1 צפייה בגלריה
יעקב אשר במליאת הכנסת
יעקב אשר במליאת הכנסת
חוששים ממקרים נוספים של הסתה כלפי האוכלוסייה החרדית. גפני ואשר
(צילום:יואב דודקביץ', שלו שלום)
הסתה נגד חרדים תהפוך לעבירה פלילית ותיכלל בחוק נגד הסתה לגזענות: כך החליטה היום (ראשון) ועדת השרים לענייני חקיקה, שאישרה תיקון לחוק העונשין של חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר מיהדות התורה. לטענתם, בכך יושלם החסר בחוק וימנעו מקרי גזענות כלפי אוכלוסייה זו. התיקון לחוק צפוי להגיע להצבעה במליאה בקריאה טרומית כבר ביום רביעי הקרוב.
בדברי ההסבר להצעה מסרו הח"כים כי "אנו עדים לתופעה מתרחבת של הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית. בפרט חמורים המקרים בהם ההסתה מתבצעת על ידי נבחרי ציבור מתוך מטרה לפלג את העם ובכך להשיא רווח פוליטי, תוך פגיעה בציבור שלם ובאחדות העם. לפגיעה זו יש גם השלכות נוספות ובהם השתרשות תופעת הגזענות בחברה כלפי האוכלוסייה החרדית".
לדבריהם, בעקבות הסתה חמורה לגזענות שהתבצעה לאחרונה על ידי נבחר ציבור כלפי האוכלוסייה החרדית, הוגשה תלונה לפרקליטות המדינה. בתשובת הפרקליטות צוין שעל פי הגדרות חוק העונשין יסודות העבירה של ההסתה לגזענות אינם מתקיימים ביחס להתבטאויות כלפי האוכלוסייה החרדית, שכן הגדרות החוק קובעות כגזענות רק מקרים בהם הגזענות היא בשל צבע עור או השתייכות לגזע או למוצא לאומי אתני, והאוכלוסייה החרדית אינה נבדלת בצבעה, גזעה או במוצאה הלאומי-אתני.
בעניין זה יצוין שהאוכלוסייה החרדית אמנם אינה נבדלת בשל צבע עורה וכדומה, אך היא נבדלת בלבושה ובאורחות חייה, כך שאין רציונל להחריגה מהוראות החוק. לדעת הח"כים, מעבר לכך שחוק העונשין בנוסחו כיום, בהתאם לפרשנות פרקליטות המדינה, מאפשר הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית, עולה גם החשש שתשובת הפרקליטות תעודד מקרים נוספים של הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית. זאת משום שהמסיתים יודעים שלא יתנו על כך את הדין. לכן מבקשת המפלגה לשנות את המצב המשפטי.