2 צפייה בגלריה
מהומות בלוד
מהומות בלוד
מספר התיקים הפליליים הוכפל. מהומות בלוד ב"שומר החומות"
(צילום: יובל חן)
עלייה חדה בפתיחת תיקים פליליים במבצע "שומר החומות" ואחוז פשיעה גבוה יותר בערים מעורבות - אלו המסקנות שעולות מדוח שהכין מרכז המידע והמחקר של הכנסת, עבור הוועדה לביקורת המדינה. הוועדה הייתה אמורה לקיים אתמול (שני) דיון בנוכחות מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן.
יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי נעל את הישיבה בזעם כשהמפכ"ל ומפקד מג"ב לא הגיעו לדיון. לטענתו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש מהם שלא להגיע בעיתוי הזה. אולם הדוח, שלא הוצג לבסוף, מובא כאן עם כלל הנתונים.
לפי הדוח, שבדק נתוני פשיעה בימי שגרה מתחילת 2017 ועד 31 באוגוסט 2022 ומתייחס רק לעבירות מדווחות, אחוז התיקים הפליליים שנפתחו במשטרת ישראל כמעט זהה בין ערים יהודיות לערים ערביות. ממוצע התיקים בחברה היהודית הוא 29 תיקים לכל אלף נפש לעומת 28 תיקים בחברה הערבית. אלא שבערים המעורבות התמונה שונה.
2 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בעיר העתיקה
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי בזירת הפיגוע בעיר העתיקה
לא הגיע והדיון בוטל. שבתאי
(צילום: יואב דודקביץ')
בערים המעורבות הממוצע עמד על 41 תיקים פליליים לכל אלף נפש - גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. ערים אלו לפי הגדרת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הן: ירושלים, חיפה, לוד, רמלה, עכו, מעלות תרשיחא, נוף הגליל ותל אביב יפו. הנתונים מתייחסים לעבירות מדווחות בלבד ולכן קשה לקבוע אם הממוצע הנמוך בערים הלא מעורבות מעיד על תת דיווח או היעדר אכיפה.
נתון מעניין נוסף שעלה מהדוח הוא שבמבצע "שומר החומות", ברבעון השני של שנת 2021, קפץ מספר התיקים שנפתחו בערים הללו. על פי הנתונים שנאספו, ניכרה עלייה בשיעור פתיחת התיקים בשלוש ערים מרכזיות: לוד, עכו ורמלה. בלוד מספר התיקים כמעט הכפיל את עצמו, ועלה ברבעון זה מ-11 ל-20 תיקים לכל אלף נפש. בעכו שיעור פתיחת התיקים עלה מ-13 ל-17 וברמלה מ-10 ל-14.
עוד עולה מהדוח כי מבין הערים המעורבות, תל אביב יפו היא העיר עם אחוז התיקים הפליליים הגבוה ביותר - 62 תיקים לכל אלף נפש. מיד אחריה, עכו עם 58 תיקים. לאחר מכן ממוקמת נוף הגליל עם 51 תיקים, רמלה עם 45, חיפה עם 43 וירושלים עם מספר נמוך יחסית של 29 תיקים. לבסוף, ממוקמת מעלות תרשיחא, עם 26 תיקים בלבד.