קבינט הקורונה אשרר את ההחלטה העקרונית שהתקבלה כבר לפני שבוע, להחזיר את תלמידי כיתות ה'-ו' מחר לבתי הספר, וההורים והתלמידים נרגשים לפגוש שוב פנים מול פנים את המורים והחברים, אך חוששים משינוי בדקה ה-90. "הלמידה בזום מאוד קשה", סיפרה מאיה חגי, תלמידת כיתה ו' מרמות נפתלי. "לפעמים המורה מסבירה ולא נעים לי לעצור אותה כדי שתסביר שוב, כך שאני לא מבינה את החומר. בזום גם קשה מאוד להתרכז, אז אני שמחה לחזור לבית הספר ומקווה שלא יבטלו את ההחלטה ברגע האחרון".
התלמידים יחזרו ללמוד בקבוצות קבועות של עד 20 ילדים במשך שלושה ימים בשבוע בתוך בתי הספר, ובשאר הזמן ימשיכו בלמידה מקוונת. כדי לאפשר זאת הוחלט לבטל את הלמידה בקפסולות בכיתות א'-ב' והם יעברו ללמוד בכיתות מלאות שימשיכו גם לצהרונים.
6 צפייה בגלריה
ענת ומיקה גבריאלי
ענת ומיקה גבריאלי
עינת גבריאלי ובתה עלמה
עינת גבריאלי מגבעתיים, שבתה, עלמה בן יעקב, תחזור לכיתה ו', מספרת שהתחושה דומה ליום הראשון ללימודים. "אחרי כמעט שמונה חודשים בבית אנחנו מתרגשים לחזור לשגרה ולו חלקית. אני מרגישה כאילו רק עכשיו נפתחה השנה מבחינתנו, כי עד כה שכחו אותם בבית. מצד שני, אנחנו חוששים ומקווים שלא יהיה שינוי בדקה ה-90 שיאכזב שוב את הילדים שמצפים לחזור ובעיקר זקוקים לסדר יום, לשגרה ולנורמליות", אמרה גבריאלי.
גם בתה עלמה, כבר למודת אכזבות, העידה על הציפייה: "אני ממש מתרגשת. נמאס לי כבר מהזום. חיכיתי לזה המון זמן, אבל אני מפחדת שיבטלו את זה כמו בפעם הקודמת ומקווה לא להתאכזב הפעם".
מיקה צ'חה מבית הספר ברנר בגבעתיים העידה כי היא שמחה לחזור לראות את החברות שלה שוב וכי "השיעור לא ייתקע פתאום כמו שקורה בזום". לדבריה, "יהיה הרבה יותר נוח לדבר עם המורות פנים מול פנים".
6 צפייה בגלריה
ענת ומיקה צ'חה
ענת ומיקה צ'חה
מיקה צ'חה ואמה ענת
לעומת זאת, היו כאלה שהסתגלו יותר ללימודים מרחוק. נועם יהלום, תלמיד כיתה ה' בבית הספר היובל בתל אביב, אמנם מצפה בהתרגשות לחזרה אך סיפר כי התרגל לזום. "דווקא היה לי סבבה – בבוקר למדנו או שיחקנו בטלפון ואחר הצהריים נפגשתי עם חברים", אמר. "מוזר שחוזרים לבית הספר".
אמו של נועם, עדי הדר, סיפרה על חוסר הוודאות למרות ההחלטה. "אנחנו עדיין לא יודעים איך זה ייראה ואיך זה יעבוד, אבל בשלב הזה סדר יום שכולל יציאה מהבית ולימודים במסגרת שכוללת חברים זה צעד מבורך וחשוב. הלימודים בזום מעלים קשיים רבים עבור התלמידים, ההורים והמורים", אמרה. "בתוך כך, ברור לנו כי דברים רבים לא ידועים וההחלטות יכולות להשתנות אפילו בערב לפני".
6 צפייה בגלריה
עדי הדר ונועם יהלום
עדי הדר ונועם יהלום
עדי הדר ובנה נועם יהלום
לדבריה, החשש הגדול הוא שהחודשים הקרובים ימשיכו לצד סגרים נוספים וחוסר הוודאות ימשיך לאיים על גורלה של השנה. "עדיין לא גובש מתווה ארוך טווח שיכול להיות בסיס לתנאי למידה מספקים לצד מגבלות הקורונה. הפערים גדלים ואיתם התסכול והחששות", סיפרה הדר. "אני אמא פעילה ומעורבת בקהילה ואני ערה לחוסר האונים והפחד של הורים רבים בנוגע לעתיד ילדינו. חנוכה באופק ובמקום לדבר על שגרה אנחנו עם הפנים לסגר הבא. אנחנו מקווים שנתבדה והחינוך יוצב בראש סדר העדיפויות כפי שראוי שייעשה", אמרה.

