6 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות הרחוב סגורות בחדרה. ייפתחו בראשון
(צילום: אסף קמר)
חנויות הרחוב ייפתחו בראשון הקרוב לראשונה מאז הסגר השני - אך בעליהן עדיין חוששים מהסגר שעוד עלול להגיע. אילן דיין, סוחר בגדי נשים מ"טרויה עיצובים" מתל אביב, אמר כי מה שחשוב זה עצם הפתיחה. "טוב שנותנים לנו לפתוח את החנויות ולהמשיך להתפרנס בכבוד - זה כל מה שרצינו מההתחלה. ההחלטה הזאת היא כמו אוויר לנשימה עבורנו", אמר.
דיין ציין כי "כרגע אנחנו מפסיקים את המאבק וההפגנות כדי שנוכל להתארגן ולפתוח ביום ראשון. אחר כך נטפל בכל נושא הפיצויים שעדיין לא נפתר על כל התקופה הזאת". לדבריו, בעקבות לחץ של בעלי עסקים, שהתכוונו לצאת להפגנת ענק ביום ראשון, הגיעו מסרים לנתניהו שלבסוף הסכים לאפשר פתיחת חנויות תחת הגבלות. מהלך פתיחת חנויות הרחוב יתבצע במסגרת הגבלות "התו הסגול" וכל חנות תורשה להכניס רק ארבעה לקוחות בו זמנית.
6 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו
רה"מ נתניהו
נכנע ללחץ בעלי העסקים? רה"מ נתניהו בדיון הקבינט
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)
"כבר ביום שהחזירו את המשק בהדרגה הסכמנו להכניס לתוך חנויות הרחוב לקוח אחד, ממש כמו ספרים וקוסמטיקאיות, אבל הקבינט והממשלה התנגדו", אמר דיין והוסיף כי "לנו הייתה בעיה אחת בכל התקופה הזאת - שההחלטות שהתקבלו היו פוליטיות, בלי הגיון".
מי שהצטרף לדבריו היה נשיא ארגוני העצמאים להב, עו"ד רועי כהן. "מדיניות הסגרים היא מדיניות כושלת שהביאה להרס הכלכלה וחייבת לעבור מן העולם", אמר. לדבריו, "הגיעה העת שהממשלה תפסיק להיות מנותקת מהעם ותחזיר את אמון הציבור בקבלת ההחלטות".
6 צפייה בגלריה
חנויות סגורות רחוב ריק מאה שערים ירושלים
חנויות סגורות רחוב ריק מאה שערים ירושלים
חנויות סגורות במאה שערים
(צילום: רויטרס)
כהן הוסיף כי "אני שמח שראש הממשלה וחברי קבינט הקורונה קיבלו את ההחלטה הנכונה והמתבקשת לעשרות אלפי בעלי חנויות לחזור ולהתפרנס בכבוד. המראות קורעי הלב של מפעלי חיים שקורסים לנגד עיננו חייבים להיפסק. אנו דורשים החלטות מקצועיות ולא פוליטיות".
מלבד סוגיית פתיחת החנויות, בקבינט הקורונה התפתח ויכוח לגבי הערים האדומות, ואחת ההצעות הייתה לפתוח אותן במתכונת של כתר. העניין יידון היום וייתכן שהן יוחרגו. אחת הסיבות שבגינה טרם התקבלה החלטה בעניין הזה הוא שמשרד הבריאות עומד לשנות את הגדרות הרמזור. לטענת משרד הבריאות, אם החנויות ייפתחו רק בערים ירוקות, זה יוביל לתנועת תושבים מרשויות אדומות לחנויות הפתוחות.
6 צפייה בגלריה
עו"ד רועי כהן נשיא להב מכריז על הקמת מפלגת העצמאים
עו"ד רועי כהן נשיא להב מכריז על הקמת מפלגת העצמאים
"דורשים תוכנית כלכלית סדורה". עו"ד כהן
(צילום: מוטי קמחי)
נשיא להב דרש ממקבלי ההחלטות להציג תוכנית חילוץ כלכלית סדורה. "אנחנו דורשים תוכנית שהוקצו לה כל המשאבים הנדרשים כדי להבריא את הכלכלה ולא תוכניות של טלאי על טלאי שהביאו אותנו עד כה לקריסה של עשרות אלפי עסקים", אמר.

השווקים ומרכזי הקניות נשארים סגורים: "נפנה לבג"ץ"

אמנם בעלי חנויות הרחוב קיבלו מעט אוויר לנשימה, אך מי שנותרים חנוקים הם הסוחרים בשווקים ובעלי החנויות בקניונים. בעוד שנתניהו הבהיר שהוא בעד פתיחת חנויות רחוב רק בערים "ירוקות", הוא ציין כי טרם הגיעה העת לפתיחת השווקים והקניונים.
6 צפייה בגלריה
לאחר שחטף דו״ח פתח סופר
לאחר שחטף דו״ח פתח סופר
הדוכן של מצלאווי בשוק רמלה
(צילום: יעקב מצלאווי)
6 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
יישאר סגור ושומם. מרכז קניות ביג ירכא
(צילום: שמיר אלבז)
יעקב מצלאווי, בעל דוכן בשוק רמלה, נותר מתוסכל. "הממשלה חייבת לפעול בהגיון. לא יכול להיות שחנות בכניסה לשוק רמלה תהיה פתוחה ואני אשאר סגור", אמר. הוא המשיך: "יש פה קו מנחה אחד של הממשלה בעידן הקורונה - הם שומרים על חוסר הגיון לאורך כל הדרך. הם מנותקים, אם הם היו יוצאים מהזום הם היו רואים את מה שהם עושים".
מצלאווי ציין כי על אף ההנחיות, הוא פותח את הדוכן כרגיל: "אני כבר פתחתי את הבסטה שלי, בא שוטר והעיר לי פעם אחת וזהו. המצב הזה הזוי, זה לא אפקטיבי, אין אכיפה וזה נהיה חצי מרד. יאללה, תנו לפתוח. אני איש ליכוד, שנים אמרנו כמה השמאל מנותק, אבל בשעת משבר רואים כמה הם מנותקים דווקא בליכוד".
התאחדות הרשתות ומרכזי ביג פנו לראש הממשלה נתניהו ואיימו כי יפנו לבג"ץ. "רשתות המסחר, האופנה וההסעדה וחברת ביג, שלחו מכתבי התראה טרום עתירה לבג"ץ לרה"מ ולשרי קבינט הקורונה לשינוי ההחלטה לפיה חנויות הרחוב ייפתחו, אך חנויות במתחמים הפתוחים יישארו סגורות. הם טוענים שמדובר באפליה ובפגיעה בתחרות ובחופש העיסוק", נכתב בהודעה.
פורסם לראשונה: 23:21, 04.11.20