כמה מדינות ערביות עובדות על יוזמה להבטיח הפסקת אש ברצועת עזה ושחרור חטופים, כחלק מתוכנית רחבה יותר שעשויה לכלול נורמליזציה עם סעודיה - אם ישראל תסכים לצעדים "בלתי הפיכים" לקראת הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. כך דווח בעיתון ה"פייננשל טיימס" הבריטי. גורם ערבי בכיר אמר לעיתון שהתקווה היא להציג את התוכנית תוך כמה שבועות, במאמץ לסיים את המלחמה בין ישראל לחמאס ולמנוע סכסוך רחב יותר במזרח התיכון.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו מוחמד בן סלמאן
גורם ערבי בכיר: "צריך לתת תקווה לפלסטינים". נתניהו ושליט סעודיה בן סלמאן
(צילום: Jim WATSON / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
הכותרת
מי באמת מנהל את המלחמה? | נחום ברנע
26:06
על פי הדיווח, גורמים ערבים דנו בתוכנית עם ארה"ב ומדינות באירופה. התוכנית כוללת כאמור גם מרכיב של הכרה רשמית במדינה פלסטינית, או תמיכה במתן חברות מלאה לפלסטינים באו"ם. "הבעיה האמיתית היא שאתה צריך תקווה לפלסטינים. זה לא יכול להיות רק הטבות כלכליות או הסרה של סמלי כיבוש", אמר הגורם הבכיר.
היוזמה מגיעה ברקע לחץ בינלאומי גובר שמופעל על ישראל לסיים את הפעילות הצבאית שלה בעזה, ובעוד ארה"ב מגבירה את המאמצים הדיפלומטיים למנוע התלקחות רחבה יותר ודחיפה לפתרון ארוך טווח וממושך של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הבכיר הערבי אמר כי "בהתחשב במצב הפוליטי בישראל כיום, נורמליזציה עם סעודיה היא אולי מה שיכול לגרום לישראלים לרדת מהעץ".
גורמים בוושינגטון ובריאד דנים על המרכיב הפלסטיני לעסקה, שצפויה לכלול הקפאת בנייה בהתנחלויות בגדה המערבית, הגברת הסיוע לרשות הפלסטינית, ויצירת נתיב בכיוון פתרון שתי המדינות. בדיווח נאמר כי סעודיה מבינה שהיא תצטרך להשיג מישראל ויתורים גדולים יותר למען הפלסטינים, ובכלל זה ברצועת עזה, ושעל הממשלה בירושלים לנקוט צעדים קונקרטיים יותר לטובת הקמת מדינה פלסטינית. "יש לנו כבר קווי מתאר מהרשות הפלסטינית", אמר מקור המעורה בפרטי השיחות. "עכשיו צריכים לחזק את האלמנט הזה כדי שהוא יתאפשר, פוליטית, בכל נקודה בעתיד".