העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי לפחות שני נציגים אמריקנים המוצבים בגרמניה פיתחו לאחרונה תסמינים המזוהים עם "סינדרום הוואנה", התופעה המסתורית שתסמיניה זוהו אצל דיפלומטים ושליחים אמריקנים בכמה מדינות בעולם מאז 2016 ושהסיבה לה מעולם לא נודעה בוודאות. זו הפעם הראשונה שמקרים כאלה מזוהים על אדמת גרמניה, ולפי "וול סטריט ג'ורנל", שני הנפגעים האמריקנים נזקקו לטיפול רפואי. משרד החוץ הגרמני מסר בתגובה כי הוא מודע לדיווחים על שני המקרים וכי אין לו פרטים נוספים בעניין.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואנגלה מרקל בבית הלבן
ג'ו ביידן ואנגלה מרקל בבית הלבן
ביידן עם קנצלרית גרמניה מרקל. ברלין מודעת לדיווחים
(צילום: רויטרס )
3 צפייה בגלריה
שגרירות ארה"ב בגרמניה. מקרים ראשונים במדינה
שגרירות ארה"ב בגרמניה. מקרים ראשונים במדינה
שגרירות ארה"ב בגרמניה. מקרים ראשונים במדינה
(צילום: רויטרס)
התסמונת המסתורית זוהתה לראשונה אצל דיפלומטים אמריקנים שהוצבו בהוואנה, בירת קובה, בשנים 2016 ו-2017, ומכאן נגזר שמה. מאז דווחו יותר מ-100 מקרים כאלה בקרב דיפלומטים ושליחים אמריקנים ברחבי העולם. אנשים שנפגעו מהתסמונת דיווחו על כאבי ראש, סחרחורות ותופעות נוספות המתאימות לתיאור של זעזוע מוח. חלק מהנפגעים נזקקו לחודשים של טיפול רפואי כדי להחלים, והיו בהם מי שדיווחו כי לפני הופעת התסמינים הם שמעו רעש חזק.
בעבר עלו השערות שהפגיעות הבלתי-מוסברות, שגרמו בין השאר נזקים מוחיים, היו תוצאה של מתקפה באמצעות גלי רדיו. עם זאת, אחרי שנים של חקירות בעניין טרם הושגה הסכמה בנוגע לשאלה מה או מי עומד מאחורי הפגיעות האלה, ואם אכן מדובר בהתקפות.
בחודש מאי השנה דיווחו גורמים אמריקניים רשמיים שבשלוחותיו השונות של הממשל האמריקני בעולם דווחו כבר לפחות 130 מקרי תחלואה מסתוריים מהסוג המזוהה עם "תסמונת הוואנה", וכי הם נמצאים כעת בחקירה. עד לשנה שעברה, לשם השוואה, דווחו רק כמה עשרות כאלה. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי לפחות חלק מאנשי המודיעין והדיפלומטים שפיתחו את התסמינים עבדו בתחומים הנוגעים לרוסיה, כמו ביטחון סייבר, ייצוא גז וניסיונות זרים להתערב בענייניה הפוליטיים הפנימיים של ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
חלק מהנפגעים עסקו בענייני רוסיה. השגרירות האמריקנית בברלין
חלק מהנפגעים עסקו בענייני רוסיה. השגרירות האמריקנית בברלין
חלק מהנפגעים עסקו בענייני רוסיה. השגרירות האמריקנית בברלין
(צילום: גטי אימג'ס)
את האמריקנים הדאיג במיוחד הגילוי של שני מקרי תחלואה באזור וושינגטון, כולל מקרה אחד ליד הבית הלבן בנובמבר. אף שיש המשוכנעים כי מדובר בפגיעות שנגרמו ממתקפה, אחרים מאמינים שהמספר ההולך וגדל של המקרים המדווחים נובע מ"מחלה פסיכוגנית המונית" – תופעה שבה אנשים השומעים על תסמיניהם של אנשים אחרים חשים לפתע חולים בעצמם.
בחודש שעבר דווח כי ארה"ב ואוסטריה חוקרות שורה של מקרים החשודים כ"תסמונת הוואנה" שהתגלו אצל דיפלומטים אמריקנים בווינה מאז כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב בתחילת השנה. וינה ידועה זה מאות שנים כמרכז בינלאומי של דיפלומטיה ושל ריגול, ובימי המלחמה הקרה היא הייתה מוקד למבצעי ריגול באופן מיוחד. בחודשים האחרונים אירחה העיר את השיחות הבלתי-ישירות בין איראן לבין ארה"ב על חזרה להסכם הגרעין שנחתם ב-2015.