הצילומים הדרמטיים מהפריצה לבניין הקפיטול, שהציגו לאחרונה התובעים במשפט ההדחה של דונלד טראמפ בסנאט, הראו עד כמה היו קרובים המתפרעים לסגן הנשיא מייק פנס - שאותו חלקם קראו להרוג בתלייה. עם זאת, היה פרט מצמרר אחד שאפילו תובעי בית הנבחרים החמיצו: גם עוזרו של סגן הנשיא, שנשא עמו את "הפוטבול הגרעיני", היה נתון בסכנה באותה עת.
"הפוטבול הגרעיני" הוא המזוודה שמכילה את הקודים הדרושים לנשיא כדי להורות על שיגור נשק גרעיני. סגן הנשיא תמיד נושא עמו גיבוי של מזוודה זו, למקרה שהנשיא יהיה לא כשיר. הקודים האלה לא יכולים להיות מופעלים אלא אם הנשיא מת או לא מתפקד - אבל נפילת המזוודה הזו לידי פורעים יכלה להעניק לאירועים משמעות חמורה אף יותר.
4 צפייה בגלריה
מייק מפס מפונה מבניין הקפיטול בעת המהומות
מייק מפס מפונה מבניין הקפיטול בעת המהומות
מייק פנס מפונה מבניין הקפיטול בעת המהומות
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
"יכלו לשתף את התוכן של המזוודה עם העולם". הפוטבול הגרעיני, 2018
"יכלו לשתף את התוכן של המזוודה עם העולם". הפוטבול הגרעיני, 2018
"יכלו לשתף את התוכן של המזוודה עם העולם". הפוטבול הגרעיני, 2018
(צילום: AP)
ב-CNN דיווחו כי גורמים צבאיים המפקחים על הליך ההרשאה לשיגור נשק גרעיני לא היו מודעים לגודל הסכנה שבה היה נתון עוזרו של פנס. הפיקוד האסטרטגי של ארה"ב ידע על חומרת האירוע רק לאחר שצפה בסרטון שהוצג במשפט ההדחה בסנאט, שבו נראים פנס, סוכניו בשירות החשאי וקצין צבאי שנשא את המזוודה רצים במדרגות בתוך הקפיטול כדי להגיע למקום מבטחים.
הפורעים הגיעו למרחק של כמה עשרות מטרים בלבד מפנס ופמלייתו, אך לא ברור אם גורמי הביטחון הלאומי בממשל - כמו המועצה לביטחון לאומי או בכירים בפנטגון - היו מודעים לחומרת המצב. גורם במשרד ההגנה הדגיש כי גם אם הפורעים היו משיגים את הצפנים לשיגור הנשק הגרעיני, הם לא היו יכולים להשתמש במידע בגלל בקרת האבטחה של המערכת.
קינגסטון רייף, מומחה למדיניות נשק גרעיני באיגוד לבקרת נשק, אמר ל-CNN כי "הסיכון בכך שהמתפרעים היו לוקחים את המזוודה לא כרוך בכך שיכלו ליזום שיגור לא מורשה. הבעיה היא שאם הם היו גונבים את המזוודה ואת התוכן שלה, שכולל אפשרויות לתקיפות גרעיניות שתוכננו מראש, הם היו יכולים לחלוק את המידע עם כל העולם".
"תוצאה כזו הייתה פרצה ביטחונית בממדים כמעט בלתי מובנים", הוסיף רייף. "זה צריך להעלות שאלות נוספות לגבי הרציונל שבהחזקת מזוודה כזו".
4 צפייה בגלריה
הסנאטור מיט רומני נמלט במהלך המהומות בקפיטול
הסנאטור מיט רומני נמלט במהלך המהומות בקפיטול
הסנאטור רומני נמלט במהלך המהומות
(צילום: רויטרס )
4 צפייה בגלריה
ארה"ב משפט דונלד טראמפ השני קונגרס מהומות קפיטול סרטונים חדשים מייק פנס מפונה
ארה"ב משפט דונלד טראמפ השני קונגרס מהומות קפיטול סרטונים חדשים מייק פנס מפונה
הפינוי של פנס
לאורך הכהונה חיילים שמלווים את נשיא ארה"ב נושאים את מזוודת "הפוטבול הגרעיני", ששוקלת 20 ק"ג. בתוך המזוודה נמצא "הביסקוויט הגרעיני", כרטיס פלסטיק בגודל של כרטיס אשראי, שמכיל את הקודים שהנשיא צריך לדעת כדי להורות על שיגור נשק גרעיני. במקרה שהנשיא מחליט לבצע מתקפה גרעינית הוא מחויב להציג את הצופן המזוהה עמו בפני הפנטגון.
מלבד הבריחה של פנס, בצילומי האבטחה שהציגו התובעים הדמוקרטים במשפט ההדחה של דונלד טראמפ נראה גם הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, מהיחידים במפלגה שהעזו לבקר בחריפות את טראמפ לאורך כהונתו, כשהוא כמעט נתקל בהמון הזועם. למעשה, רומני נמלט בריצה לכיוון השני רק אחרי ששוטר הזהיר אותו שהפורעים קרובים. בסרטונים נראים גם הפורצים עצמם, והם מתועדים מנפצים חלונות, שוברים דלתות ומחפשים בקדחתנות את פנס ואת יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי, שנואת נפשם. בהמשך הם הצליחו גם לפרוץ ללשכתה.

