שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) אמרה היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי מתחילת המלחמה התקבלו פניות של אלפי יהודים באוקראינה שרוצים לעלות לישראל. לדבריה, "עד עכשיו הנפקנו מאות אשרות, רובן דרך האינטרנט".
לפי נתוני נתיב שבמשרד ראש הממשלה, מתחילת המלחמה ניתנו 500 היתרי עלייה ליהודים מאוקראינה שהצליחו לצאת מהמדינה ולהגיע לשלוחות נתיב ביציאה ממעברי הגבול בפולין, הונגריה רומניה ומולדובה. 3,400 יהודים אוקראינים נוספים יצרו קשר טלפוני עם נתיב וביקשו היתרי עלייה. במקביל, נרשמה עלייה בהתעניינות של יהודים לעלות לארץ גם מרוסיה, ורק אתמול התקבלו 500 פניות.
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
פנינה תמנו שטה בריאיון באולפן
"כשהם מגיעים לגבול יהיה אדם שיקבל אותם". תמנו שטה
(צילום: קובי קואנקס)
"מתחילת הלחימה יש לנו קרוב ל-10,000 פניות כששני שליש מהם מביעים התעניינות לעלות לישראל", אמרה השרה. "למרות הלחימה ולמרות הקושי של יהודים לנוע במרחב, המטרה היא לדאוג שנצליח להנפיק להם את האשרות ולגרום להם לעלות לישראל ולתת להם מקום בטוח כאן".
תמנו שטה אמרה כי נציגים של ישראל נמצאים בגבולות מחוץ לאוקראינה. "המטרה היא לקדם את הדברים בקצב מהיר, להגיע לאלפים שפונים אלינו לחמ"ל ובעוד דרכים. יש גם רבנים וראשי קהילות, יוצרים איתם קשר שיעמדו בקשר ישיר עם השליחים שלנו שירכזו את הפניות. יכול להיות מצב שנצטרך לחלץ קבוצות יהודים ורוצים לראות אם זה יתאפשר", אמרה השרה. "נגיש את כל הסיוע שיתאפשר, כולל זה שניתן ליהודים להגיע לנתב"ג ובנתב"ג יבדקו אותם".
2 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בגבול רומניה
פליטים מאוקראינה בגבול רומניה
"הקושי העיקרי זו העובדה שאנשים מסכנים את חייהם". פליטים מאוקראינה בגבול רומניה
(צילום: רויטרס)
את יכולה להעריך את מספר היהודים שייקלטו בישראל בעקבות המלחמה? "אני צופה שתהיה קפיצה של אלפים, אני מקווה גם יותר. ב-2014 כשהייתה ההכרזה על סיפוח חצי האי קרים ראינו קפיצה מ-2,000 ל-7,000. העלייה מאוקראינה היא בלאו הכי חמישית מהעולים שמגיעים לישראל בעשור האחרון, 50 אלף יהודים הגיעו בעשור האחרון מאוקראינה. גם בשגרה העלייה גדולה, אז עכשיו בעת חירום אנו צריכים להיערך הרבה יותר. הקושי העיקרי זו העובדה שאנשים מסכנים את חייהם.
"אנחנו משאירים לכל אחד את ההחלטה אם לצאת בעת הזו או להישאר סגורים בבתים או במקלטים אבל אני רוצה להקנות להם את הביטחון של האשרות, ביטחון של 90% שכשהם מגיעים לגבול יהיה אדם שיקבל אותם, שידאג שיגיעו לישראל. נעשה כל שביכולתנו לדאוג שיגיעו לכאן. הכנו כאן מלונות עם פיקוד העורף ועוד גורמים כדי לקלוט אותם".
מתוכנן סיוע לקשישים ואנשים עם מוגבלויות? "בהחלט, אנחנו פועלים להזרמת סיוע לקהילה היהודית שנמצאת שם ולא מתכוונת לעזוב, את זה אמר בקול ברור שר התפוצות נחמן שי שהעביר תקציב של 10 מיליון שקל. לצד זה, המישור השני הוא לדאוג ליהודים שרוצים לעזוב את המדינה, לדאוג שיהיו להם אשרות וביטחון, שיש להם כאן בית פתוח, שיש מי שיקבל אותם".