גורמים אמריקנים אמרו אמש (יום ג') ל"וול סטריט ג'ורנל" כי צה"ל החל להזרים מי ים לתוך מערכת המנהרות של חמאס בעזה, כחלק מהמאמץ שלו להרוס אותה. בעיתון מציינים כי הזרמת המים מהים התיכון אל המנהרות נמצאת בשלביה הראשונים, וכי בכל מקרה זו רק אחת מכמה שיטות שבהן ישראל משתמשת כדי להרוס את המערכת התת-קרקעית.
2 צפייה בגלריה
חיילים ישראלים מראים לתקשורת מנהרה תת-קרקעית שנמצאה מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה
חיילים ישראלים מראים לתקשורת מנהרה תת-קרקעית שנמצאה מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה
צה"ל מציג לתקשורת הזרה מנהרה של חמאס בעזה. יעילות ההצפה עדיין נבדקת
(צילום: AP / Victor R. Caivano)
לפי העיתון האמריקני, דובר מטעם משרד הביטחון הישראלי סירב להגיב על הדיווח, והסתפק באמירה שהפעילות בנוגע למנהרות היא חסויה. גם ברשת CNN דווח על תחילת הפעילות, ונכתב כי "ישראל החלה להציף חלק מהמנהרות".
גורם אמריקני רשמי אמר ל-CNN כי ישראל הודיעה על כך לארצות הברית, וכי היא "בוחנת הצפת חלק מהמנהרות ברצועת עזה באופן מוגבל", על מנת לראות את ההשפעה על רשת המנהרות. לפי הדיווח, ישראל הודיעה לאמריקנים כי היא מקפידה לבחון את נושא ההצפה רק במנהרות שבהן היא מעריכה שלא מוחזקים חטופים. בהמשך, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אישר בעצמו את הדיווח, ואמר כי "מוודאים שלא נמצאים חטופים במנהרות האלו".
לפי גורמים אמריקנים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל", יעילות השימוש במי ים להצפת המנהרות, הכוללות דלתות עבות ומשוריינות, עדיין נבדקת על-ידי ישראל. אותם גורמים הוסיפו כי הצפת המנהרות, שסביר להניח שיידרשו שבועות להשלימה, החלה סביב המועד שבו הוסיפה ישראל עוד שתי משאבות לחמש שאותן התקינה בחודש שעבר, והיא ביצעה מאז כמה ניסויים ראשונים בהזרמת המים.
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועה
צה"ל מפוצץ פירי מנהרות ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בעיתון ציינו את העובדה שגורמים מסוימים בממשל ביידן הביעו בשבועות האחרונים דאגה מהאפשרות שהשימוש במי הים להצפת המנהרות לא רק שיתגלה כלא יעיל, אלא גם יסכן את הספקת מי השתייה וההשקיה בעזה. בין השאר מזכירים שם שב-2015 השתמשה מצרים במי ים להצפת מנהרות בגבול בינה לבין הרצועה, ושלאחר מכן התלוננו חקלאים בסמוך כי גידוליהם נהרסו. מנגד, מדגישים ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים אמריקנים אחרים אומרים שהשיטה עשויה לעזור להרוס חלקים מהמנהרות.
שיטות המוזכרות ב"וול סטריט ג'ורנל" ככאלה שבהן ישראל משתמשת או רוצה להשתמש להריסת המנהרות מלבד הצפתן הן הפצצות מהאוויר, החדרת רובוטים וכלבים וכן שימוש בחומרי נפץ נוזליים.
פורסם לראשונה: 21:08, 12.12.23