2 צפייה בגלריה
המתנדבים בקו הסיוע של נט"ל
המתנדבים בקו הסיוע של נט"ל
המתנדבים בקו הסיוע של נט"ל
עלייה דרמטית נרשמה במספר הפונים לנט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) במהלך 2021, כשהגורמים העיקריים שגרמו לכך, לפי העמותה, הם מבצע "שומר החומות", אירועי טרור, הקורונה והעלאת המודעות לנפגעי פוסט טראומה בעקבות איציק סעידיאן.
מדו"ח העמותה שהוגש היום (שלישי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג עולה כי בשנה שעברה חלה עלייה של 57% בפניות על רקע מלחמה וירי טילים למוקד הסיוע, כש-36% מהפניות עסקו בענייני צבא ומלחמה, לעומת 19% בשנה הקודמת.
עוד נכתב כי 43% מהפונים בנסיבות צבאיות אשתקד הם בוגרי מבצע צוק איתן (עלייה של 15% משנת 2020), ולאחר מבצע "שומר החומות" כמעט שליש מהפניות (31%) היו בעקבות המצב הביטחוני ושיגורי הטילים, לעומת 5% בשנת 2020.
בנט"ל אמרו כי גם ביחידה הקלינית של העמותה, המעניקה טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים לחיילים משוחררים, נרשמה עלייה. בדו"ח שנמסר לנשיא נכתב כי במהלך 2021 טופלו 824 חיילים משוחררים ביחידה, כש-60% מהם על רקע צבאי, ו-70% מהם מתחת לגיל 35. כמו כן, בשנה שעברה חלה עלייה של 25% במורכבות הפניות להתייעצות ולמעקב פסיכיאטרי.
נתון נוסף שהוצג בדו" התמקד בחוסן בקהילה: בעקבות משבר הקורונה חלה עלייה של מאות אחוזים בדרישה לסדנאות חוסן למגזר הציבורי והפרטי, במה שהוסבר כרצון לחיזוק העובדים השחוקים והתשושים מהשנה המורכבת. יותר מ-4,2000 עובדים במערך הרפואה ועשרות מוסדות רפואיים השתתפו בסדנאות שרשמו עלייה של לא פחות מ-900% אחוזים בביקוש. גם בתחום הרווחה פנו לעמותה כדי לחזק את העובדים: יותר מ-2,700 ישראלים וישראליות ממגזרים שונים השתתפו בפרויקט עבור העובדים במחלקות לשירותים חברתיים בישראל.
מנכ"לית נט"ל אפרת שפרוטאפרת שפרוטצילום: יורם אשהיים
במעמד הגשת הדו"ח השתתפו גם השחקן אמרי ביטון, שמתמודד עם פוסט טראומה, מתנדבת בקו הסיוע של נט"ל, נכה צה"ל וניצולת פיגוע. מנכ"לית נט"ל, אפרת שפרוט, אמרה לנשיא כי "שנת 2021 הייתה אחת השנים הקשות שידעה החברה הישראלית בהיבט של התמודדות עם טראומה וחרדה. רצף של אירועים קשים, בהם התמודדות עם נזקי הקורונה, מקרה איציק סעידיאן, מבצע שומר החומות והמשך מגפת הקורונה הביאו לנקודת רתיחה ולצורך דחוף בטיפול וסיוע נפשי".
שפרוט הודתה לנשיא ולרעייתו שאירחו את העמותה והוסיפה כי "רק בחודש האחרון חלה עלייה של 610% בפניות לקו בעקבות גל הפיגועים האחרון, ואנחנו נותנים מענה ותמיכה נפשית לכל מי שזקוק ופונה אלינו".