זומבה במקום זום

יערה הר זהב, תלמידת כיתה ו' בבית הספר היסודי תל"י גאולים בירושלים סיפרה על הפעילויות המיוחדות בבית ספרה שאליהן התגעגעה. "התגעגעתי מאוד לבית הספר כי אין תחליף ליכולת לראות את המורה פנים מול פנים", אמרה. "התגעגעתי במיוחד לשיעורים שיש לנו כמו שיעורי הבישול, דרמה, עזרה ראשונה, צילום ועוד שיעורי בחירה אחרים. הלמידה בזום הייתה מאתגרת, אבל למרות זאת הרגשנו שצוות בית הספר עושה הכול כדי לשבור לנו את השגרה. היו ימים שהמורים התחילו בחידות, בשירים ובזמן חברתי להכיר את הילדים בכיתה. אבל בסופו של דבר אין תחליף למפגש האישי".
6 צפייה בגלריה
יערה בר זהב
יערה בר זהב
יערה בר זהב בביתה
(מתוך אלבום משפחתי)
בבית ספרה של יערה נערכו מבעוד מועד לחזרת כיתות ה'-ו' אל ספסל הלימודים עם יוזמות חדשניות ומיוחדות. מנהלת בית הספר, דנה גרסון, החליטה לפתוח את יום הלימודים הראשון של החזרה בשיעור זומבה בית ספרי בסימן פרידה מהזום.
"נדרשנו להכנת מערכת שעות נוספת, לארגון מחדש של חללי הלמידה וכיאה לאירוע משמח זה גם הכנו קבלת פנים חגיגית בסימן: 'אתה בא לזום? לא, אני בא לזומבה' - במקום זום התלמידים יקבלו שיעור זומבה חוויתי", סיפרה גרסון. "בכניסה לבית הספר תהיה עמדת צילום מיוחדת ותלמידי כיתות ה'-ו' יקבלו מסכות שעליהן כתוב end meeting כדי לציין את סיומה של תקופת הזום. את התקופה הקרובה, תרתי משמע, נקדיש לחיזוק קשרים ישנים וחדשים", הסבירה.
6 צפייה בגלריה
דנה גרוסמן מנהלת בית ספר תלי גאולים בירושלים
דנה גרוסמן מנהלת בית ספר תלי גאולים בירושלים
דנה גרסון, מנהלת בית ספר תל"י גאולים בירושלים
גרסון הוסיפה כי "אחד התפקידים המרכזיים של בית ספר בחיי הילדים – להיות מקום מפגש, מקום של שיח, משחק ויצירת חוויות משותפות. המציאות יצרה מצב שבו התלמידים כמעט ולא מתראים אחד עם השנייה וזה לא פשוט. לאורך כל התקופה הזו ניסינו לחשוב מחוץ לקופסה ולייצר להם תחושה של 'ביחד".
לצד זאת, הציג שר החינוך, יואב גלנט, בדיון בקבינט את המתווה שלו לחזרה ללימודים ביישובים ירוקים וצהובים: כיתות ז' עד י"ב יחזרו ללמוד ביום ראשון בחצאי כיתות בלמידה משולבת – ויגיעו לפחות יומיים לבתי הספר. ראש הממשלה בנימין נתניהו נוטה לתמוך בכך, אך שר הבריאות יולי אדלשטיין התנה זאת בבלימת שאר ההקלות.
6 צפייה בגלריה
יואב גלנט בריאיון באולפן
יואב גלנט בריאיון באולפן
שר החינוך יואב גלנט
(צילום: מוטי קמחי)
הבוקר קיימה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דיון מיוחד לבחינת אופק החזרה ללימודים לכיתות ז'-י'. יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, ציין כי "אחרי שמונה חודשים בתוך המשבר, אנחנו לא רואים שיח רוחבי. לדרוש פתיחה של מסגרות החינוך, זה לא מספיק. צריך החלטה שהתלמידים האלו יחזרו ללמוד ולאחר מכן לקבוע תוכניות מעשיות".
לעומת זאת, מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות תבעו להחזיר את כלל התלמידים לבתי הספר. "אנחנו מבקשים להחזיר באופן מידי את כלל תלמידי מערכת החינוך ללמידה מקרוב, תוך גיבוש מתווה מחמיר ובטוח", אמר יו"ר האיגוד אבי קמינסקי. "בראייתנו, כל יום שעובר ובתי הספר נשארים סגורים מייצר מציאות של בידוד, ניכור, ייאוש והגדלת פערים. ילדי וילדות כיתות ז', לשם הדוגמה, שלמדו עד כה מרחוק, כמעט ולא זכו לפגוש פנים אל פנים את חבריהם החדשים לכיתה. הם אינם מכירים את בתי הספר בהם הם לומדים ונמצאים במצוקה חברתית חמורה ביותר".