שיחת הצעקות של טראמפ

בתוך כך, הלילה נחשף ב-CNN כי בזמן שתומכיו של דונלד טראמפ התפרעו בתוך בניין הקונגרס, הנשיא שוחח עם מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים קווין מקארתי - ואמר לו שלאותם מתפרעים אכפת מתוצאות הבחירות יותר מאשר לו, כלומר למקארתי.

"ובכן, קווין, אני מניח שהאנשים האלה מוטרדים מתוצאות הבחירות יותר ממך", אמר טראמפ למקארתי, שהתחנן בפני הנשיא לקרוא לתומכיו לסגת. על פי אותם מחוקקים, ששמעו על תוכן השיחה ממקארתי עצמו, דבריו של טראמפ הרתיחו את מנהיג הרפובליקנים, והשניים ניהלו את השיחה בצעקות. מקארתי הזועם, שהיה בתוך בניין הקונגרס בזמן השיחה, אמר לנשיא לשעבר שהמתפרעים פורצים למשרדו דרך החלונות, ואף שאל את טראמפ: "עם מי לעזאזל אתה חושב שאתה מדבר?".
קיום השיחה וחלק מתוכנה כבר דווחו על ידי מקארתי בחודש האחרון, אך לטענת חברי הקונגרס שנחשפו לתוכן השיחה, חילופי הדברים החדשים מוכיחים שלטראמפ לא הייתה כל כוונה להניא את הפורעים ממעשיהם, גם כאשר המחוקקים התחננו בפניו להתערב. כמה מהם אמרו שבכך טראמפ למעשה בגד בחובתו הנשיאותית.
"זה לא שהוא התנהל כצופה מהצד שאי אפשר להטיל עליו את האשמה במהלך המהומות - הוא היה בעד הפורעים", אמר חבר קונגרס רפובליקני. "ב-13 בינואר קווין מקארתי אמר בקונגרס כי הנשיא נושא באחריות, וזה אכן נכון". ג'יימי הררה באטלר, חברת קונגרס רפובליקנית ממדינת וושינגטון, שחשפה בפני רשת CNN חלק מפרטי השיחה, אמרה: "צריך להסתכל על מה שטראמפ עשה במהלך המהומות כדי להבין מה הייתה דעתו עליהן".
"כשהוא אמר למקארתי שהפורעים מוטרדים מהבחירות יותר ממנו - זה המחיש בפניי שלא היה אכפת לו", אמרה באטלר. "מדובר במעשה שמצדיק את הדחתו של טראמפ, כי אתה לא יכול לאפשר מתקפה על אדמתך, או לרצות שזה יקרה ולהיות בסדר עם זה. זה מכעיס אותי כל כך. אסור לנו לעולם שדבר כזה יקרה, מכל סיבה שהיא, לא משנה תחת איזו מפלגה", הוסיפה באטלר, והביעה את התסכול העמוק שהיא חשה: "אני משתדלת מאוד לא לקלל".