צה"ל התייחס בצהריים (ראשון) לפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", לפיו מסוקי הקרב של חיל האוויר, שהיו מקורקעים בשל תקלה, התעכבו בהגעתם לאזור המרדף אחר המחבל המצרי שהרג שלושה לוחמים אתמול בגבול עם מצרים - וטען כי הם התארגנו "במהירות רבה". בצבא הסבירו כי החלטת הכוח הרגלי בפיקודם של מפקד האוגדה תא"ל איציק כהן והמח"ט אל"ם עידו סעד לחתור למגע עם המחבל התקבלה כדי "למנוע סכנה נוספת לחיילים ולמטיילים באזור".
4 צפייה בגלריה
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
המפקדים בזירת האירוע, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
סמ"ר אוהד דהן
(באדיבות המשפחה)
באותם חילופי אש עם המחבל נהרג סמ"ר אוהד דהן. בצבא אמרו כי מסוקי הקרב, שהיו מקורקעים, התארגנו "במהירות רבה, תוך קיצור זמן הכוננות המוגדר - כדי לסייע במאמץ לאיתור וסיכול המחבל". לצה"ל הייתה עליונות משמעותית בכוח, באמצעי תצפית באור יום ובכוחות סיוע, ולכן זו היתקלות שהיה צריך לנהל לאט ובזהירות, ולסיים אותה בחיסול המחבל - אפשר גם מהאוויר - ללא נפגעים לכוחותינו. אלא שהוא, כאמור, הצליח להרוג את סמ"ר דהן ולפצוע לוחם נוסף.
המידע שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" העלה כי את המרדף אחר המחבל ניהלו מפקד האוגדה תא"ל איציק כהן, ומפקד החטיבה המרחבית. המחבל התרחק כמעט שני ק"מ מהגבול, לכיוון בה"ד 1, אזור שאליו הגיעו מפקדים רבים. תא"ל כהן הקפיץ סיוע של חיל האוויר, אבל למסוקי הקרב לקח זמן להגיע, והוא החליט להתקדם ולסגור מעגל על המחבל בלעדיהם. בינתיים, בזמן הזה, המחבל הצליח להרוג את סמ"ר אוהד דהן. לבסוף, המח"ט הסתער עם כמה קצינים ולוחמים מגדוד ברדלס, עד שהמחבל חוסל.
4 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
מוצב הר חריף
(צילום: AFP)
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר הבוקר כי מערך מסוקי הקרב היה עדיין מקורקע - אך הוחרג בעקבות הפיגוע. ביום רביעי האחרון הודיע דובר צה"ל על קרקוע המערך בעקבות ממצא טכני חריג שנמצא במהלך בדיקת אחזקה שגרתית למסוק אפאצ'י מדגם "שרף". אז דווח גם כי התגלתה בעיה בלהב של המדחף באחד המסוקים במהלך בדיקה שגרתית - וכי הוחלט על קרקוע מלא של המסוקים, גם לפעילות מבצעית ולכוננות.
בתגובת צה"ל נאמר כי "מפקד חיל האוויר החליט לקרקע את מערך מסוקי הקרב באימונים ובפעילות מבצעית לפני מספר ימים, בעקבות מציאת ממצא טכני חריג שעלול להביא להתרסקות המסוק וזאת עד לסיום החקירה בנושא. בעקבות צורך מבצעי בגבול מצרים במהלך השבת, החריג מפקד חיל האוויר את השימוש במסוקי קרב לטובת מתן מענה התקפי מיידי בגבול. התארגנות טייסת מסוקי הקרב להמראה בוצעה במהירות רבה תוך קיצור משמעותי של זמן הכוננות המוגדר וזאת בכדי לסייע במאמץ לאיתור המחבל ולסיכולו".
עוד נמסר בתגובת צה"ל כי "במהלך שלב איתור המחבל ובעקבות שיקולי זמן ומרחק, החליט מפקד האוגדה שלא להמתין להזנקה של מסוקי הקרב ולחתור למגע על מנת לנטרל את המחבל בזמן המהיר ביותר ולמנוע באופן מיידי סכנה נוספת לחיילים ולאזרחים המטיילים באזור".