שני בכירים במערך התחבורה הציבורית של ספרד התפטרו השבוע מתפקידם, בעקבות הגילוי כי עשרות קרונות רכבת שהוזמנו במסגרת פרויקט לשדרוג הרכבות בצפון המדינה הוזמנו במידות גדולות מדי, כך שלא יוכלו לעבור במנהרות הצרות של האזור. מדובר ב-31 קרונות שעלותם כ-402 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
ספרד שערוריית רכבות קנטבריה Renfe
ספרד שערוריית רכבות קנטבריה Renfe
השרה התנצלה: "קיבלנו אחריות מהרגע הראשון". רכבת של renfe
(צילום: TopMicrobialStock / shutterstock)
קרונות הרכבת הוזמנו בשנת 2020 במסגרת פרויקט לשדרוג קווי הרכבת באזורים אסטוריאס וקנטבריה, שחלק מהמנהרות בהם נבנו במאה ה-19 ואינן עומדות בסטנדרטים של מערכות רכבת מודרניות. בחודש שעבר נחשף כי שנה אחרי שהחלה בניית הקרונות הבינה היצרנית, CAF, כי הם יהיו רחבים מדי עבור חלק מהמנהרות, ועצרה את הבנייה.
ממשלת ספרד טענה להגנתה כי הטעות זוהתה בזמן כך שלא נגרם נזק כספי, אך בעקבות התקלה החמורה יתקבלו הקרונות החדשים רק ב-2026, באיחור של שנתיים. הפרשה עוררה זעם בקנטבריה ובאסטוריה, ובחודש שעבר פוטרו שני בכירים בחברת הרכבות הממשלתית renfe ובחברת תשתיות הרכבת הממלכתית Adif.
פיטוריהם של השניים לא שיככה את הביקורת, ובעקבות זאת התפטרו שלשום שרת המדינה לענייני תשתיות, תחבורה ושיכון איזבל פרדו דה ורה, שבעצמה עמדה בעבר בראש Adif, ונשיא חברת הרכבות renfe, איסאיאס טבואס, שכיהן בתפקיד מאז 2018.
2 צפייה בגלריה
ספרד שערוריית רכבות Renfe
ספרד שערוריית רכבות Renfe
באופוזיציה טוענים: עוד הוכחה להתנהלות הקלוקלת של הממשלה. רכבות של renfe
(צילום: sashk0 / shutterstock)
שרת התחבורה הספרדית ראקל סנצ'ס נפגשה שלשום עם נשיאי המחוזות אסטוריאס וקנטבריה כדי לספק להם תשובות למחדל. נשיא קנטבריה, מיגל אנחל רבייה, הגדיר את ההתנהלות "כישלון מונומנטלי".
"מהרגע שבו שמעתי על העניין הזה עשיתי כל שביכולתי כדי לגלות מה קרה ולמצוא פתרון", אמרה השרה סנצ'ז. "למן ההתחלה קיבלנו עלינו את האחריות, התנצלנו והכרנו בטעות. נוסף על כך פתחנו בבדיקה פנימית והקמנו צוות שימצא פתרון ויאיץ ככל האפשר את עבודות הבנייה של הרכבות".
בספרד ייערכו השנה בחירות כלליות ובחירות לרשויות המקומיות, ומפלגת העם השמרנית שבאופוזיציה מציגה לקראתן את פרשת הקרונות כהוכחה נוספת להתנהלות הקלוקלת לכאורה של הממשלה.