המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, רז נזרי, אמר היום (שלישי) בוועדת החוקה כי המערכת המשפטית "זקוקה לתיקונים", הודה כי היא "לא יודעת לקבל ביקורת" - אבל הבהיר כי אין זו הדרך.
הדיון בוועדת החוקה היה צריך להתחדש בבוקר, אך בשל לילה לבן במליאה שבו האופוזיציה קיימה פיליבסטר במליאת הכנסת, הדיון על חוק יסוד: השפיטה נדחה לצהריים. עו"ד נזרי, לשעבר המשנה ליועמ"ש, הגיע לדיון העוסק בתוכנית ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, ואמר כי היה חשוב לו להגיע להביע את עמדתו.
3 צפייה בגלריה
רז נזרי
רז נזרי
עו"ד נזרי. "המערכת זקוקה לתיקונים, הרוויחה את הביקורת ביושר"
(צילום: יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לוין ורוטמן. "מופע קיצוני"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"צריך להבין שהתהליך הזה הוא כמו שיושבים פה אבות האומה שהולכים לחוקק חוקה", אמר נזרי. "כאזרח אני חושב שיש בסיס מסוים, יש ערכים בסיסיים של יהדות ודמוקרטיה שסביבם צריכים להתאחד, לא משנה אם זה מימין או משמאל. לא צריך להיות בימין כדי להאמין שמערכת המשפטית צריכה תיקונים משמעותיים ולא צריך להיות בשמאל כדי להאמין שהמערכת המשפטית חשובה ויש לה זכויות רבות ומפוארת, ומערכת עצמאית וחזקה - חיונית לחוסנה של מדינה".
נזרי אמר כי מערכת המשפט היא מקצועית עם אנשים מצוינים, אך זקוקה לתיקונים משמעותיים ואינה יודעת לקבל ביקורת. "כשמציעים תיקונים המערכת אומרת שזה לא הזמן, כי יש את המשפט בעניין ראש הממשלה או עניין אחר. אז המערכת הרוויחה ביושר את הביקורת עליה", אמר נזרי.
ח"כ גלעד קריב מהעבודה קטע אותו ותהה: "אבל היית חלק מהמערכת, למה לא תיקנת?". עו"ד נזרי המשיך: "המערכת חייבת תיקון, אבל התיקון לא יכול להיות תוך אבולוציה כאן ועכשיו במופע הכי קיצוני שאפשר. הפוליטיקאים צריכים להבין שהם לא צריכים להעניש את המערכת ומתקנים הטיה שהייתה במשך שנים לכיוון מסוים, לעשות תנועה חדה לכיוון השני".
3 צפייה בגלריה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
"היית חלק מהמערכת, למה לא תיקנת?". גלעד קריב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נזרי קרא להידברות בין חברי הכנסת ואמר: "בסופו של דבר, כשכל אחד מהצדדים מטפס על עץ יותר גבוה, משכנע את הבייס שלו ועולה יותר גבוה על העץ - ההתרסקות תהיה של כולנו. אני באמת משווע לכך שתהיה הידברות אמיתית, כדי שכן יגיעו לתיקונים אמיתיים. מה שמוצע כרגע זה הליכה למקום קיצוני מאוד בעייתי. יש לכם אחריות על המדינה".
באשר לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, כהצעת יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, אמר עו"ד נזרי כי "אפשר להגיע לתוצאה שמצד אחד אין וטו לשופטים ומצד שני אין אפשרות לקואליציה לבד לבחור שופטים. זו הצעה שמצד אחד אולי מגבירה ייצוג פוליטי, אבל זה יוביל למצב שבאופן אוטומטי שופטים יתמנו רק בקולות הקואליציה ולכל הפחות יפגע בנראות של חברי הכנסת. אם הרפורמה תעבור כפי שהיא, אז צודקים חברי האופוזיציה וחלק מהמבקרים שאומרים שנהיה דמוקרטיה ייחודית בעולם שגם אין בה עילת סבירות, גם קואליציה בוחרת שופטים, גם התגברות ב-61 וגם מחלישים את היועמ"שים".
בסיום דבריו התייחס נזרי לעילת הסבירות וטען כי ביטולה היא "תוצאה לא נכונה". לדבריו, מדובר בכלי שמגן על אזרחים וקיים גם במדינות אחרות. "אני כן חושב שצריך לצמצם את השימוש בה, אפשר לחשוב על מנגנונים שונים, למשל החלטות ממשלה במליאתה לבין רשויות שלטון אחרות, צריך למצוא את דרך הביניים", אמר. לדבריו, "אני מאמין, כמי שהיה 22 שנה במערכת, שזה שהמערכת המשפטית לא עשתה תהליך אבולוציוני ולא הייתה מוכנה לשינויים לא אומר שהפוליטיקאים צריכים להעניש אותה".
הוא חזר על קריאתו להידברות: "יש דרכים לעשות את זה, גם אם זה יהיה מחוץ למצלמות פה כשהשיח מוגבל. צריך לגלות רצון טוב ופתיחות מצד המשפטנים שיכירו שצריך לשנות דברים וגם מצד הפוליטיקאים שמבינים שמה שהם הולכים עליו לקחו אותו לקצה מדי. להגיע לפתרונות, אין לנו ברירה אחרת- אין לנו מדינה אחרת".