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו
קבלת פנים ל נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו
קבלת הפנים לנשיא הרצוג באזרבייג'ן
(צילום: חיים צח/לע"מ)
בדיון עלתה היוזמה להשקעות אזריות בשוק הגז בישראל, וכן היוזמה להקמת מתקני התפלה באזרבייג'ן על ידי חברות ישראליות מובילות, כחלק מהמאמץ האזרי להיאבק במצוקת המים הגוברת במדינה. נשיא אזרבייג׳ן הדגיש את הרצון והצורך לשתף פעולה בתחום ביטחון הסייבר עם ישראל, והשניים הסכימו לפעול במשותף להגדלת כמות הטיסות הישירות השבועיות בין המדינות שכיום עומדות על ארבע בלבד.
בפתח הפגישה ניגנה תזמורת צבאית אזרית את המנון התקווה. זה לא עניין של מה בכך שתזמורת צבאית של מדינה מוסלמית שיעית מנגנת את המנון המדינה היהודית. הנשיא אלייב העניק כבוד לקהילה היהודית האזרית והזמין לארוחת הצהריים החגיגית את ראשי כל הקהילות היהודיות והציג אותם לנשיא הרצוג תוך שהוא מפגין בקיאות בעדות השונות.
הנשיא הרצוג נשא דברים, ואמר: "לבקר באזרבייג'ן זו הגשמת חלום עבורי ועבור אזרחי המדינה שלי. הביקור הזה מאוד חשוב לישראלים וליחסים המשותפים בין העם האזרי לעם ישראל. היחסים בינינו מבוססים על שורשים עמוקים, הקהילה היהודית קיימת כאן כבר מאות שנים ותרמה רבות לסיפור של אזרבייג'ן בעולם כולו.
"האסטרטגיה והחזון המשותפים שלנו מבוססים על עשיית טוב באמצעות דיאלוג כנה ופתוח בין יהודים למוסלמים, חזון שאפשר לחלום עליו וגם לראות אותו", הוסיף הרצוג. "זהו לא סוד שמדינתכם היא מוסלמית עם רוב שיעי ועדיין האהבה והחיבה שיש בין מדינותינו מהוות דוגמא איך אנחנו יכולים לשנות את העולם ולהתקדם קדימה".
4 צפייה בגלריה
קבלת פנים ל נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו
קבלת פנים ל נשיא המדינה יצחק הרצוג בבאקו
הנשיא הרצוג והנשיא אלייב. "הביקור מדגים את השותפות בין המדינות"
(צילום: חיים צח/לע"מ)
הנשיא אלייב השיב במילים חמות, ואמר: "הביקור שלך מדגים את הקרבה והשותפות בינינו, ואני בטוח שהוא יחזק את הקשרים בינינו. פתיחת השגרירות האזרית בישראל השנה תאפשר להעלות את הקשרים עם ישראל לגבהים נוספים, ובמקביל תיצור הזדמנויות נוספות לייצר אינטראקציה קרובה יותר בין שני העמים, אנחנו רוצים ללמוד ולהשתמש בניסיון החיובי של ישראל בתחומים שונים".
"אחד התחומים הבולטים הוא תחום הביטחון בסייבר, אנחנו שמחים מאוד שעכשיו ישנו שיתוף פעולה בין המדינות", הדגיש הנשיא אלייב. "היום זה לא סוד שביטחון בסייבר הוא משמעותי, ובהחלט היכולות של החברות הישראליות בתחום יועיל לנו. ילידי אזרבייג'ן בישראל בונים גשרים בין המדינות, זו דוגמה לכך שאין הבדלים בינינו וההיסטוריה הארוכה והעתיקה עוברת בין האומות שלנו".
את יום הביקור הראשון נעל הנשיא הרצוג באירוע קבלת פנים לכבוד יום העצמאות ה-75 של ישראל במרכז התרבות על שם היידר אלייב, אחד המבנים המרשימים ביותר בעולם בשל קימוריו הגיאומטריים שעוצב בדוגמת החתימה של הנשיא המנוח. באירוע השתתפו 400 בני אדם, בהם יו"ר הפרלמנט, שרים וחברי פרלמנט, חברי הקהילה היהודית ואנשי עסקים.