"אנחנו נותנים גיבוי לכל מי שירה ונאלץ להגן על עצמו", כך אמר היום (ראשון) השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור שערך בדרום תל אביב, לאחר העימותים הקשים בין מתנגדי ותומכי המשטר באריתריאה שהתפתחו אתמול במקום. הוא התקבל בקריאות "כישלון", ואחד המפגינים נדחף על ידי שוטר מג"ב.
תושבת השכונה פנתה אל השר וקראה: "עכשיו אתה נזכר לבוא? גזען". תושבים נוספים קראו "איפה העוצמה ואיפה היהודית?", "בושה", ואף כינו אותו "שר כושל". בן גביר השיב לתושבים, ושאל "כמה משלמים לכם? יש לכם אג'נדת שמאל". עוברי אורח קראו לעברו "כל הכבוד, תראה להם מי בעל הבית ומי שולט פה".
4 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור בדרום תל אביב לאחר התפרעות האריתראים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור בדרום תל אביב לאחר התפרעות האריתראים
השר בן גביר בסיור בדרום תל אביב
(צילום: שאול גולן)

במהלך הסיור השר פנה אל השוטרים והבטיח להם גיבוי מלא: "מי שזרקו עליו אבנים וסלעים, ראינו. מי שהיה בסכנת חיים וירה, אני נותן לו גיבוי. אנחנו נותנים גיבוי לכל מי שירה ונאלץ להגן על עצמו. זה התפקיד שלכם. שוטר ושוטרת או לוחם ולוחמת שהם בסכנת חיים אנחנו נותנים להם גב. מי שזורקים עליו אבן, סלע או בקבוק יכול להיפצע וגם יכול לסיים את חייו ולכן באתי קודם כל לתת לכם גב ולהגיד לכם תודה. אני הולך לבקר בבית החולים. אני באמת מעריך את העבודה שלכם".
הוא הוסיף כי "ועדת השרים קיבלה את הבקשה שלי ואנחנו הולכים למסלול מנהלי עם הפורעים שנעצרו, וגם עם הפורעים שעוד ייעצרו. אני סומך על מפכ"ל המשטרה שאמר בצורה מפורשת שיהיו עוד מעצרים. כל מי שפרע כאן חוק צריך להיעצר וצריך להיכלא, לא סתם לשבת בבית מעצר. הם לא צריכים להיות כאן, זה לא המקום שלהם. אני מזכיר לכם דבר אחד, אנחנו התרענו על המציאות הזאת במשך שנים רבות. עכשיו יש לנו הזדמנות לתקן ולשנות אותה.
"המסלול המנהלי יכניס אותם לבית מעצר, למתקן שהייה עד שיגורשו מהארץ. התנגדתי למעצרים מנהלים של אזרחי ישראל, אבל אני בעד מעצרים של מי שמנסה לרצוח שוטרים. הם לא שוהים חוקיים. מקומם לשמוע שחלקם תומכי משטר באריתריאה, מה הם עושים כאן? אבל גם מי שלא תומך במשטר לא צריך להיות כאן. הוועדה אימצה הרבה מהבקשות שלי, הן נחוצות ונדרשות", אמר.

4 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
העימותים האלימים אתמול. תומכי משטר באדום, מתנגדים בכחול
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
4 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
(צילום: AP /Ohad Zwigenberg)
4 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הנזק ברחובות לאחר ההתפרעויות האלימות
(צילום: דוברות המשטרה)
צוות השרים המיוחד לבחינת הטיפול במסתננים שהפרו את החוק והתפרעו אתמול בתל אביב החליט הבוקר לקדם מעצרים של חשודים במסלול מנהלי - שמאפשר מעצר ברף נמוך של ראיות באמצעות חוק משמורת על מסתננים, שלא היה בשימוש בשנים האחרונות. מלבד זאת, הוחלט שהממשלה תבחן ביטול אשרות עבודה למי ששוהה בארץ שלא כחוק. בנוסף, סוכם לקדם את "חוק יסוד: כניסה הגירה ומעמד בישראל", שיסדיר את מדיניות ישראל בנוגע להגירה ולכניסה אליה, לצד הסדרת המעמד של תושבים ואזרחים בישראל.
המהומות אתמול החלו ברחוב יד חרוצים בתל אביב, ונפצעו בהן לפחות 135 בני אדם, 49 מתוכם הם שוטרים. למשטרה הועברה מראש התרעה על חשש לאלימות חריגה, אבל הרישיון לקיום הפסטיבל של שגרירות אריתריאה - נגדו הפגינו המתנגדים - ניתן. לפחות 39 אריתריאים נעצרו במהומות. במשטרה הודו כי לא צפו מהומות אלימות כאלה וכדי לפזר את המתפרעים השתמשו באש חיה.