2 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
תלמידי בתי הספר היסודיים ישארו בבית? ארכיון
(צילום: יאיר שגיא )
מרכז השלטון המקומי הודיע שלשום (ב') על שביתה שתתקיים ביום חמישי הקרוב, עקב התעלמות של משרד האוצר מדרישותיהם, לדבריהם. אז מי ישבות, מדוע הוחלט על השביתה, ומה דורשים במרכז השלטון המקומי? ynet עושה סדר.
מי ישבות? גני עירייה ובתי ספר על-יסודיים לא ייפתחו, כל משרדי העיריות והמועצות יהיו סגורים ולא תהיה קבלת קהל, לא יופעלו שירותי ניקיון ויוקפאו כל האישורים שהעיריות מספקות.
מה בנוגע לבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים? בתחילה הוחלט כי הלימודים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים יתקיימו במתכונת מצומצמת, ויום הלימודים יסתיים בשעה 11:45. חרף זאת, אתמול (ג') עדכן מנכ"ל משרד החינוך אסף צלאל כי לאור חוסר הוודאות לגבי היקף השביתה ברשויות המקומיות והמשמעויות לגבי יום הלימודים, יימסרו מחר הנחיות חדשות. ייתכן כי בבתי ספר מסוימים לא יהיו לימודים בכלל, בין השאר בשל חוסר במאבטחים.
האם תהיה למידה מרחוק? בהודעה שהועברה ממשרד החינוך נמסר כי "מנהל בית ספר שירצה להעביר את יום הלימודים ללמידה מרחוק יוכל לעשות זאת, בתיאום ובאישור מנהל המחוז".
מה בנוגע לחינוך המיוחד? החינוך המיוחד לא יושבת והלימודים בו יתקיימו כרגיל.
2 צפייה בגלריה
בעימות חזיתי. ביבס וסמוטריץ'
בעימות חזיתי. ביבס וסמוטריץ'
בעימות חזיתי. ביבס וסמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
מדוע הוחלט על שביתה? מרכז השלטון המקומי הודיע על השביתה בעקבות הטענה כי משרד האוצר מתעלם מדרישותיו. ההחלטה התקבלה עקב הכוונה לפגוע בתקציבי הרשויות ובסמכויות שלהן. ראש העיר מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר כי "אנחנו מאוחדים ונחושים. אחרי חודשים של סחבת וחוסר מוכנות להקשיב, אי אפשר לעבור על הנושאים האלו לסדר היום, לכן אנחנו נוקטים בצעדי פעולה".
מה דורשים בשלטון המקומי? באסיפת החירום הכללית שהתקיימה בהשתתפות 80 ראשי רשויות, הוחלט על שורת דרישות ממשרד האוצר ומראש הממשלה. חלקן הוגדרו קריטיות וכאלו המחייבות טיפול מיידי, בהן פתרון המשבר הלאומי של הסייעות בגני הילדים, מחסור בכיתות לימוד, הסכם שכר למורים בחינוך העל יסודי, הסעות תלמידים וחינוך מיוחד, ביטול "קרן הארנונה" במסווה של פתרון משבר הדיור לזוגות הצעירים, עדכון תקציב מענקי איזון, עדכון מענקי פיתוח, חיזוק מבנים והתחדשות עירונית וניהול ותחזוקת חופי הים.
בשלטון המקומי הסבירו כי משרד האוצר מבקש להביא לאישור הממשלה בחוק ההסדרים את הקמת "קרן הארנונה" מכספי השלטון המקומי, שלכאורה אמורה לעודד בניית דירות למגורים. בשלטון המקומי טענו כי הקרן "משקפת את התמודדות משרד האוצר עם משברים לאומיים והרצון לשמור על קופת המדינה, לא עבור התושבים. מדובר בהצעה מקוממת והזויה שתכליתה אחת - הלאמת כספי התושבים המיועדים למתן שירותים מוניציפאליים, והטלת מיסים נוספים על התושבים".
עוד הסבירו כי "המדינה שולטת ביותר מ-90% מהקרקעות בישראל ויכולה לקדם פתרונות אמיתיים למשבר הדיור. במקום לטפל במשבר, קופת האוצר מתעשרת על גבם של הזוגות הצעירים. השנה האוצר הרוויח 37 מיליארד שקלים ובשנה שעברה 21 מיליארד שקלים והכסף לא הוחזר לטובתם".
האם הסתדרות המורים הינו חלק מהשביתה? בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" ציינה אתמול מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד - שהארגון בראשותה אינו חלק מהשביתה, לאחר החתימה על הסכם שכר אשתקד - כי החינוך המיוחד לא יושבת. בן דויד העריכה כי "אם יושג הסכם לגבי הסייעות, אז אפשר יהיה להפעיל את הגנים. בשאר הדברים, קשה לי להאמין שאפשר להגיע לפתרונות תוך יומיים".
תמר טרבלסי חדד השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:22, 21.02.23